(z dpmz.sk)
Dopravná nehoda na Ul. vysokoškolákov
Dňa 12.12.2023 v čase cca 14:15 došlo k dopravnej nehode na Ul. vysokoškolákov a z toho dôvodu dochádza k meškaniam na spojoch liniek č. 5 a 6.
Tu vidím skratku ''S'', že obsluhuje prvé 4 zastávky a potom ide rovno na ŽS bez zastavenia, ak však nenastúpi nikto, tak tam ísť nemusí, väčšinou sa aj tak motal po meste a tam niekde ''zamrzol'' podľa smart.zilina.sk, asi robil rozvoz podľa potreby kým to šiel definitívne odstaviť, no a teraz po novom jazdí oficiálne HA-ŽS a je to dosť natesno časovo.
Na dpmz.sk je chyba aj pri L26, po zastávke PRIUS je uvedená ďalšia konečná ''Železničná stanica'' omylom.
Premiéra L50 po novej trase prebehla úspešne, prvé spoje:
(22:55) ŽS-Hur-Aup-VL-SO-Polícia-HA #28 (predtým posledné spoje L26 z Kamennej na ŽS a odtiaľ L30 do Vrania)
(23:12) HA-Polícia-SO-VL-ŽS #159 (predým posledný spoj do Žilinskej Lehoty)
(23:39) Aup-VL-SO-Polícia-HA #28 (23:28+ presun HA->Aupark naprázdno)
- ostatné spoje do rána samozrejme tiež rovnaký voz
Po vzore L4/14 by som ale rozdelil túto pridlhú linku na dve.
Vďaka tomu by tri spoje od ŽS a Hurbanovej (ako L51 - keďže medzi VL a Závodskou kopíruje L1)
nemuseli vynechávať zastávku Polícia cez ktorú prechádzajú bez zastavenia a tiež spoj 23:39 začínajúci od Auparku by mohol začínať už pri Polícii 23:38.
https://www.mybus.dpmz.sk
- stále nie je aktualizácia pre novú trasu L50, elektronický panel našťastie zobrazuje správne odchody zo zastávok (samozrejme).
Asi to bude to isté čo minulé roky pri linkách 21-31, jediné čo menia je interval na L50, pred niekoľkými rokmi (2018 alebo 2019) premávali tri kĺbové busy v polhodinovom intervale, čo bolo dosť zbytočné a stačili by aj sóla, potom v ďalších rokoch bol interval hodinu a jazdili už len sóla. Minulý rok už aj #301. Dúfam že aj tento rok, bola by škoda nevyužiť vyzdobený voz práve v tento deň naplno, i keď by sa to dalo ten jeden deň risknúť s hocičím ak bude pripravený záložák.
V Zlíne jazdia 2-3 trolejbusy na nočných spojoch stabilne (prečo asi? A špeciálne nočnú linku tam ani nemajú), u nás neviem či bude odvaha pustiť v noci po novej trase bežne ten jeden parciál aspoň niekedy skúšobne, pritom páliť v noci naftu a robiť zbytočný hluk ešte k tomu nedáva žiadny zmysel
(neviem či/koľko by sa tým dalo mesačne/ročne ušetriť pri tak málo jazdách, i keď kilometrovo to možno zanedbateľné nebude, alebo je lacnejší nafťák?).
Trolejbus bez batérie by bola lotéria, trakčné vedenie ak by v noci rachlo, alebo nebodaj meniareň, to by nebola 100%-ná istota zabezpečenia spojov ako teraz pri naftobuse.
A to nové trasovanie + viac spojov je perfektné, keď sme kedysi niekoľkokrát potrebovali ísť hlavne v zime domov z mesta po nejakom stretnutí, tak najbližšie sme mali až Predmestskú, takže Hurbanova+Aupark/Polícia budú isto veľmi vítané, minimálne niekoľko prvých spojov okolo polnoci keď už nebývalo inej možnosti ako taxi a pešibus.
https://smart.zilina.sk/desktop/public-transport?show=all
Teraz tam už niekoľko dní #301 neukazuje, pred niekoľkými týždňami zase neukazovalo L67.
Každú chvíľu tam niečo vypadne, napr. cez víkend všetky odchody zo zastávok zvyknú byť nedostupné, prípadne až pondelkové ranné ukazuje.
Škoda že https://www.mybus.dpmz.sk nezobrazuje aj číslo vozu a hlavne sa nezobrazuje viacero liniek naraz podľa vlastného výberu, ako to majú v Zlíne https://www.dszo.cz/online
keď chcem prestupovať je dobre všetko vidieť naraz a nie prepínať stále že ktorá linka je najbližšie, ešte teraz keď spoje jazdia redšie ako by mali.
Sú k dispozícii luxusne až dve stránky, a každá má nejakú výhodu a nevýhodu. Chcelo by na tom ešte popracovať.
