Reakcia na: Juraj #5515:
3/ Pasmova /v principe graficky mozno pasma vyjadrit sustredenymi kruznicami/, kde je ine cestovne v jednom pasme a ine pri prechode cez 2,3,4 atd pasma. Podvarianty su:
a/ Neprestupna, kde cestovne plati zdanlivo neobmedzene, ale je ohranicene jednou cenou v jednom /1-2,1-3, 2-3, 2-4,.../ pasme.
b/ Prestupna, kde cestovne plati sice s prestupom, ale stale za jednu cenu len v jednom /2,3,.../ pasme.
4/ Zonova /v principe graficky mozno vyjadrit mozaikou 3-n susediacich zon/, kde je cestvne vyjadrene jazdou v jednej, alebo prechodom navzajom cez 2,3,4,...n zon. Podvarianty su:
a/ Neprestupna - ako v bode 3
b/ Prestupna, podobne.
5/ Volna, neohranicena ani casom, ani zastavkami, ani pasmami, ani zonami. Dokonca moze byt, ze ani prestupmi, alebo tiez moze byt neprestupna.
zoZa
Chvilka pre nostalgiu: (Clanok by sa hodil do rubriky : Zo starych novin)
Nešlo by to?
Som študentom gymnázia. Už dlhší čas sledujem problémy mestskej hromadnej dopravy v našom meste, v Žiline, a mám k tomu niekoľko poznámok.
Jednou z najzaťaženejších liniek žilinskej MHD, ktoré zabezpečujú prepravu osôb na sídlisko Vlčince s vyše 28 000 obyvateľmi, je linka č. 23, osobitne spoj 23-1. Pred šiestimi rokmi zaradili na túto trasu veľkokapacitný autobus Ikarus, čím sa situácia na istý čas vyriešila. V súčastnosti linka č. 23 –1 premáva od 5:00 do 23:30 h a denne najazdí asi 250 kilometrov. A tak neprekvapuje, že technický stav tohto autobusu je naozaj žalostný – vidiet ho v prevádzke je pomaly zázrak, pretože Ikarus za ostatné dva roky väčšinu času strávil v dielňach ČSAD. Tam ho „postavia na nohy“ tak, ze premáva najviac niekoľko dní v mesiaci. Preto dopravu na spomenutej linke náhradne zabezpečujú malé autobusy ŠM-11. V ranných a popoludňajších dopravných špičkách sú v nich cestujúci tak natlačení, že vytlačené okno v týchto preťažených autobusoch nie je v poslednom čase nijaký div. Často sa stáva, že cestujúci sa na zastávkach jednoducho nedostanú do vozidiel, nehovoriac už o mladých rodinách s kočíkmi, ktorých býva na sídlisku väčšina.
Podľa môjho názoru by sa však dalo nájsť riešenie. Napríklad: vlani v októbri bola v Žiline zavedená nová linka č. 18-5 s veľkokapacitným Ikarusom. Na tento autobus, ktorý jazdí len ako posilový spoj na troch linkách, nie je plne využitý (na to by stačil aj autobus ŠM 11). Určite by sa však lepšie využil práve na preťaženej linke č. 23-1. Potom by poruchový Ikarus z tejto trasy azda mohol odísť do „zaslúženého dôchodku…“
Minulého roku sa v žilinskej MHD odstránil nejeden problém. Keby sa podarilo vyriešiť aj ten, o ktorom píšem, zaiste by to mestskej doprave v Žiline len prospelo.
Peter Pobeha, Magazin STOP Žilina 1981
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *