DPMŽ počas Európskeho týždňa mobility vyskúša hybridný autobus Škoda H12 (14. – 21.9.2014)

Cestujúci si budú môcť vyskúšať toto vozidlo na viacerých linkách.

Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. sa aj tento rok pripája ku kampani Európsky týždeň mobility a stotožňuje sa s jeho tohtoročným sloganom "Naše ulice, naša voľba".

Týmto spôsobom by sme chceli poukázať na opodstatnený význam mestskej hromadnej dopravy ako ideálneho druhu dopravy v mestskom priestore. Z tohto titulu sme sa rozhodli pristúpiť k aktívnemu kroku prostredníctvom zapojenia sa do Euróspkeho dňa bez áut. Ten každoročne pripadá na 22. september a práve v tento deň bude pre všetkých cestujúcich na denných linkách MHD v Žiline umožnená preprava zdarma.

Tento rok si Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. pripomína aj 20. výročie spustenia trolejbusovej dopravy, ktorá tvorí nosnú časť mestskej hromadnej dopravy v Žiline. V tejto súvislosti sa angažujeme za ideu Európskeho dňa trolejbusov, ktorý patrí vždy prvej sobote Európskeho týžňa mobility, tento rok 20.9.2014. Piaty ročník nesie motto: "Nízkouhlíková a energeticky efektívna verejná doprava prostredníctvom trolejbusov". Konkrétne ide o podporu rozvoja trolejbusovej dopravy v koncepcii mestskej hromadnej dopravy ako dopravy, ktorá je považovaná za jeden zo stavebných prvkov európskej verejnej dopravy budúcnosti. Viac o aktivite nájdete tu.

Myšlienku Európskeho týždňa mobility chce Dopravný podnik mesta Žiliny s.r.o. podporiť aj prostredníctvom predvádzacieho hybridného autobusu ŠKODA H12, v ktorom si budú môcť vyskúšať jazdu všetci cestujúci. Tentokrát ide o spoluprácu so spoločnosťou ŠKODA Electric, a.s., ktorá dopravnému podniku zapožičala predvádzací hybridný autobus ŠKODA H12

Keďže ide o hybridný autobus, samotný pohon je zabezpečovaný kombináciou dvoch druhov motorov. V tomto prípade ide o kombináciu trakčného (elektrického) motora a vznetového motora. Trakčný motor poháňa autobus prvých 10 kilometrov, pričom využíva akumulovanú elektrickú energiu nahromadenú v superkapacitoroch a trakčných batériach. Vznetový motor slúži ako generátor, tzn. po vyčerpaní energie zo superkapacitorov a z trakčných batérií, vyrába svojou činnosťou elektrickú energiu pre trakčný motor. Veľkou prednosťou hybridného autobusu ŠKODA H12 je schopnosť znižovania spotreby formou spätného využívanie elektrickej energie, tzv. rekuperáciou energie, pri brzdení vozidla. Energia sa v tomto prípade akumuluje do superkapacitorov a trakčných batérií, odkiaľ sa následne pri jazde čerpá.

Hybridný autobus ŠKODA H12 má dĺžku 12 metrov a obsaditeľnosť 30 miest na sedenie a 41 na státie. Podrobnejšie technické parametre získate v prospekte tu a na stránke výrobcu tu.

Hybridbus bude v období od 14.9. do 21.9.2014 postupne nasadzovaný na vybrané linky MHD (v nižšie uvedenom rozpise), aby si jazdu mohlo vyskúšať čo najviac cestujúcich, pričom preprava bude bezplatná. To znamená, že pri využití prepravy prostredníctvom predvádzacieho hybridného autobusu si cestujúci nebudú musieť označovať cestovné lístky. Pri preprave v inom type vozidla bude platiť cestovné podľa platnej tarify Dopravného podniku mesta Žiliny s.r.o. 

Rozpis prevádzky hybridného autobusu:

14. septembra linka 6
15. septembra linka 5
16. septembra linka 24
17. septembra linka 22
18. septembra linka 3
19. septembra linka 5
20. septembra linka 31 (iba dopoludnia)
21. septembra linka 21 (iba dopoludnia)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Tomáš16 #3:
Toto nie je elektrobus - toto je hybrid a asi ste práve mali šťastie práve na ten čas, kedy išiel na vznetový motor. V elektrickom móde hučí skoro podobne ako trolejbusy 30 a 31 Tr.
Včera som mal česť ísť s ním na L29. Vozidlo je až príliš hlučné - dunivý hluk cca 100 Hz a vibrácie. Pripadal som si ako rušňovodič ruského powerstroku . Rozhrkaná 15tr-ka je oproti tomuto tiché vozidlo. Keby DPMŽ zakúpilo takéto vozidlá, bol by to asi dosť veľký krok späť.
Hm, označiť autobus, že jazdí zadarmo iba pri jedných dverách v meste, kde sa používajú všetky je také... nedomyslené. Ešte dobre, že v PMDP nepoužívajú čítačky, ktoré by vedeli čítať karty DPMŽ...

(P. S.: Ale pobavilo ma, keď jeden chlapec priložil čipovú kartu k označovaču na papierové lístky MOC. Pre tých, ktorí ich nezažili, je to toto: http://imhd.sk/ke/galeria-media/1228/informacne-a-tarifne-systemy.html?#98486-Stare-stikatko )
V nedeľu som sa bol previezť tým autobusom a nič moc pre mňa. Je aj dosť hlučný.