Na zastávkach sa už objavili oznamy o sviatočnej premávke MHD. Ako aj minulý rok, znova sa bude v posledných pracovných dňoch roka jazdiť podľa víkendu (okrem L26).
V podvečer 24.12. je na autobusových linkách naplánované prerušenie prevádzky, ale oproti iným rokom už nie sú uvedené prvé spoje po prerušení. Tak neviem či ide o chybu v ozname alebo naozaj už po 19. hodine na L21-31 nič nepôjde.
Zmätok môže vyvolať aj informácia na 24.12. pri L50, kde je uvedené "nepremáva". Pritom hneď pod tým sú uvedené mimoriadne spoje tejto linky. Zrejme sa to týka riadnych spojov L50, ale nie je jasné či linka nebude premávať 24.12. nadránom a večer (od polnoci do polnoci) alebo sa to týka iba večerných spojov do polnoci či celej noci z 24.12. na 25.12.?
Zároveň, po zmene trasovania je už L50 vedená pod trolejmi, tak snáď na mimoriadnych spojoch dňa 24.12. uvidíme (kĺbové) trolejbusy.
V mestskej prevádzke nemusí byť vysoký počet sedadiel vždy prínosom. Sorky z prvej série majú kvôli tomu malú plochu pre kočíky. Zasa naše Urbanwaye sú opačný extrém.
Tak ale prečo sa objednávalo také množstvo nových vozidiel keď sú teraz niektoré v polovici životnosti zbytočne nevyužité?
Samozrejme že je lepšia väčšia rezerva ako žiadna, aby to nedopadlo ako v Prešove nedávno, jedine ak by sa počítalo so zahustením intervalov a nedošlo k tomu zo známych dôvodov? (L5 mala mať interval 15/20, ale minimálne pandémia to stopla tak ostal 20/30, zhustili sa aspoň L3/L4 mimo špičky, to bolo bez potreby dokupovať vozidlá)
#264 jazdila včera tuším na L6 a poslednom spoji L7.
Prvé tri krátke dodané a sedem dlhých SORiek majú výhodu že majú viac miest na sedenie oproti druhej várke a všetkým Solarisom.
Pri krátkych ten rozdiel je dosť malý, ale 53 oproti 44 sedadlám pri dlhých vozoch, to už je celkom pekne vidno už na prvý pohľad a pri okružných jazdách okolo celého mesta či niekde v kolónach je lepšie sedieť ako stáť, a to majú SORky paradoxne dvere navyše.
A keď už som tu oprášil tému pomocného pohonu, pre cestujúceho je jednoznačne atraktívnejšie tykadlové vozidlo ktoré nielen má pomocný zdroj energie, ale tiež keď je umiestnený na streche lebo vnútri neubudne napr. 6 sedadiel ako to majú krátke Solarisy.
Z tohto pohľadu to vyzerá byť u karosérie SOR TNS 12/18 vyriešené lepšie a tie krátke sa aj relatívne dobre predávajú, dlhé bude mať zatiaľ Praha, i keď s takmer ročným meškaním.
Je len otázka času kedy sa nejaké vozy budú nahrádzať novými, i keby to malo byť o +/- 10 rokov, ale bojím sa toho že sa na akýkoľvek pomocný pohon znovu ''zabudne'' alebo to cez niekoho neprejde a minimálne časté dopravné nehody na najhorších možných miestach budú spôsobovať kolapsy naďalej, napriek novej infraštruktúre, lebo tie cesty sú po celom meste veľmi úzke, 2+2 pruhy tu na miestach kde jazdí MHD prakticky takmer neexistujú, takže ani len BUS-pruhy nie je možné takmer nikde zriadiť, preto minimálne tie alternatívne trasy budú musieť byť využívané, a keďže nie všade je natiahnutá sieť, nevidím to ani do budúcna extra pozitívne na 100% spoľahlivosť aspoň nosných liniek, ak sa zázrak nestane.
Ale tie tri dobudované úseky (i keď dva len krátke) určite dosť pomôžu, hlavne čo sa týka Hájika a na Solinkách.
Lepšia dlhšia obchádzková alternatívna trasa s vynechaním X zastávok ako žiadna.
Škoda že Legionársku a časť Veľkej okružnej poza políciu vyškrtli.
Z toho vyplýva že na L21 sa parciály neplánujú, ako sa v úvahách spred niekoľkých rokov uvádzalo, L26 tadiaľ prechádza tiež (a dala by sa aj potiahnuť hlbšie do VL kvôli dobitiu batérie na konečnej).
Tieto linky by sa však dali presmerovať cez Kuzmányho, zatiaľ čo cez Legionársku by mohla byť potiahnutá L4 ak by boli kĺbové parciály použité práve na nej.
