Úvod

Sériové kĺbové autobusy Karosa B 741 z podniku Karosa Vysoké Mýto boli zakúpené ako náhrada za staršie vozidlá Ikarus 280. Na trhu sa objavili pomerne neskoro, až v roku 1991. Vychádzali z kĺbového linkového autobusu Karosa C 744, ktorého prototyp vyrobili už v roku 1983. Oproti Ikarusom poskytovali cestujúcim väčšie pohodlie, nakoľko mali tichý motor a pohodlné sedadlá.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 741.1908 TTA 36-79 – TTA 36-80 1991 1991 2007 – 2008 2
2. Karosa B 741.1916, Karosa B 741.1922 6044, 6071 1995 2004 2011 2
3. Karosa B 741.1916, Karosa B 741.1922 6037, 6077 1993 – 1995 2005 2008 2
Spolu 1991 – 1995   6

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm + 6270 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 42 + 1
Počet miest na státie 108
Celkový počet miest 150 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13700 kg (741.1908)
14200 kg (741.1922)
Celková hmotnosť 25600 kg
Motor LIAZ ML 637 N, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1908)
LIAZ ML 636 E, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním (741.1922)
Výkon motora 189 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 637 N)
175 kW / 2000 rpm (LIAZ ML 636 E)
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 71 km/h (741.1908)
70 km/h (741.1922)
Prevodovka ZF 4 HP 500, automatická, 4-stupňová
Pneumatiky 11 x 22,5"

Fotografie

Opis

Karoséria je polosamonosnej konštrukcie spojená z desiatich povrchovo upravených panelov. Predný a zadný článok spájal kĺb vybavený senzormi spínajúcimi hydrauliku na narovnanie kĺbu, v prípade neprimeraného vytočenia. Motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti vozidla. Interiér vozidla na strope a bočniciach obložili sololitmi, sedačky z latexu mali koženkový poťah. Kúrenie zabezpečovali teplovzdušné radiátory, vetranie otváracie časti horných okien a stropné vetráky s ventilátormi. V bočnici sa nachádzala štvorica dvojdielnych výsuvných dverí s elektropneumatickým ovládaním. V nástupnom priestore oproti obom stredným dverám bol priestor pre kočíky. Vodičovo pracovisko malo uzavretú kabínku.

Úpravy

Do vozidiel #TT-837CB a TT-839CB bol začiatkom roku 2010 domontovaný optický informačný systém od firmy EMtest.

Prevádzka

K dvom pôvodným trnavským Karosám B 741, zakúpil dopravca SAD Trnava v rokoch 2004 až 2005 štyri ojazdené Karosy B 741 pôvodom z Prahy, ktoré v premávke vytlačili dosluhujúce Ikarusy 280. Vozidlá premávali hlavne na spojoch liniek 2, 4, 9 a 11.
Od januára 2010 prevádzkovala spoločnosť SAD Trnava mestskú hromadnú dopravu v českom meste Přerov. V súvislosti s tým dopravca do Přerova dočasne presunul dve kĺbové vozidlá Karosa B 741 #TT-837CB a TT-839CB. Vozidlo #TT-837CB sa vrátilo v marci 2010, vozidlo #TT-839CB až vo februári 2011.

Vyraďovanie a likvidácia

Koncom roka 2007 boli vyradené pôvodné trnavské Karosy B 741 #TT-740CB a TT-750CB. Z pôvodných pražských vozidiel zostali v roku 2011 v premávke len posledné dve vozidlá #TT-837CB a TT-839CB. Obe dojazdili v súvislosti so sprevádzkovaním nových nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom Irisbus Citelis v apríli 2011.

Katalóg vozidiel

TT-740CB TT-755CB

TT-837CB TT-839CB

TT-856CG TT-889CG

Legenda a štatistika

TT-740CBvyradené vozidlo: 6 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
TTA 36-79do 2004TT-740CBod 2004 
TTA 36-80do 2004TT-755CBod 2004 
6037do 2004BA-796LJod 2005TT-856CGod 2005
6044do 2004TT-837CBod 2004 
6071do 2004TT-839CBod 2004 
6077do 2004BA-798LJod 2005TT-889CGod 2005

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.