Úvod

Prototyp nízkopodlažného mestského autobusu predstavila Škoda Electric na veľtrhu Czechbus 2011. Vozidlo využíva karosériu autobusu Solaris Urbino 12 poľského výrobcu Solaris Bus & Coach. Na vývoji vozidla participovali aj Západočeská univerzita v Plzni a Dopravní fakulta J. Pernera univerzity v Pardubiciach.

Prototyp vozidla Škoda H12 Solaris bol testovaný na linkách MHD Žilina počas Európskeho týždňa mobility v septembri 2014.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda H12 Solaris 5P4 6663 2011 2014 2014 1
Spolu 2011   1

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3225 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
340 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 41
Celkový počet miest 71 + 1
Elektrická výzbroj trakčný menič Škoda Electric TM10.1
Kapacita trakčnej batérie Li-Ion, 69 Ah, 345,6 V
Motor naftový motor Cummins ISB6.7 250B (Euro 5)

asynchrónny trakčný motor Škoda ML 3444 K/4
Výkon motora 184 kW (naftový motor)
130 kW (trakčný motor)
188 kW (generátor)
Počet motorov 2
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: ZF RL85/A
zadná: portálová ZF132 AV
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Konvekta UL 500 E

Fotografie

Opis

Samonosnú karosériu dvojnápravového autobusu zvarili z nehrdzavejúcich oceľových profilov, bočnice zvonka oplechovali oceľovým plechom. V pravej bočnici osadili troje dovnútra sa otvárajúce dvojdielne dvere. V interiéri osadili plastové sedadlá s textilným poťahom STER 6MN. Pre cestujúcich na invalidných vozíkoch umiestnili pri 2. dverách výklopnú nástupnú plošinu. Nástup do vozidla uľahčili aj naklonením vozidla v zastávke, tzv. kneelingom. Sklá osadili technológiou lepenia. Vodičovi umožnili lepší výhľad z vozidla znížením čelného skla v pravej časti. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými stropnými vetrákmi a posuvnými hornými časťami bočných okien. Chladenie interiéru zabezpečujú klimatizačné jednotky Konvekta (samostatne pre vodiča a cestujúcich).

Naftový motor Cummins umiestnili v zadnej časti vozidla, ktorý prepojili s dieselgenerátorom Kirch. Generovaný elektrický prúd usmernili v trakčnom meniči umiestnenom na streche vozidla a použili na pohon trakčného motoru Škoda. Vozidlo vybavili Li-Ionovými trakčnými batériami. Vozidlo je schopné prevádzky v čisto elektrickom režime (s udávaným dojazdom 10 km). Vozidlo koncipovali ako sériový plug-in hybrid. Autobus vybavili jednou natáčacou nápravou a zadnou hnacou nápravou.

Prevádzka

Autobus bol v prevádzke na vybraných linkách MHD Žilina od 14. do 21. septembra 2014.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozidlo bolo po skončení testovacej prevádzky vrátené výrobcovi.

Katalóg vozidiel

5P4 6663

Legenda a štatistika

5P4 6663vyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.