VozidláAutobusy MHD › SOR NB 12 City

SOR NB 12 City v pôvodnom stave
SOR NB 12 City po doplnení klimatizácie
SOR NB 12 City s polepom Mestský bus

Úvod

Nízkopodlažný autobus SOR NB 12 štandardnej dĺžky predstavila česká spoločnosť SOR Libchavy v roku 2006 a do sériovej výroby ho uviedla v roku 2008. V tom istom roku vznikla aj verzia s pohonom na stlačený zemný plyn (CNG) s označením NBG 12. Autobusy NB 12 sa vyrábali v trojdverovom i štvordverovom vyhotovení. V Trnave sa už v roku 2007 testoval prototyp NB 12 s naftovým pohonom.

Do vozidlového parku trnavskej MHD boli autobusy tohto typu zakúpené až v roku 2021 v rámci obnovy vozidlového parku v súvislosti s novým 10-ročným kontraktom pre dopravcu Arriva Trnava. Zakúpené boli trojdverové vozidlá SOR NB 12 City s naftovým pohonom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NB 12 City TT-139IP, TT-173IP, TT-398IP, TT-420IP, TT-438IP, TT-491IP, TT-493IP, TT-520IP, TT-542IP, TT-551IP, TT-554IP, TT-577IP, TT-579IP, TT-642IP, TT-644IP, TT-663IP, TT-674IP 2021 2021 17
Spolu 2021   17

Technické parametre

Dĺžka 12180 mm
Šírka 2550 mm
Výška 2900 mm
Výška podlahy 360 mm
Rázvor 6180 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10630 kg
Motor FPT Industrial Tector 7 F4AFE612F, Euro 6, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 210 kW / 2500 rpm
Objem motora 6728 cm3
Krútiaci moment motora 1000 Nm / 1250 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1200B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová s dvojitou redukciou
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R 22,5 (zadná náprava)
Klimatizácia Eberspächer AC 520 (dodatočná montáž)

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Motor umiestnili v zadnej časti v motorovej veži. Výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici trojicou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Väčšiu časť sedadiel umiestnili na vyvýšených schodíkoch. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri druhých dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám. Pre zvýšenie bezpečnosti inštalovali kamerový systém pozostávajúci z interiérových kamier snímajúcich priestory dverí a jednej prednej kamery snímajúcej priestor pred vozidlom.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými stropnými svietidlami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Pracovisko vodiča vybavili strešnou klimatizačnou jednotkou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým a akustickým informačným systémom firmy EMtest. Internetovú konektivitu pre cestujúcich zabezpečili pomocou Wi-Fi prístupového bodu. Vozidlá dodali v korporátnom laku Arriva blue.

Úpravy

V roku 2022 bola na základe požiadavky mesta do vozidiel dodatočne namontovaná klimatizácia priestoru pre cestujúcich Eberspächer AC 520.

Prevádzka

Autobusy boli do premávky zaradené postupne na začiatku júla 2021. V premávke nahradili low-entry autobusy SOR BN 12.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.