Sériové kĺbové autobusy Karosa B 741 z podniku Karosa Vysoké Mýto boli zakúpené ako náhrada za staršie vozidlá Ikarus 280. Na trhu sa objavili pomerne neskoro, až v roku 1991. Vychádzali z kĺbového linkového autobusu Karosa C 744, ktorého prototyp vyrobili už v roku 1983. Oproti Ikarusom poskytovali cestujúcim väčšie pohodlie, nakoľko mali tichý motor a pohodlné sedadlá.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 741.1908
TTA 36-79 – TTA 36-80
1991
1991
2007 – 2008
2
2.
Karosa B 741.1916, Karosa B 741.1922
6044, 6071
1995
2004
2011
2
3.
Karosa B 741.1916, Karosa B 741.1922
6037, 6077
1993 – 1995
2005
2008
2
Spolu
1991 – 1995
6
Technické parametre
Dĺžka
17355 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
890 mm
Rázvor
5600 mm + 6270 mm
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
42 + 1
Počet miest na státie
108
Celkový počet miest
150 + 1
Pohotovostná hmotnosť
13700 kg (741.1908)
14200 kg (741.1922)
Celková hmotnosť
25600 kg
Motor
LIAZ ML 637 N, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1908)
LIAZ ML 636 E, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1922)
Výkon motora
189 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 637 N)
175 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 636 E)
Karoséria je polosamonosnej konštrukcie spojená z desiatich povrchovo upravených panelov. Predný a zadný článok spájal kĺb vybavený senzormi spínajúcimi hydrauliku na narovnanie kĺbu, v prípade neprimeraného vytočenia. Motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti vozidla. Interiér vozidla na strope a bočniciach obložili sololitmi, sedačky z latexu mali koženkový poťah. Kúrenie zabezpečovali teplovzdušné radiátory, vetranie otváracie časti horných okien a stropné vetráky s ventilátormi. V bočnici sa nachádzala štvorica dvojdielnych výsuvných dverí s elektropneumatickým ovládaním. V nástupnom priestore oproti obom stredným dverám bol priestor pre kočíky. Vodičovo pracovisko malo uzavretú kabínku.
Úpravy
Do vozidiel #TT-837CB a TT-839CB bol začiatkom roku 2010 domontovaný optický informačný systém od firmy EMtest.
Prevádzka
K dvom pôvodným trnavským Karosám B 741, zakúpil dopravca SAD Trnava v rokoch 2004 až 2005 štyri ojazdené Karosy B 741 pôvodom z Prahy, ktoré v premávke vytlačili dosluhujúce Ikarusy 280. Vozidlá premávali hlavne na spojoch liniek 2, 4, 9 a 11.
Od januára 2010 prevádzkovala spoločnosť SAD Trnava mestskú hromadnú dopravu v českom meste Přerov. V súvislosti s tým dopravca do Přerova dočasne presunul dve kĺbové vozidlá Karosa B 741 #TT-837CB a TT-839CB. Vozidlo #TT-837CB sa vrátilo v marci 2010, vozidlo #TT-839CB až vo februári 2011.
Vyraďovanie a likvidácia
Koncom roka 2007 boli vyradené pôvodné trnavské Karosy B 741 #TT-740CB a TT-750CB. Z pôvodných pražských vozidiel zostali v roku 2011 v premávke len posledné dve vozidlá #TT-837CB a TT-839CB. Obe dojazdili v súvislosti so sprevádzkovaním nových nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom Irisbus Citelis v apríli 2011.