Ikarusy 280 sú jednou z verzií radu 200, ktorý bol predstavený v roku 1968. Pre tento rad bolo typické jeho predné čelo. Celkovo sa vyrobilo vyše 200 tisíc autobusov, pričom vo výrobe sa pokračovalo typmi C aj po predstavení nasledovníkov (série 300 a 400). Modernizované vozidlá C sa označovali aj ako Ikarus Classic a odlišovali sa novým faceliftom a úpravou interiéru. Zrejmú podobu medzi Ikarusmi C80 a 280 je možné nájsť napríklad v neďalekom Miskolci.
Typový rad 200 zahŕňal 31 rôznych typov vozidiel vrátane dvoch typov trolejbusov. Vozidlá boli od 8,5 metrov do 22,7 metrov dlhé, išlo teda o midibusy, štandardné sólo autobusy, kĺbové autobusy a vyrábané boli aj dvojkĺbové Ikarusy 293. Nechýbali ani autobusy určené pre ľavostrannú premávku či letiskové autobusy. Ikarus pri výrobe vozidiel spolupracoval aj s inými výrobcami podvozkov, napríklad s firmami Renault, Steyr, Volvo, Scania a Iveco.
Najväčšie dodávky Ikarusov 200 boli zaznamenané pochopiteľne do Maďarska a iných krajín východného bloku, najmä do Sovietskeho zväzu, Československa, Východného Nemecka, Poľska, Bulharska a Rumunska. Významnými odberateľmi boli aj Turecko, Grécko, Egypt, Irak, Irán, Čína, Kuba a Angola. Celkovo jazdili tieto vozidlá v 70 krajinách sveta vrátane USA, Kanady a Austrálie, kde sa v premávke objavili kĺbové autobusy odvodené od Ikarusov 280.
Monopolné postavenie Ikarusu na výrobu kĺbových vozidiel sa skončilo po politických zmenách na konci 1980-tych rokov. Zmeny sa napokon dali očakávať už skôr, napríklad československá Karosa vo Vysokom Mýte už od začiatku 1980-tych rokov vyvíjala vlastný typ kĺbového autobusu (CK-1, neskôr C 744). Budapeštianska fabrika bola čiastočne privatizovaná, avšak nevyhli sa jej finančné problémy spôsobené stratou tradičných odberateľov. Ikarus naďalej vyrábal vozidlá radu 200 (neskôr ako modernizované radu C) a predával aj nové typy 300 a 400.
Firma však naďalej upadala a nepomohlo ani jej odkúpenie Irisbusom – spoločným podnikom Iveca a Renaultu. Výroba bola nakoniec zastavená a najhodnotejšou na podniku zostala práve značka Ikarus. Tú odkúpil maďarský podnik ARC, v ktorom pracuje viacero konštruktérov bývalého Ikarusu. Značka Ikarus tak existuje naďalej a budúcnosť ukáže, či dokáže pritiahnuť zákazníkov s novými krátkymi i kĺbovými vozidlami.
Ikarusy radu 200 vo svete
- Autor: d3k0, www.busexplorer.com
- Publikované