VozidláAutobusy MHD › Karosa ŠM 11

Úvod

Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1964 - 1981 vyrábala autobusy typového radu Š 11. Nakoľko v tejto dobe prebiehal masový rozvoj Bratislavy, ktorý súvisel s výstavbou sídlisk, dvere pre neekologickú autobusovú dopravu boli dokorán otvorené. Končila sa výroba autobusov Škoda 706 RTO a bolo potrebné nájsť za ne náhradu. To sa podarilo práve typu Karosa ŠM 11 (Škoda Mestský 11-metrový). Vývoj mestského autobusu sa zavŕšil v roku 1964 vyrobením overovacej série ŠM 11. Konštrukcia bola v mnohom na tú dobu prevratná a unikátna. Aby sa pokryl dopyt po autobusoch, použila sa panelová konštrukcia. Karoséria sa skladala zo 6 panelov - základného rámu, bočníc, predného, zadného čela a strechy, čo umožňovalo jednoduchšiu a rýchlejšiu montáž. Ročná produkcia sa rátala na tisíce. Celkovo sa vyrobilo 26669 autobusov radu Š 11. Nevýhodou tejto konštrukcie bola krátka životnosť, čo v socialistických podmienkach nevadilo. Vozidlový park sa priebežne obmieňal. Ani pri dopravných nehodách nedopadli vozidlá Š 11 veľmi slávne - karoséria nemala dostatočnú pevnosť. Žiaľ, vývoj karosérie predbehol vývoj motora, prevodovky a zadnej nápravy. Po skúsenostiach s vývojom samonosných autobusov sa špeciálne pre Š 11 vyvinul motor (ML 630) a automatická prevodovka Praga 2M 70.

Momentálne nie je známe, koľko vozidiel tohto typu bolo dodaných do mestskej dopravy v Trnave.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.