Reply on: Juraj #4566:
citat: "Cestujuci, ktory pride do krajskej nemocnice z Turzovky okamzite so zastavkoveho CP vie, ze zo stanice k nemocnici je 4 zastavky /este to ma zvyraznene inym "srafovanim"/ a v automate kupi listok lacnejsi do 5 zastavok, ale nikdy by nezistil, ci sa tam pri casovej tarife dostane podla CP /nie realneho casu!, ale to by si ten CP musel kupit!/ za 8 alebo 14 minut. "Ked pride Turzovcan na zeleznicnu stanicu a uvidi tam cestovny poriadok napriklad linky cislo 6 (lebo chce ist do tej krajskej nemocnice), v ktorom bude zoznam zastavok vyzerat takto http://www.imhd.sk/za/index.php?w=3023ef2f302523ea&l=!006-20040722&x=734003316745
tak hned uvidi:
...
- Policia
- Hurbanova
0 Zel.stanica
2 Stefanikovo nam.
5 Spanyolova, Nemocnica
7 Vysokoskolakov
9 Postova
11 Sv. Cyrila a Metoda
13 Obchodna
...
a hned vie, ze k Nemocnici je to pat minut a teda ze mu staci desatminutovy listok. Hned vidi aj to, ze najvzdialenejsia zastavka, kam sa da na taky listok dojst, je Postova. 5-zastavkovy listok by v tomto pripade opravnoval k jazde az na zast. Cyrila a Metoda. Cize skoro to iste ako dnes. Akurat, co sa snazim naznacit je, ze ta platnost najlacnejsieho listka viazana na minuty by bola presnejsie, jemnejsie nastavitelna (10 minut moze byt od 3 do 9 zastavok, podla minut, cize podla kilometrov) ako dnes, ked 5 zastavok moze predstavovat 2,5 km, ale aj 6 km.-
citat: "Vsak ja cestujucemu chcem predsa touto prestupnou tarifou umoznit, aby tam, kde dnes plati 10+10 ale bo nebodaj 12+10 korun platil len tych 12 alebo 13 Sk! No a samozrejme, kedze tento system sa neda nanecisto vyskusat ide, musim to robit na mensej skupine cestujucich. No a samozrejme, ze tuto vyhodu prva dostane ta, co najviac a pravidelne plati, teda v cipovych kartach nad 5 zastavok. Potom sa dalej uvidi, co s dalsimi skupinami. To nie je nevyhoda, ale VYHODA platit namiesto 22 Sk len 12 alebo 13 Sk !!! "
Ale chcete to umoznit len tym, co pouzivaju kartu. Nie je to tak? Prave tato vyhoda, moznost dostat sa kam potrebujem za jednu cenu (cize: platba nie za pouzitie jedneho vozidla, ale za celu cestu z A do by mala byt u kratkodobych papierovych listkov, nie u ludi, ktori maju kartu. Ti maju mat ine, este silnejsie vyhody. Ved si vezmite tu obrovsku NESPRAVODLIVOST, ze ja ako mimozilincan pridem do Ziliny a potrebujem ist dajme tomu zo ZST na zastavku Na lany. Po zemi su to v podstate 3 zastavky, ale s prestupom. A stale tam budem platit skoro dvakrat tolko, akoby som siel na zastavku povedzme Zilinska univerzita, ktora je sice omnoho dalej, ale ma tu vyhodu, ze je zo stanice dostupna priamou linkou. Preco take krute znevyhodnenie nahodnych cestujucich, ktori potrebuju prestupovat? Preco musim za jazdu na kratsiu vzdialenost platit znacne viac? Len preto, ze prestupujem?
Uz chapete, ze
- dokial tento system bude fungovat, ze bude stale coraz silnejsi tlak na zavadzanie priamych liniek?
- pri vsetkej snahe o spravodlivost mate v tarife DONEBAVOLAJUCU NESPRAVODLIVOST pre nahodnych pouzivatelov nevlastniacich kartu, kde ten, kto ide 1 zastavku, prestupi a ide zase 1 zastavku, zaplati 20 Sk, a ten, kto ide hoci 15 zastavok, ale JEDNOU linkou, zaplati 12 Sk?
