Podľa mojich informácií DPMŽ pomocný baterkový pohon požadovať chcel, ale Jaspersáci to zatrhli ako neopodstatnenú požiadavku (zo zdrojov EÚ financovať niečo, čo sa použije príležitostne).
Tu ide skôr o to, aby pri každom menšom probléme nestála celá doprava. Stačí cudzia nehoda, palice nedosiahnu na vedenie a musí sa čakať, pritom by stačilo prekonať pár metrov.
Môj názor je ten, že 20 % trolejbusov by mali byť plnohodnotné parciály (t.j. 4 krátke a 5 dlhých) pre výluky a väčšie výpadky s dojazdom min. 12 km a všetky zvyšné s menšou kapacitou batérií alebo superkapacitorom aspoň na 1 km.
Je to ale hudba budúcnosti, obnova vozidlového parku nateraz nie je aktuálna.
Čože? Ja protestujem proti rekonštrukcii meniarní a obnove trakčného vedenia?
Práveže treba vyriešiť úplne všetko! To že meniarne sa budú prerábať je predsa nevyhnutnosť a samozrejmosť ak nebol v pláne prechod na plyno-/nafto-/e-busy ako napr. v KE, tak som to ani nespomenul lebo už je to naplánované a čaká sa na realizáciu (inak by naozaj stačili len tie parciály).
Parciál je trolejbus, elektrobus a záložné vozidlo nasadené do niekoľkých sekúnd v jednom, čo kompenzuje zanedbateľne menšiu kapacitu oproti klasike a je to lepšie než držať v zálohe X inak nepotrebných naftobusov/e-busov!
Keby aj každý mesiac či týždeň rachla iná meniareň, parciálom by to až tak nevadilo, keďže na našich linkách pohodlne zvládnu väčšinu svojej trasy alebo aj celú bez tykadiel a cestujúci by si ani nič všimnúť nemuseli, teraz si veľmi všímajú každú maličkú poruchu, vlastne už ani nie, tak si na ne zvykli, že sú skôr prekvapení ak včas, alebo v prijateľnom čase prídu do cieľa.
Jediné čo ešte môže cestujúcich na MHD (popri všetkých jej negatívach spôsobenými nedostatkom financií a vodičov) zaujať je maximálne veľká spoľahlivosť, a my nemáme zďaleka ani len tú a ešte dlhé roky mať nebudeme. Takže to musia cestujúci pretrpieť a dúfať že raz to bude predsa len lepšie, lebo momentálne k ideálu predsa len stále veľa chýba (a úplne ideálne to nebude asi nikdy).
V českých DP alebo v BA robia oproti tomu nášmu nejakí amatéri keď nakupujú desiatky parciálov a ani nevedia na čo ich využijú všetky? To naozaj je ideálom pri každej malej poruche na infraštruktúre či pri dopravnej nehode odstaviť obyvateľov väčšiny mesta od MHD, zvlášť v časoch keď záleží na každej minúte? (hlavne prísť včas do práce, nemocnice, nezmeškať vlak...).
To už by sa potom naozaj oplatilo nakúpiť e-busy a na všetky tie plánované investície sa vykašľať.
Parciály sú ideálnym doplnkom za perfektnú cenu oproti hocičomu inému. Pri ich čo najväčšom použití totiž v kritickej chvíli nezlyháva celý sestém ako pri klasike, ale maximálne tak jednotlivé vozidlo a to je veľký rozdiel.
Čo sa týka e-busov, tie sú ekonomicky i ekologicky problematické.
Vidíme to na príklade Prahy, kde im vyšli parciály lepšie ako e-busy. A určite do toho započítali aj spoľahlivosť prevádzky, nielen ekonomiku, na to sa spoľahnite!
E-busy sú vhodné do menších miest kde sa neoplatí stavať TB trate a čistejší vzduch by mal byť priorita, nielen emisie ktoré sú relatívne zanedbateľné a e-bus ich aj tak nemá počas celého cyklu menej ako iný typ pohonu. Vo väčších mestách je to presne naopak, zvlášť v tých s kopcovitým terénom. Lepších je 10 parciálov ako jeden e-bus.
Takže vrámci MHD v ZA (nosné linky na sídliskách) som zásadne proti e-busom a nemám rád ani naftobusy, bol som veľmi šťastný keď sa ich podarilo dostať preč aspoň zo sídlisk, už len v centre mesta kazia vzduch, asi budú časom z donútenia vymenené za e-busy.
A svetlá (ale ďaleká) budúcnosť?
To by bolo jedine do 100 parciálov na kompletne všetkých linkách (aj 20-31 + 50) a dosť dobre zaplatených vodičov k nim a intervaly hustejšie ako je teraz sneženie
Aha, takže netreba vyriešiť zlý stav meniarní, stačí kúpiť parciály? Postupne bude fungovať menej a menej siete, z parciálov sa budú musieť stať elektrobusy... Vskutku svetlá budúcnosť
To je tak, keď sa v 21. storočí ešte stále dodávajú trolejbusy bez akéhokoľvek záložného zdroja (keďže nebol od prevádzkovateľa ani len vyžiadaný).
Pritom sa stačí pozrieť na české mestá (napr. Zlín najbližšie), tie nakupujú parciály vo veľkom.
Aktuálne bola dopravná nehoda na križovatke Obvodovej s Tescom. Prejazdný bol smer z centra. Do centra jazdili trolejbusy odklonom. Zrejme nechceli zdržiavať premávku prekladaním palíc. Podľa hlásenia v Mybus jazdila kyvadlová doprava, tá sa však v aplikácii ani na tabuliach nezobrazuje. Zaujímavosťou je, že na spoji linky 5 o 17:38 išiel štandardný trolejbus a pár minút na to baterkový na linke 3. Tu by som uvítal istú operatívnosť, buď pokynom na vzájomnú výmenu vozidiel medzi vodičmi na konečnej alebo dočasnou zámenou odchodov medzi nimi.
Vysoká intenzita tranzitnej dopravy. Stačí, keď sa na výjazde na Martin alebo pod Strečnom stane nehoda a do chvíle stojí Košická. Ako prvé sa zapchajú Ľavobrežná a Nemocničná. Vodiči sa ich potom snažia obísť, asi aj vďaka navigáciám, cez centrum, a tak sa upchajú aj Predmestská, Veľká okružná, Hálkova či Komenského. Nasleduje kopec cez Lesopark a v extrémnych situáciách sa stojí už všade, aj na ďalších menej významných uliciach.
Niečo také som ešte nevidel ani nezažil, stáva sa to často v určitých úsekoch či častiach mesta, ale dnes to bola totálna kompletka na všetkých hlavných ťahoch.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Zeocel