Čo je Integrovaná doprava Žilinského kraja?
Integrovaný dopravný systém v Žilinskom kraj (IDŽK) je spojením systémov verejnej dopravy do jedného, v ktorom platia spoločné podmienky. Nateraz sa jedná o integráciu regionálnej autobusovej dopravy (SAD Žilina), regionálnej železničnej dopravy (ZSSK) a mestskej hromadnej dopravy (DPMŽ, SAD Žilina) na vybraných územiach Žilinského kraja. V rámci IDŽK vytvárajú tieto spoločnosti jednotný systém, v ktorom je možné použiť jeden lístok na spoje všetkých dopravcov. Cestujúci si tak nemusia kupovať niekoľko lístkov pre rôzne úseky cesty, ale postačuje im jeden, s ktorým môžu prestupovať medzi rôznymi dopravnými prostriedkami na integrovaných linkách. Novinkou je zavedenie predplatných lístkov aj v regionálnej doprave - ich výhodou je možnosť s nimi cestovať bez ohľadu na druh dopravy, ktorý môže cestujúci striedať podľa aktuálnej situácie bez nutnosti dokupovať si ďalšie lístky.
Napríklad cestujúci z Bytčice dochádzajúci do OC Mirage bude môcť využiť MHD linku 22, prímestské autobusy SAD Žilina, ale aj vlaky Železničnej spoločnosti Slovensko podľa toho, ktorý spoj mu v danom čase viac vyhovuje - stačí mu na to jeden predplatný lístok.
Kde môžem cestovať s IDŽK?
Integrovaná doprava Žilinského kraja zahŕňa k 30. júlu 2023 mestá a obce ležiace v Rajeckej doline, na trase medzi Žilinou a Čadcou, Terchovskú dolinu, Horné Považie po hranice s TSK a údolie rieky Kysuca medzi Čadcom a Makovom.
Zoznam miest a obcí, ktoré spadajú do aktuálne zaintegrovaného územia, vrátane tarifnej zóny, v ktorej sa nachádzajú:
Obec | Tarifná zóna | Obec | Tarifná zóna |
Žilina (len regionálne spoje) | 99 | Čadca | 200 |
Žilina (všetky linky) | 100 | Oščadnica | 200, 201, 202 |
Žilina-Bytčica | 99, 100, 101 | Zborov nad Bystricou | 202, 203 |
Lietava | 101 | Dunajov | 202, 205 |
Lietavská Lúčka | 101 | Krásno nad Kysucou | 202, 205 |
Lietavská Svinná - Babkov | 101 | Klubina | 203 |
Podhorie | 101 | Radôstka | 203 |
Porúbka | 101 | Stará Bystrica | 203, 204 |
Turie | 101 | Nová Bystrica | 204 |
Kamenná Poruba | 102 | Kysucký Lieskovec | 205 |
Konská | 102 | Lodno | 205 |
Kunerad | 102 | Ochodnica | 205 |
Rajecké Teplice | 102 | Povina | 205, 206 |
Stránske | 102 | Kysucké Nové Mesto | 206 |
Jasenové | 102, 103 | KNM-Oškerda | 206, 207 |
Kľače | 102, 103 | Radoľa | 206, 207 |
Ďurčiná | 103 | Rudina | 206, 208 |
Malá Čierna | 103 | Dolný Vadičov | 207 |
Rajec | 103 | Horný Vadičov | 207 |
Šuja | 103 | Lopušné Pažite | 207 |
Veľká Čierna | 103 | Snežnica | 207 |
Rajecká Lesná | 103, 104 | Nesluša | 208 |
Fačkov | 104, 105 | Rudinka | 208 |
Čičmany | 105 | Rudinská | 208 |
Bitarová | 106 | Čierne | 209 |
Brezany | 106 | Svrčinovec | 209 |
Divina | 106 | Skalité | 210 |
Divinka | 106 | Olešná | 211 |
Horný Hričov | 106 | Raková | 211 |
Hôrky | 106 | Staškov | 211 |