Dostal som aj nápad, že od L4 by sa oddelila L2 vrámci zvýšenia plošnej obslužnosti mesta, premávali by v preklade, ale L2 len v úseku VL-Solinky a späť práve poza políciu a bola by čisto parciálna (prípadne by šla od MS cez Rosinskú a končila na Fatranskej a potom tam aj začínala - toto by tiež Jaspersáci zatrhli?), čiže v prípade problému by minimálne táto ostala v prevádzke aj keby L4/14 mohli jazdiť len v skrátenej trase či obchádzkou alebo vôbec.
Za normálneho stavu by ale vďaka tomu Hliny mohli dostať lepší interval od centra na úkor úseku cez Univerzitu medzi SO-VL, aspoň v určitých časoch.
Tiež by sa tým zlepšila okrem škôl a úradov i dostupnosť cintorína počas celého dňa, veď tie autobusové linky jazdia len raz za hodinu mimo špičky!
A hlavne niektoré prestupy medzi L2+L4/14 a L21/L26 by boli pohodlnejšie na zastávke Polícia ako Hurbanova, kde teraz treba presun hore kopcom peši, alebo peši ísť z Okružnej ku Polícii čo je aspoň po rovine. Nie pre každého je to ale zábava, pre starších ľudí určite nie. L7 premáva priveľmi riedko aby bola hocikedy priamo zo Sídlisk dostupná Hálkova na prestup na naftobusy a aj tak je to riadne plytvanie časom keď neexistuje kratšia alternatíva, ktorá len bola sľubovaná a potom sa na to zabudlo.
Hlavne životnosť trolejbusu sa počíta dlhšia, než životnosť autobusu (hoc s rovnakou karosériou), takže tých 10 - 11 rokov zas pri trolejbuse nie je pomerne tak veľa ako pri autobuse.
Čo sa týka tých 10-11-ročných Soriek, tak tam vidím problém v tom, že už ako 5-6-ročné prešli na služby s nižšími výkonmi alebo do zálohy. Na jednej strane je to pochopiteľné, keďže prichádzali nové vozidlá (aj v o niečo lepšej výbave), no na strane druhej to znamenalo, že teraz majú málo najazdené. Vyraďovať a šrotovať vozidlá, ktoré majú za sebou len 400-500 tisíc km (aj to som asi v niektorých prípadoch prehnal) je luxus. Možno #258 a následne #260 majú k tomu z tohto pohľadu najbližšie. Naopak, také #261, #263 či #264 v uliciach pomaly nevidno. Iná vec je, keby sa im podarilo zohnať kupca a aj vďaka km zjednať (vysúťažiť) lepšiu cenu.
10 vozidiel koncom decembra oslavuje 11 ukončených rokov prevádzky, a 5 ďalších v januári 10 rokov, takže už dávno skončili časy keď boli považované za nové, neviem aká je pri SOR plánovaná životnosť, ale keďže nové vozidlo pri dotácii vyjde DP na niekoľko desiatok tisíc a opravy tých starých budú čoraz častejšie a drahšie, tak asi ich nebudú držať v prevádzke kým sa za jazdy nerozsypú ako to bolo v minulosti, keď ešte fondy dostupné neboli a mali sme šťastie že nevyhral nápad zabaliť to postupne ako neskôr v KE a nakúpiť lacnejšie nafto-/CNG-busy.
Čiže ak to nie je aktuálne teraz, tak ku koncu desaťročia už asi áno, a to nie je tak nepredstaviteľne ďaleko.
S čím absolútne súhlasím je, že každý nový trolejbus by mal byť (v dnešnej technologicky pokročilej dobe podľa mňa už povinne) vybavený lacnejšou menšou batériou aspoň s nejakou minimálnou kapacitou (1-2 km stačí, ale samozrejme čím viac dobrovoľne navyše tým lepšie podľa potreby každého DP), aby bol schopný sa hneď aspoň odpratať z cesty a neblokovať ostatnú premávku v prípade celoplošného výpadku prúdu/meniarne, alebo aby bol schopný obísť miesto dopravnej nehody či poškodeného vedenia (ktoré je potrebné vypnúť a opraviť) nejakou najkratšou trasou a na najbližšom možnom mieste sa napojiť (i keď len manuálne) na sieť a pokračovať akoby sa nič nestalo. Takýchto prípadov tu máme ročne okolo/či cez 10 (niekedy 2-3 mesačne) a to už je skrátka priveľa, to nie je žiadna rarita, je to už dlho chronické.
A aj keď sa celá sieť a meniarne dajú časom do poriadku, tak minimálne tie dopravné nehody či výnimočne nabúraný stĺp a občas poškodené vedenie (aj keď menej často) tu budú vždy.
A že by boli trochu drahšie kvôli malej batérii? Veď keď sa dotujú nezmyselne veľké batérie do e-busov, tak toto by mala byť samozrejmosť a nikoho by to nemalo nič stáť, 100% preplatiť bez debaty, keď je to podpora naj-eko mobility ktorú tak všetci tlačia, len škoda že len akože.