A k paralele medzi mobilnym operatorom a MHD: Ano, operatori davaju volne minuty vecer a cez vikend. (Su aj operatori, ktori jednoducho daju X volnych minut za mesiac a je jedno, kedy to zakaznik vytelefonuje. Ked ja platim pausal 190 Kc a mam v tom 30 volnych minut, tak to neznamena, ze tie volne su zadarmo, jedna volna minuta stoji presne 190/30 Kc.) Ak bude mesacnik stat tolko, co kazdodenne dochadzanie do prace, tak si cestujuci zaplati prave tie jazdy, ktore vykona v spicke cestou do prace. A tie akoze "volne" aj tak odjazdi len v case sedla, noci a vikendu, lebo sme sa predsa dohodli, ze cestu v spicke do a z prace si uz zaplatil
galiyosha
No ešte raz (už si začínam pripadať ako nejaký obmedzený populista): Prečo v Prešove ten systém funguje k plnej spokojnosti ako magistrátu, tak cestujúcich a zdá sa, že celá verejná doprava tam prežíva rast, kdežto v Žiline, v systéme, ktorý je spravodlivý pre cestujúcich a zároveň umožňuje maximálnu kontrolu prostriedkov zo strany dotujúceho, všetko nasvedčuje tomu, že verejnú dopravu čaká stagnácia?
V čom je ten rozdiel? Len vo vôli prešovského magistrátu dôverovať dopravnému podniku o čosi viac, nebuzerovať ho vyžadovaním tabuliek za každý spoj a nechať mu voľnejšiu ruku v tvorbe tarify a linkového vedenia?
A ešte si dovolím zopakovať svoj argument pre predplatné cestovné lístky: Píšeš, že cestujúci by ich zneužívali a cestovali verejnou dopravou práve vtedy, keď je najviac zaťažená a že voľné jazdy áno, ale len mimo špičky.
A nie je to náhodou tak, že cestujúci by v špičke prejazdili presne tých 42-či-koľko jázd, ktoré by si zaplatili v cene predplatného lístka a tie zvyšné jazdy zadarmo by teda jazdili mimo špičky vo svojom voľnom čase? Veď aj oni niekedy musia byť v práci/škole...
Mimo špičky by ten spoj musel ísť tak či tak (minimálna obslužnosť), prítomnosť cestujúcich, hoc podľa tejto logiky "vezúcich sa zadarmo", by pomyselnú rentabilitu spoja a jeho zmysel len posilnila.
Na dôchodcov využívajúcich MHD spravidla v špičke zatiaľ asi nenašli liek nikde. Jedine im zrušiť zľavu v špičkách pracovných dní. Nikto ich obmedzovať nebude -- môžu cestovať aj v špičke, tak ako bežní cestujúci, za plné cestovné...
Nechápem však jednu vec, a síce ako môžem niečo, čo mi je legálne poskytnuté, "zneužívať". Toto je podľa mna mierne zvrátená logika, ktorou sa vyznačuje najmä Zločinecká spoločnosť a v niektorých aspektoch, bohužiaľ, aj DPMŽ.
Zľavu by som zneužíval v tom prípade, kedy by som jazdil na študentský lístok s falošným študentským potvrdením. Alebo keby som sfalšoval potvrdenie o invalidnom dôchodku. Ako však môžem zneužívať niečo, na čo mám podľa tarify plné právo?
Toto nie je hádanie sa o slovíčka, to je o prístupe k zákazníkovi. Ak na mňa ako na zákazníka okamžite hľadia ako na potenciálneho luhára a podvodníka, môžem sa ja na takú spoločnosť trikrát...
Z rovnakého dôvodu si napríklad nikdy nekúpim žiadne protipirátsky chránené hudobné CD, lebo systémy ochrany nielen, že znižujú kvalitu prehrávania (v podstate sú založené na zámerných chybách v zázname), nedovoľujú mi za normálnych podmienok si napríklad ani pustiť mnou legálne zakúpené CD na počítači.
Čoraz viac mám preto pocit, že v Žiline nejde o peniaze, ale len o prístup (či obmedzenosť) zodpovedných ľudí na magistráte. Pokiaľ tí nepochopia, že pozerať sa na cestujúcich ako na tých, čo chcú zneužívať dotácie magistrátu (Ostatne, odkiaľ ale magistrát tie dotácie berie? Nie náhodou od samotných daňových poplatníkov, teda cestujúcich?) je ZVRÁTENOSŤ, žilinská verejná doprava bude od optima navždy ďaleko...