Ovčiarsko | 106 | Zákopčie | 211 |
Svederník | 106 | Dlhá nad Kysucou | 212 |
Dlhé Pole | 107 | Klokočov | 212 |
Dolný Hričov | 108 | Korňa | 212 |
Hričovské podhradie | 108 | Podvysoká | 212 |
Kotešová | 108 | Turzovka | 212 |
Paština Závada | 108 | Vysoká nad Kysucou | 213 |
Veľké Rovné | 109 | Makov | 214 |
Bytča | 110 | ||
Hlboké nad Váhom | 110 | ||
Predmier | 110 | ||
Jablonové | 111 | ||
Súľov - Hradná | 111 | ||
Kolárovice | 112 | ||
Petrovice | 112 | ||
Hvozdnica | 113 | ||
Maršová - Rašov | 113 | ||
Štiavnik | 114 | ||
Gbeľany | 115 | ||
Kotrčiná Lúčka | 115 | ||
Mojš | 115 | ||
Nededza | 115 | ||
Nezbudská Lúčka | 115 | ||
Stráňavy | 115 | ||
Strečno | 115 | ||
Teplička nad Váhom | 115 | ||
Varín | 115 | ||
Dolná Tižina | 116 | ||
Krasňany | 116 | ||
Stráža | 116 | ||
Belá | 117 | ||
Lysica | 117 | ||
Lutiše | 118 | ||
Terchová | 119 |
V rámci tohto územia je možné použiť:
- MHD v Žiline, Kysuckom Novom Meste a Čadci,
- prímestské autobusy SAD Žilina,
- vlaky kategórií Os a REx, ktoré prevádzkuje Železničná spoločnosť Slovensko.
Zoznam liniek integrovaných do IDŽK
Upozorňujeme, že cestovné lístky IDŽK neplatia v spojoch iných ako vyššie uvedených dopravcov (napríklad SAD Prievidza, ARRIVA Liorbus, SAD Trenčín, Koleje Śląskie a ďalší), na linkách, ktoré sa nenáchadzajú v zozname integrovaných liniek a ani na diaľkových linkách iných dopravcov.
Môžem s IDŽK cestovať v prihraničí, napríklad do Zwardońa, Chochołówa či Jablunkova?
Nie, prihraničné lokality aktuálne nie sú integrované, pri cestách do nich je potrebné sa riadiť podľa platnej tarify konkrétnych dopravcov.
Čo sú to zóny?
Vzhľadom na veľké množstvo možných kombinácií trás sa v prípade predeplatných lístkov v integrovanej doprave nedá použiť kilometrické cestovné, bežné v prímestskej doprave. Namiesto toho je územie zahrnuté v IDŽK rozdelené na tarifné zóny, ktoré sú znázornené v schéme zón a sú tiež uvedené v cestovných poriadkoch. Zóna 100 zahŕňa mesto Žilina, zóna 200 zahŕňa mesto Čadca, ostatné zóny v celom stovkovom rade, prípadne v jeho blízkosti budú zahŕňať ďalšie okresné mestá, pod ostatnými číslami sú zastúpené regionálne zóny.
Cestujúci musí mať platný cestovný lístok pre každú zónu, ktorou prechádza, a to aj v prípade, ak v nej daný spoj nemá žiadnu zastávku. Napríklad pri ceste medzi obcou Krásno nad Kysucou (zóna 202) a mestom Kysucké Nové Mesto (zóna 206) vlakom kategórie REx (RegionalExpress) leží tarifná zóna 205, v ktorej daný vlak nemá žiadnu zastávku. Keďže však cestujúci tento úsek prešiel, musí mať lístok platný aj pre zónu 205. Do počtu zón sa započítava aj nástupná a cieľová zóna. Každá použitá zóna sa počíta len raz, a to aj v prípade ak ňou cestujúci počas svojej cesty prechádza viackrát. Okrem toho existujú aj celosieťové lístky, ktoré umožňujú po dobu ich platnosti cestovať na celom území v IDŽK.
