„Ikarus“ je slovo, ktoré len máloktorý používateľ verejnej dopravy nepozná. 18. septembra 2010 skončí jedna veľká kapitola verejnej dopravy na Slovensku. V Košiciach totiž dojazdia posledné autobusy Ikarus radu 200 po tom, čo na začiatku letných prázdnin v tichosti dojazdil aj posledný bratislavský Ikarus 283. Pre mnohých je synonymom slova „Ikarus“ práve rad 200, ktorý bol na Slovensku prevádzkovaný od roku 1974. Tieto vozidlá však neboli ani prvé ani posledné Ikarusy, ktoré bolo možné vzhliadnuť.
História Ikarusu sa začala už v roku 1895, keď Imre Uhri v Budapešti založil továreň na výrobu vozov. Továreň prešla postupnými zmenami a po 2. svetovej vojne sa začala orientovať na autobusy. Na Slovensku ako prvé zarezonovali krátke autobusy typu 620 a 630, a to doslova. Tieto hlučné a drnčiace vozidlá prezývané aj „kostitras“ boli neobľúbené, a to až tak, že napríklad v Bratislave na ne na jednej z konečných zastávok vylievali obyvatelia na protest kakao. Ich éra teda netrvala dlho a mnohé boli už po niekoľkých rokoch vyradené.
Inak to ale bolo pri novom type Ikarus 280, ktorý sa prvý raz objavil v uliciach Bratislavy a Nitry v roku 1974. Spočiatku nenápadné menšie dodávky autobusov popri masových sériách československých Karos sa zmenili na dodávky desiatok kusov autobusov v 1980-tych a na začiatku 1990-tych rokov. Ich veľká rozšírenosť súvisí aj so stavbou sídlisk a veľkých podnikov, kam vtedajší režim nestíhal budovať električkové či trolejbusové trate resp. v Bratislave metro. Takto sa vo viacerých prípadoch z provizórneho autobusového riešenia MHD stalo riešenie trvalé, čo zaručovalo trvalý prísun nových a nových Ikarusov. Nezanedbateľný vplyv na rozšírenosť Ikarusov 280 malo aj plánované hospodárstvo, keď Československu pripadla produkcia krátkych autobusov a Maďarsku zase kĺbových.
Postupne Ikarusy 280 prebrali najvyťaženejšie autobusové linky v mestskej a prímestskej doprave. V Bratislave po testoch prototypu Ikarusu 283 pribudlo 21 autobusov tejto predