Kto si chce pozrieť niektoré fotky z meniarní - nech sa páči na www.tuxweb.wz.cz - za krátky čas tam pribudnú aj ostatné (meniarne, trolejbusy, autobusy či iné) a ešte neskôr sa ukážu aj na iMHD.
Len taká malá otázočka: ako závisia náklady na jazdu autobusu, resp. trolejbusu od počtu cestujúcich, ktorých vezie? Snáď nie priamo úmerne, tak ako je to u toho chleba?
A ŽRIDS je tiež v takom stave, ako je, kvôli nedostatočným dotáciám? Nebolo by rozumnejšie pritiahuť viac cestujúcich zaintegrovaním aj prímestských autobusov a koordináciou cestovných poriadkov? Boli by to také náklady navyše, ktoré by nestáli za to?
Nemam teraz vobec cas sa pustat do siahodlhej diskusie o zilinskom tarifnom systeme, o tomto si ale urcite mozeme hlbsie podebatovat o niekolko tyzdnov neskor. Zatial len niekolko poznamok aj k inym veciam.
1/ V sucasnosti dochadza k VYMENE palubakov SRG 2000 za SRG 3000. Teda sa s firmou RG vymenia palubaky stare za nove. A ked nieco vymienate, date nove a stare vratite /za zostatkovu hodnotu/. Vyhoda firmy RG je teda aj v tom, ze 2000-ky odkupuju spat a teda nove 3000-ky teda vychadzaju lacnejsie a zaroven nie je problem, co so starymi.
2/ Rozdiel medzi listkami papierovymi a tymi nabitymi v cipovej karte je ten, ze tie v cipovej karte su lacnejsie az do 42%. No a ako spravne pisete, v trhovom hospodarstve je to vzdy nieco za nieco. Za to, ze su lacnejsie, ziada sa ich minut do 30 resp.90 dni. Je samozrejme mozne mat ich platnost "neobmedzenu" ako u papierovych, ale nie za 6,70 Sk, ale za 12.
Je to vlastne pre zakaznika ako akcia. Nikto sa necuduje, ze nejaka akcia zlavy plati v inych pripadoch niekde len kazdy stvrtok /kurca v Tescu/ alebo vikend /mobilne minuty zadarmo/ a nedomaha sa takejto akcie neobmedzene, lebo vie, ze je to absolutna hlupost.
Je treba rozlisovat, ale su naklady na sluzbu alebo tovar podla mnozstva.
a/ Naklady na internet su pre jedneho pripojeneho zakaznika takmer rovnake, ci ma len mailovu schranku alebo surfuje mesacne 20 min alebo 500 hodin. Aj tak je cena cca 35 Sk za mailbox /+minuty pripojenia/ az po cca 600 Sk za "neobmedzene" pripojenie.
b/ Ine je to u tovaru a sluzieb, kde naklady su VYRAZNE rozlicne podla mnozstva. Napriek tomu, ze chlieb a maslo jeme cely zivot takmer denne, nikto este nevymyslel "pausal" v obchode na chlieb a maslo napriek tomu, ze nikto nezje chleba 2 tony denne! Ale cena ide podla kusov ci vahy mimoriadne presne. Nie je ani vo fotolabe pausal na pocet vyvolanych filmov ci farebnych fotografii, lebo su naklady taktiez zavisle od ceny za kus. Mnozstevnu zlavu alebo zvlastnu cenu, ak si tych fotiek date urobit napr.2000, dostanete tiez, ale nikdy nie pausal.
c/ Pri tychto veciach je to teda s "pausalom" komplikovane, ale predsa nejaky je. Napr je "pausal' pri jednej jazde na pocte zastavok. Pausalne je to napr. od 5 do 20, nikto nepreratava cenu presne podla zastavok alebo prejdenych kilometrov.
d/ Je mozne urobit aj v MHD "pausal", ale podobnym systemom ako pri spominanom internete. Kedze to vsak zas stoji nemale peniaze, do pausalu je nutne zahrnut a spriemerovat vsetky kategorie cestujucich. Teda tych, co za stvrtrocny pausal prejazdia 240 jazd ako na beznom listku, ako aj tych, co tych jazd spravia napr.500, ale samozrejme kedza "pausal" je od nula do nekonecna, tak aj 1-2 jazdy. No a potom moze byt aj stvrtrocny pausal, avsak nie za 1600 Sk, ale napr. za 2500 Sk. A samozrejme pausal je neobmerzeny pocet jazd, teda nielen 500, ale aj pripad, ze si niekto na 2 mesiace zlomi nohu a jazd spravi menej. Ci uz toto nema byt "pausal" a maju sa 2/3 ceny stvrtrocneho listka cestujucemu vracat? Ale to uz predsa nie je pausal. To uz je zas evidovanie poctu jazd a teda aj ceny po tretinach... A sme zas na zaciatku.
Pausal je velky druh velkorysosti pre cestujuceho a moze sa dovolit, ked je dost penazi. Samozrejme nie na cestovnom od obcana ale z dotacii. Nech ma ZA statnu dotaciu 59 mil.Sk, pri cca 90tis.obyv. je to cca 750 Sk na obyvatela za rok. Ak je Praha cca 15x vacsia ako Zilina, vychadzala by dotacia tiez 15x viac, teda cca 900 mil.Sk /co je cca 700 mil.Kc/. Ale Praha ma dotaciu okolo 3 miliard Kc! To sa potom teda robi integracia a pausaly! A napr. BA je 5x vacsia ako ZA, mala by mat teda dotaciu 300 mil.Sk. Ale ma ju vyse 600 mil, tak moznosti pre "pausaly" su jedna radost! Opacnym prepoctom by mala mat ZA oproti BA dotaciu 120 mil Sk, tak to pausaly mozeme zaviest uz zajtra!
Len to som chcel. Vsetko je to IBA o peniazoch. A ked je penazi menej, treba korunky strazit omnoho lepsie, pri dodrzani akeho-takeho standardu MHD sa nerozhadzovat na pausaloch, ale ustrazit ich podla jazd.
A ked som napisal, ze je to IBA o peniazoch, tak musim mat poznamku aj o zvratenom ekonomickom mysleni na Slovensku. Bol som na exkurzii, ci odbornej navsteve v DP L.Angeles. Podnik s 9000 zamestnancami, 2400 autobusmi, metrom a mestskymi vlakmi ma rocne naklady 1,1 miliardy $ /!!!/. Trzby z cestovneho su cca 1/3. Teda dotacie su az 2/3. Aky to je rozdiel. A to nasi ministri a ekonomicki experti, ktori uz roky chodia na skolenia a po rozumy do USA, sa nam snazia nahovorit, ze v trhovom prostredi su pri budovani kapitalizmu dotacie nekoncepcne a od r.2005 ich planuju zrusit! Ked sa tam nasinec nahodou dostane, zisti, ze nas klamu! Naopak, dotacie by mali byt este o polovicu vacsie... A o tom to je...
Keď to máte všetko z meniarne zdokumentované, tak nás poinformujte aj o niektorých el. zariadeniach v meniarni. Napr. počet transformátorov, odpojovačov, usmerňovacích jednotiek a podobne.
Dnes skončila pomerne rozsiahla výluka dopravy pre cyklistické preteky Okolo Slovenska. Okrem iných obmedzení doprava na Hájik končila na zastávke „Žitná“. Všetky trolejbusy boli nahradené autobusmi. Kĺbové autobusy sa otáčali asi 200 m od zastávky v smere do Bánovej, malé sa otáčali pri zastávke „Žitná“ pred reštauráciou. Na niektorých autobusoch vymieňali vodiči čísla liniek. Autobusy išli načas podľa cestovného poriadku.
Nedostatky:
V trolejbusoch neinformovali cestujúcich počas týždňa zo zvukového záznamu o pripravovanej výluke a ani počas výluky autobusy neoznamovali cestujúcim, že končia na Žitnej. Vodiči museli niektorým nespokojným cestujúcim vysvetľovať, že na zastávke „Žitná“ je konečná a dôvod. (Keď som bol v Prahe, tak počas celého týždňa informovali cestujúcich v metre o pripravovanej výluke v sobotu a o náhradnej doprave počas výluky.)
Obmedzenie dopravy na sídlisko trvalo dlho (až 6 hodín), pomerne veľká časť občanov bola veľmi nespokojná. Predpokladám že sa dala zabezpečiť nepravidelná doprava aspoň jedným autobusom na sídlisko a späť zo „Žitnej“ v čase keď sa na sídlisku nenachádzali cyklisti. Je potrebné brať ohľad aj na matky s kočíkmi, deckami, na starších ľudí, ale ja na ženy s nákupnými taškami. Okrem toho som videl, že prímestská doprava okolo sídliska popoludní premávala.
jakub:Isteže by sa nejaké výhrady našli,ale sú len marginálne-znútra špinavé električky,neschopnosť a neochota DP vyštvať homelessov z MHD,pod vplyvom dostatku peňazí miestami neuveriteľné plytvanie ale v globále to pokladám za najlepšie fungujúci DP v ČSR (z hľadiska dopravy-z technického hľadiska je lepšia Ostrava).