V IDŽK existuje aj výnimka pri výpočte cestovného:
- Niektoré zastávky ležia súčasne v oboch zónach. Napr. autobusová zastávka Oščadnica, spoločenský dom leží súčasne v zóne 200, v zóne 201 a aj v zóne 202. Ak cestujúci nastupuje alebo vystupuje na hraničnej zastávke, ktorá leží vo viacerých tarifných zónach, zaplatí len za jednu z týchto zón, a to tú, ktorá je pre neho výhodnejšia. Teda ak cestuje z/do smeru Čadca, zastávka Oščadnica, spoločenský dom sa započíta do zóny 200, ak cestuje z/do smeru Žilina, zastávka sa započíta do zóny 202, ak sa cestujúci prepravuje len v rámci obce Oščadnica, zastávka sa započíta do zóny 201.
Príklad 1: Cestujúci cestuje pravidelne zo Žiliny do Čadce vlakom kategórie REx, pričom v Žiline používa na dopravu na železničnú stanicu MHD. Prechádza zónami 100, 200, 202, 205 a 206. Hoci sa v zóne 205 nenachádza žiadna zastávka, cestujúci danou zónou prechádza, preto potrebuje predplatný cestovný lístok na zónu 100 a 4 regionálne zóny.
Príklad 2: Cestujúci cestuje pravidelne zo Žiliny do Rajca, pričom v Žiline už viac nepoužíva MHD. Prechádza zónami 99, 101, 102 a 103. Nakoľko cestujúci v Žiline MHD nevyužíva, počíta sa mesto Žilina ako regionálna zóna, preto potrebuje predplatný cestovný lístok na 4 regionálne zóny.
Príklad 3: Cestujúci väčšinou k preprave využíva svoj osobný automobil, nateraz sa však rozhodol skúsiť verejnú dopravu, pričom nie je držiteľom predplatného lístka. Na cestu zo Žiliny do Čadce si zaobstará jednorazový cestovný lístok. Cestujúci sa rozhodol ísť autobusom SAD Žilina, pričom jednorazové obyčajné cestovné platil v hotovosti - to vypočítalo podľa platnej tarify dopravcu SAD Žilina ako nástupná sadzba + 35 tarifných kilometrov (2,35 €).
Príklad 4: Rovnaký cestujúci, ako v príklade vyššie, sa na spiatočnej ceste z Čadce do Žiliny rozhodol použiť regionálny vlak ZSSK. Nakoľko si platí jednorazové cestovné, pri ceste vlakom sa počítalo podľa platnej tarify ZSSK - ponuky Regional, podľa ktorej uhradil sadzbu za 33 tarifných kilometrov (1,75 €).
Príklad 5: Cestujúci cestuje pravidelne z Nesluše do Rudinskej cez Kysucké Nové Metso. Nesluša aj Rudinské ležia v zóne 208, mesto Kysucké Nové Mesto leží v zóne 206. Hoci cestujúci technicky prechádza tromi zónami, každá zóna sa počíta len raz, cestujúci teda potrebuje lístok na 2 zóny.
Schéma tarifných zón Integrovanej dopravy Žilinského kraja
Ako si vybrať správny cestovný lístok IDŽK?
Platnosť cestovného lístka IDŽK je obmedzená dvomi parametrami: precestovanou vzdialenosťou (JCL)/zónami (PCL) a formou platby. Pre výber správneho typu lístka preto cestujúci potrebuje vedieť, cez koľko zón bude prechádzať a akým spôsobom bude za cestovný lístok platiť. Od týchto údajov potom závisí cena lístka.
Z pohľadu časovej platnosti sa lístky delia na tri základné skupiny:
- Cestovné lístky na jednu cestu majú kilometrickú platnosť bez ohľadu na čas cesty. V zásade platí, že so stúpajúcou vzdialenosťou klesá cena za jeden precestovaný kilometer. Zoznam druhov cestovných lístkov na jednu cestu nájdete v cenníku.
- Denné cestovné lístky majú časovú platnosť 24 a 72 hodín. Lístok na 24 hodín je podľa voľby cestujúceho možné zakúpiť buď pre zónu 100 (mesto Žilina), alebo za vyššiu cenu ako celosieťový pre celé územie v IDŽK. Lístky na 72 hodín sú dostupné len ako celosieťové, platné na celom území v IDŽK.
