Karosu B 741 #113 môže zachrániť crowdfunding

Pred šiestimi rokmi sa autobus #113 objavil na žilinských cestách naposledy, opravu teraz môže podporiť verejnosť.

Začiatkom leta 2011 sa v žilinskom dopravnom podniku uzavrela kapitola prevádzky kĺbových autobusov typu Karosa B 741, posledné vozidlo, a to autobus #113, dojazdil necelé dva roky po odstavení ostatných posledných vozidiel rovnakého typu. Vyše desať rokov od poslednej jazdy na linke svitla nádej na opravu najnovšieho autobusu tohto typu, jeho opravu môže finačne podporiť verejnosť.


Život a odpredaj #113

Karosa B 741 #113 bola vyrobená a do DPMŽ dodaná v roku 1995 v rámci druhej, tentokrát len dvojkusovej série podtypu 741.1992. Na linky sa zaradila hneď v januári toho roku, v čase, kedy ešte trolejbusová sieť nebola natoľko rozsiahla a nosné linky pokrývali aj kapacitné kĺbové autobusy. Po prevzatí výkonov na vyťažených linkách trolejbusovou dopravou sa kĺbové Karosy používali v premávke najmä počas výluk trolejbusov a na zmluvnej doprave do závodov Kia a Hyundai, na bežných linkách sa objavovali len zriedkavo.

Vozidlo #113 ako posledné vozidlo tohto typu sa v premávke udržalo až do konca júna 2011, následne bolo odstavené a čakalo na svoj ďalší osud. V závere roka 2016 bolo odpredané súkromnému majiteľovi, ktorý si autobus odviezol ešte po vlastnej osi do Ostravy. Aj napriek prvotným snahám o opravu vozidlo začalo časom chátrať a nakoľko bolo odstavené na voľne prístupnom a nestráženom mieste, časom bolo značne rozkradnuté. V priebehu roka 2021 bolo odpredané spolku prdBUS, z. s. a aktuálne čaká na opravu.


Crowdfundingová kampaň a oprava

Crowdfunding je spôsob získavania kapitálu pre nové projekty pomocou príspevkov od veľkého množstva zúčastnených. Práve takýmto spôsobom sa rozhodol vyššie menovaný spolok financovať opravu žilinskej Karosy #113, na čo bola založená kampaň na českom portáli Startovač.cz. Vozidlo bolo zakúpené, teraz je potrebné ho presunúť do dielní a začať prácu na dokončení generálnej opravy, vrátane vyvarovania prednej časti vozidla, inštalácie vzduchových systémov dverí, novej podlahy, interiéru. Autobus je v súčasnosti len skelet so pracoviskom vodiča a plne funkčným motorom, po úspešnom financovaní bude zabezpečená generálna oprava a návrat vozidla do stavu, v ktorom dojazdil. Vozidlo by malo po celkovej oprave slúžiť predovšetkým pre akcie spolku.

Ako prispieť?

Prispieť je možné prostredníctvom stránky projektu na webe Startovač.cz, k dispozícii je 18 rôznych odmien v rôznej výške, platba je možná ako platobnou bránou, tak aj SMS.

Čiastka Odmena Čiastka Odmena
100 Kč dobrý pocit 600 Kč ceduľa na okno
200 Kč veľmi dobrý pocit 650 Kč vankúš
250 Kč prívesok 1 000 Kč  kravatová spona
250 Kč placka s magnetom 1 200 Kč taška cez rameno
250 Kč placka pripínacia 1 500 Kč VIP na spolkových akciách
300 Kč placka s otváračom 6 000 Kč meno v zozname prispievateľov
350 Kč nákupná taška 10 000 Kč sedadlo s menovkou vo vozidle
400 Kč šnúrka na krk 15 000 Kč sedadlo s menovkou v prednej časti
550 Kč hrnček 100 000 Kč sedadlo vodiča, možnosť riadenia vozidla

GENERÁLNÍ OPRAVA B741.1922 DPMŽ (Startovač.cz)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.