Ty zrejme budes mat k DP hl. m. Prahy urcite aj vyhrady , ale pre mna je to taky vzor fungujucej MHD. Samozrejme ekonomicke podmienky su rozdielne, ale su veci, zavedenie ktorych by IMHO take narocne nebolo a aj preto je MHD Praha v podstate velmi dobre fungujuci a pre mna ako cestujuceho aj atraktivny sposob dopravy. Integrovana doprava - v okruhu niekolko desiatok km od Prahy clovek ani nevie, ktory dopravca ho vezie, vsade ide na jeden druh cestovneho listka, nie paskvil typu ZRIDS, samozrejme tomuto projektu fandim a dufam, ze to raz bude pouzitelne, ale v sucasnosti nemienim zlozito cely tento system studovat a pojdem prvym dopravnym prostriedkom, co pojde. Bezni cestujuci "jakbysmet". V Prahe mi staci poznat listok za 8 Kc a za 12 Kc a to je vsetko, prip. ak idem za mesto, tak zopar nejakych vyssich hodnot. Alebo: idem elektrckou, prestupim na metro, na konecnej vleziem do autobusu a v rozumnej dobe som na opacnom konci mesta. A to hlavne - za 12 Kc. Vdaka zilinskej neprestupnej tarife by to vyslo na dost viac.
jakub:Plný súhlas.V trhovom mechanizme rozhoduje zákazník a nie nejaké ešte aj zle interpretované ekonomické teórie.Však aj Juraj to pochopí,až si všetci obyvatelia Žiliny kúpia KIE?.
Prednedavnom sa tu spominal nazor, ze zavedenie "jazd" je spravne a mesacny alebo stvrtrocny pausal na neobmedzene cestovanie v trhovych podmienkach nema opodstatnenie. Len tak napriklad - internetove pripojenie za pausal, tiez si zaplatim a mozem surfovat kolko chcem.
Sucasny system je strasne idiotsky - vela liniek, na ktorych su spoje menej ako obcas, navyse vacsinou chodia vsetky naraz a potom nic a k tomu nepresupna tarifa. Naco je to dobre? Mnohi stale vychvaluju vyhody noveho systemu, ake ma zokruhovanie vyhody a pod., ale pre mna osobne sa cestovanie len zhorsilo. Zrusit tie zbytocne linky, nechat zopar hlavnych, ktore sa nebudu prekryvat, zaviest pouzitelny interval a hlavne prestupnu tarifu. Nemam problem prestupovat, pokial je to casovo a financne rozumne (napr. Praha).
Nemozem sa zbavit dojmu, ze hlavnym cielom je v komunalnych volbach sa pochvalit, kolko novych trolejbusovych linike sme zase Zilincanom postavili (+pripadne nejake to cestovne zdarma v den volieb).
A este - nepochopim, preco ked si kupim napr. 10 jazd, ma to obmedzenie platnosti 30 dni. Ved to nie je vo svojej podstate casovy prepdlatny listok (ako napr. na 240 jazd), ale jednorazovy elektronicky listok. Ked si kupim papierove listky, tiez mi predsa po 30 dnoch neprestanu platit...
Vladimír,Juraj a ďalší:Neviem,aký názor majú na žilinské pseudopredplatné cestovné lístky obyvatelia Žiliny ale za seba môžem povedať jednu vec-ak by sa mi podobný paskvil pokúsil predať DP hl.m.Prahy alebo DP Bratislava a vydávať ho za časový predplatný cestovný lístok,moja reakcia by mohla byť len jedna-okamžitý bojkot všetkých prostriedkov MHD a preprava výhradne vlastným IGK.Špeciálne pre Juraja:JA som platiaci zákazník,JA platím DP hl.m.Prahy na rok vopred a za tieto peniaze si prajem nemať žiadne problémy s tým,aby som musel počítať jazdy,ktoré som už absolvoval.Je MOJÍM právom zvoliť si alternatívny spôsob dopravy.V Žiline možno ešte tento problém nie je taký vypuklý,pretože kúpyschopnosť obyvateľstva je predsa len nižšia.Ale akonáhle sa zlepší,zákazníci vám začnú odchádzať k IAD a to plne oprávnene a ich opätovné získa
Už som to chalanom vysvetlil. Išlo o to, že palubák vie, že sa tam zastávka nachádza, ale nevedel jej názov a nemal ani zvukovú nahrávku. Ten názov zastávky nemal byť na transparente, ale na displeji palubáku.
Re #874 Vladimír: Viem, že hlásenie musí byť nahraté do každého palubáku zvlášť, mne len išlo o to, že v niektorých vozoch to ešte nie je.
Už mám nafotené vozy 08, 09, MAN, reko 81, 215. Ešte to spracovať a máte sa na čo tešiť.
Napájacie a spínacie stanice (meniarne) nie sú určené pre návštevu verejnosti. V meniarni je prívod vysokého napätia 22kV. Po technickej stránke sú tam transformátory, odpojovače, usmerňovacie jednotky, zariadenia na diaľkové ovládanie, skrátka je to pre technické typy. Do meniarní je možno vstúpiť, ale len pod dozorom prevádzkovateľa
To je zvláštne. Neviem presne, na akom princípe funguje zobrazovanie názvov zastávok na vnútornom displeji. Neviem teda, prečo sa nezobrazí táto zastávka.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Valec