Reply on: Juraj #4566:
citat: "Cestujuci, ktory pride do krajskej nemocnice z Turzovky okamzite so zastavkoveho CP vie, ze zo stanice k nemocnici je 4 zastavky /este to ma zvyraznene inym "srafovanim"/ a v automate kupi listok lacnejsi do 5 zastavok, ale nikdy by nezistil, ci sa tam pri casovej tarife dostane podla CP /nie realneho casu!, ale to by si ten CP musel kupit!/ za 8 alebo 14 minut. "Ked pride Turzovcan na zeleznicnu stanicu a uvidi tam cestovny poriadok napriklad linky cislo 6 (lebo chce ist do tej krajskej nemocnice), v ktorom bude zoznam zastavok vyzerat takto http://www.imhd.sk/za/index.php?w=3023ef2f302523ea&l=!006-20040722&x=734003316745
tak hned uvidi:
...
- Policia
- Hurbanova
0 Zel.stanica
2 Stefanikovo nam.
5 Spanyolova, Nemocnica
7 Vysokoskolakov
9 Postova
11 Sv. Cyrila a Metoda
13 Obchodna
...
a hned vie, ze k Nemocnici je to pat minut a teda ze mu staci desatminutovy listok. Hned vidi aj to, ze najvzdialenejsia zastavka, kam sa da na taky listok dojst, je Postova. 5-zastavkovy listok by v tomto pripade opravnoval k jazde az na zast. Cyrila a Metoda. Cize skoro to iste ako dnes. Akurat, co sa snazim naznacit je, ze ta platnost najlacnejsieho listka viazana na minuty by bola presnejsie, jemnejsie nastavitelna (10 minut moze byt od 3 do 9 zastavok, podla minut, cize podla kilometrov) ako dnes, ked 5 zastavok moze predstavovat 2,5 km, ale aj 6 km.-
citat: "Vsak ja cestujucemu chcem predsa touto prestupnou tarifou umoznit, aby tam, kde dnes plati 10+10 ale bo nebodaj 12+10 korun platil len tych 12 alebo 13 Sk! No a samozrejme, kedze tento system sa neda nanecisto vyskusat ide, musim to robit na mensej skupine cestujucich. No a samozrejme, ze tuto vyhodu prva dostane ta, co najviac a pravidelne plati, teda v cipovych kartach nad 5 zastavok. Potom sa dalej uvidi, co s dalsimi skupinami. To nie je nevyhoda, ale VYHODA platit namiesto 22 Sk len 12 alebo 13 Sk !!! "
Ale chcete to umoznit len tym, co pouzivaju kartu. Nie je to tak? Prave tato vyhoda, moznost dostat sa kam potrebujem za jednu cenu (cize: platba nie za pouzitie jedneho vozidla, ale za celu cestu z A do by mala byt u kratkodobych papierovych listkov, nie u ludi, ktori maju kartu. Ti maju mat ine, este silnejsie vyhody. Ved si vezmite tu obrovsku NESPRAVODLIVOST, ze ja ako mimozilincan pridem do Ziliny a potrebujem ist dajme tomu zo ZST na zastavku Na lany. Po zemi su to v podstate 3 zastavky, ale s prestupom. A stale tam budem platit skoro dvakrat tolko, akoby som siel na zastavku povedzme Zilinska univerzita, ktora je sice omnoho dalej, ale ma tu vyhodu, ze je zo stanice dostupna priamou linkou. Preco take krute znevyhodnenie nahodnych cestujucich, ktori potrebuju prestupovat? Preco musim za jazdu na kratsiu vzdialenost platit znacne viac? Len preto, ze prestupujem?
Uz chapete, ze
- dokial tento system bude fungovat, ze bude stale coraz silnejsi tlak na zavadzanie priamych liniek?
- pri vsetkej snahe o spravodlivost mate v tarife DONEBAVOLAJUCU NESPRAVODLIVOST pre nahodnych pouzivatelov nevlastniacich kartu, kde ten, kto ide 1 zastavku, prestupi a ide zase 1 zastavku, zaplati 20 Sk, a ten, kto ide hoci 15 zastavok, ale JEDNOU linkou, zaplati 12 Sk?
A k paralele medzi mobilnym operatorom a MHD: Ano, operatori davaju volne minuty vecer a cez vikend. (Su aj operatori, ktori jednoducho daju X volnych minut za mesiac a je jedno, kedy to zakaznik vytelefonuje. Ked ja platim pausal 190 Kc a mam v tom 30 volnych minut, tak to neznamena, ze tie volne su zadarmo, jedna volna minuta stoji presne 190/30 Kc.) Ak bude mesacnik stat tolko, co kazdodenne dochadzanie do prace, tak si cestujuci zaplati prave tie jazdy, ktore vykona v spicke cestou do prace. A tie akoze "volne" aj tak odjazdi len v case sedla, noci a vikendu, lebo sme sa predsa dohodli, ze cestu v spicke do a z prace si uz zaplatil
Peter K
Pridavam dalsi pohlad: (dotujuci - dopravca - cestujuci)
1) DP dostava dotacie od mesta, aby zabezpecil dopravnu obsluznost uzemia, a aby sa masivne nerozvijala IAD, ktorej negativa su nam jasne, ale MHD.
2) DP ma urcite naklady na zabezpecenie viac alebo menej atraktivnej dopravy ako celku (v rozsahu objednanom/dotovanom mestom) {ALE naklady na spoj so 100 cestujucimi nie su stonasobne oproti pripadu, keby tym spojom cestoval len 1 cestujuci}
3) absolutnu spravodlivost ziadna tarifa nevytvori. {preco len do a nad 5 zastavok a nie na 1,2,3,4,5,6,7,8,... zastavok? preco len 10,30,60-minutove listky a nie 1,2,3,4,5,6,7,8,... min. listky?}
Systemy so 'spravodlivym' platenim za kazdy nastup do vozidla sa ukazuju ako kontraproduktivne z pohladu bodu 1 (ak nie su v ponuke aj ine druhy CL). Takisto je pri nich zretelnejsi koeficient nerovnomernosti medzi spickou a sedlom. Cize vo vacsej miere eliminuju jazdy v sedle ako v spicke, lebo doprava sa zuzuje len na nevyhnutne jazdy do skoly /zamestnania. A z toho su dalsie dosledky na (ne)atraktivnost intervalu v case sedla ... .
4) kedze sme v trhovej ekonomike, tak by tarifa nemala byt co 'najspravodlivejsia', ale mala by byt tak nastavena, aby pre DP priniesla co najviac trzieb od cestujucich. Takze je potrebne mat spravne druhy cestovnych listkov so spravne nastavenymi cenami.
5) preco si myslite, ze vsetci majitelia pausalnych listkov sa celu spicku len vozia? Mame predsa zaujem sa co najskor dostat do skol/zamestnania. A ak by sa aj nahodou naslo 50 takych exotov, tak na 1 vozidlo by bol asi 1. A bolo by len na DP a meste, kolko by stal CL{v duchu bodu 4}. A mimochodom, ked si kupim pausal, tak nemozete tvrdit, ze cestujem zadarmo.