Pred šiestimi rokmi sa autobus #113 objavil na žilinských cestách naposledy, opravu teraz môže podporiť verejnosť.
Začiatkom leta 2011 sa v žilinskom dopravnom podniku uzavrela kapitola prevádzky kĺbových autobusov typu Karosa B 741, posledné vozidlo, a to autobus #113, dojazdil necelé dva roky po odstavení ostatných posledných vozidiel rovnakého typu. Vyše desať rokov od poslednej jazdy na linke svitla nádej na opravu najnovšieho autobusu tohto typu, jeho opravu môže finačne podporiť verejnosť.
Život a odpredaj #113
Karosa B 741 #113 bola vyrobená a do DPMŽ dodaná v roku 1995 v rámci druhej, tentokrát len dvojkusovej série podtypu 741.1992. Na linky sa zaradila hneď v januári toho roku, v čase, kedy ešte trolejbusová sieť nebola natoľko rozsiahla a nosné linky pokrývali aj kapacitné kĺbové autobusy. Po prevzatí výkonov na vyťažených linkách trolejbusovou dopravou sa kĺbové Karosy používali v premávke najmä počas výluk trolejbusov a na zmluvnej doprave do závodov Kia a Hyundai, na bežných linkách sa objavovali len zriedkavo.
Vozidlo #113 ako posledné vozidlo tohto typu sa v premávke udržalo až do konca júna 2011, následne bolo odstavené a čakalo na svoj ďalší osud. V závere roka 2016 bolo odpredané súkromnému majiteľovi, ktorý si autobus odviezol ešte po vlastnej osi do Ostravy. Aj napriek prvotným snahám o opravu vozidlo začalo časom chátrať a nakoľko bolo odstavené na voľne prístupnom a nestráženom mieste, časom bolo značne rozkradnuté. V priebehu roka 2021 bolo odpredané spolku prdBUS, z. s. a aktuálne čaká na opravu.
Crowdfundingová kampaň a oprava
Crowdfunding je spôsob získavania kapitálu pre nové projekty pomocou príspevkov od veľkého množstva zúčastnených. Práve takýmto spôsobom sa rozhodol vyššie menovaný spolok financovať opravu žilinskej Karosy #113, na čo bola založená kampaň na českom portáli Startovač.cz. Vozidlo bolo zakúpené, teraz je potrebné ho presunúť do dielní a začať prácu na dokončení generálnej opravy, vrátane vyvarovania prednej časti vozidla, inštalácie vzduchových systémov dverí, novej podlahy, interiéru. Autobus je v súčasnosti len skelet so pracoviskom vodiča a plne funkčným motorom, po úspešnom financovaní bude zabezpečená generálna oprava a návrat vozidla do stavu, v ktorom dojazdil. Vozidlo by malo po celkovej oprave slúžiť predovšetkým pre akcie spolku.
Ako prispieť?
Prispieť je možné prostredníctvom stránky projektu na webe Startovač.cz, k dispozícii je 18 rôznych odmien v rôznej výške, platba je možná ako platobnou bránou, tak aj SMS.
Čiastka | Odmena | Čiastka | Odmena |
100 Kč | dobrý pocit | 600 Kč | ceduľa na okno |
200 Kč | veľmi dobrý pocit | 650 Kč | vankúš |
250 Kč | prívesok | 1 000 Kč | kravatová spona |
250 Kč | placka s magnetom | 1 200 Kč | taška cez rameno |
250 Kč | placka pripínacia | 1 500 Kč | VIP na spolkových akciách |
300 Kč | placka s otváračom | 6 000 Kč | meno v zozname prispievateľov |
350 Kč | nákupná taška | 10 000 Kč | sedadlo s menovkou vo vozidle |
400 Kč | šnúrka na krk | 15 000 Kč | sedadlo s menovkou v prednej časti |
550 Kč | hrnček | 100 000 Kč | sedadlo vodiča, možnosť riadenia vozidla |