Keď sa pozrieme na linkové vedenie, tak L4+6 majú absolútnu dominanciu čo sa týka prepravených cestujúcich a tiež veľkosti obslúženého územia, spájajú takmer celé mesto navzájom, aj keby iné TB linky zastali, tieto dve by mali mať garanciu že pôjdu nonstop aj keby sekery padali, takže aspoň nejaké parciály by na nich vôbec neboli taká zbytočnosť ako sa niektorým zdá. Lebo vždy keď sa niečo stane, tak sa stavím že drvivá väčšina cestujúcich nadáva že radšej by šli hocičím iným, či už kĺbovým e-busom či naftobusom, len aby to fungovalo spoľahlivo, a nie nejakým natrieskaným záložným kraťasom či kyvadlovkou v náhodnom intervale a do cieľa prísť s hodinovým meškaním.
Lenže kĺbové záložáky sú už utópia, ich nasadenie tiež netrvá pár minút, zvlášť ak sa nevie či sa to vlastne oplatí lebo sa nevie čas výluky. Preto si myslím že na základe toho čo sme tu zažili v posledných rokoch je škoda že sa ich sem nepodarilo aspoň niekoľko kĺbových dostať (ideálne 9-10 na komplet nešpičkovú výpravu, krátke aspoň 2+2 pre L3+L5), možno časom by boli ''nepotrebné'', ale nejakých 10 rokov by isto dobre poslúžili (napr. aj centrálnym okruhom na batérie by prešli rýchlejšie a nie krokom) kým sa nedokončia tie rekonštrukčné práce (nie depo, hlavne meniarne+trate), veď ešte tie práce ani len nezačali a ani neviem kedy sa tak má stať, vie niekto nejaké termíny začiatok-koniec? Dlhé roky sa riešia len štúdie uskutočniteľnosti, dotácie, projektové dokumentácie, skrátka papierovačky, nemá to konca.
Je zaujímavé, že napríklad pri trati na letisko sú všetky kríženia s električkou zadrôtované. Inak by som povedal, že problém je najmä v tom, že dávate dohromady parciály s trolejbusmi s pomocným pohonom, čo sú dve odlišné kategórie. Pričom pomocný pohon môže byť vec za pár korún, ktorú viac než vyváži napríklad zjadnodušené drôtovanie vozovní.
Pritom v "západnom" Nemecku bol pomocný pohon štandardom u všetkých trolejbusov, ani sa to nemuselo honosne nazývať rôznymi mlamodyjnými názvami, stále to bol obyčajný Obus.
Praha - celý nápad na parciály vznikol vtedy, keď sa im orosilo čelo z potrebného počtu izolovaných krížení s električkovými drôtmi. Ikskrát za jednu jazdcu cvičiť so zberačmi je experiment a uvidíme, či po pár rokoch nezmenia názor a nedodrôtujú aspoň niektoré prázdne úseky.
Bratislava - tiež vedia, načo im budú: parciály sa kupujú na dnešné autobusové linky, ktoré majú časť trasy pod drôtmi. Jednoduchý spôsob ozeleňovania MHD.
Žilina - ak by bol plán, že parciály majú nahradiť autobusy, tak fajn. Ale to potom znamená, že ich nebude dosť voľných na zaskakovanie na dnešných trolejbusových linkách pri výpadkoch meniarní. Preto sa snažím naznačiť, že absolútna priorita má byť technický stav infraštruktúry a nie plátanie diery cez nejakú baterku vo voze, ktorá ťa stojí peniaze navyše pri kúpe aj prevádzke - a múdrejšie hlavy než my to vyhodnotili ako neopodstatnené, viď Vladimír.
Podľa mojich informácií DPMŽ pomocný baterkový pohon požadovať chcel, ale Jaspersáci to zatrhli ako neopodstatnenú požiadavku (zo zdrojov EÚ financovať niečo, čo sa použije príležitostne).
Tu ide skôr o to, aby pri každom menšom probléme nestála celá doprava. Stačí cudzia nehoda, palice nedosiahnu na vedenie a musí sa čakať, pritom by stačilo prekonať pár metrov.
Môj názor je ten, že 20 % trolejbusov by mali byť plnohodnotné parciály (t.j. 4 krátke a 5 dlhých) pre výluky a väčšie výpadky s dojazdom min. 12 km a všetky zvyšné s menšou kapacitou batérií alebo superkapacitorom aspoň na 1 km.
Je to ale hudba budúcnosti, obnova vozidlového parku nateraz nie je aktuálna.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
TB94
Na dpmz.sk je chyba aj pri L26, po zastávke PRIUS je uvedená ďalšia konečná ''Železničná stanica'' omylom.