- Predplatné cestovné lístky (tzv. električenky, mesačníky) majú časovú platnosť 30, 90 alebo 365 dní a platia pre zóny, ktoré si cestujúci sám zvolí pri kúpe. Maximálny počet zón, pre ktorý je možné zakúpiť predplatný cestovný lístok nie je obmedzený, pretože v súčasnosti nie je k dispozícii celosieťový predplatný lístok. Na kúpu električenky je potrebné mať platnú čipovú kartu niektorého zo zapojených dopravcov, virtuálnu dopravnú kartu alebo študentskú kartu (napr. ISIC) vydanú partnerskými školami. Pri električenkách je stanovený samostatný cenník pre električenky, ktoré zahŕňajú len mestské zóny a samostatný cenník pre električenky s regionálnymi zónami.
Predplatné lístky vždy platia u všetkých dopravcov v IDŽK bez ohľadu na to, ktorý ho vydal. Jednorazové cestovné lístky sú platné výhradne u dopravcov, u ktorých boli zakúpené. V rámci platnosti predplatného cestovného lístka môže cestujúci neobmedzene prestupovať, alebo prerušiť cestu. V rámci platnosti jednorazových lístkov je možné prestupovať podľa podmienok konkrétneho dopravcu. Pre viac informácií odporúčame navštíviť stránku Cenník a článok Predaj a použitie cestovných lístkov IDŽK, kde podrobne informujeme o možnostiach kúpy jednotlivých typov lístkov a pravidlách pre cestovanie s lístkami IDS.
Koľko teda za svoju cestu v IDŽK zaplatím?
Ak už viete, koľko zón precestujete, a ako dlho bude vaša cesta trvať, cenu svojho lístka môžete nájsť v cenníku.
Niektoré spoje vykonávajú zachádzky do viacerých obcí, budem za ne musieť naďalej platiť?
V súčasnosti nie sú realizované žiadne zachádzky do obcí, ktoré by pri ceste pridávali cestujúcemu ďalšiu precestovanú zónu - tarifné zóny sú stanovené tak, aby cestujúci nemusel platiť za zachádzky, ktoré musí jazdou spoja strpieť.
Kedy budú lístky IDŽK platiť aj v ostatných oblastiach kraja?
Integrácia verejnej dopravy v Žilinskom kraji je rozdelená do piatich etáp, v súčasnosti je v prevádzke prvá etapa integrácie, a to integrácia mestskej a regionálnej dopravy v Žiline, na Kysuciach a v Rajeckej doline. V ďalších etapách by mala postupovať integrácia nasledovne:
- 2. etapa: Turiec
- 3. etapa: Liptov
- 4. etapa: Orava
- 5. etapa: Trenčiansky kraj
Časový horizont zapojenia jednotlivých mestských dopráv bude závisieť od intenzity spolupráce jednotlivých miest a ich dopravcov, ako aj ochoty akceptovať zo strany daného mesta a jeho dopravcu spoločné tarifné a prepravné podmienky IDŽK. Časový horizont bude závisieť najmä od dynamiky rokovaní na tému spoločných tarifných podmienok s objednávateľmi dopravy, ako aj od technickej pripravenosti dopravcov na vstup do tarifného systému IDŽK.
Je možné v rámci IDŽK prepravovať bicykle?
Nie, na linkách žilinskej a čadčianskej MHD nie je možné prepravovať bicykle počas celého týždňa. V MHD Žilina existuje výnimka pre skladacie bicykle, podmienky prepravy bicyklov v MHD Žilina sú popísané v samostatnom článku.
V regionálnych autobusoch nie je preprava bicyklov možná s výnimkou liniek, kde je možná rezervácia miest na bicykle. Vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko sa bicykle prepravujú za dovozné 1,50 € (na jednu cestu), 2,50 € (1-dňový lístok), alebo predplatné dovozné k traťovému lístku, lístku MAXI Klasik či predplatnému lístku IDŽK za 4 € (týždenné), resp. 8 € (mesačné).
Preprava bicyklov v regionálnych vlakoch a regionálnych autobusoch sa riadi prepravným poriadkom príslušného dopravcu.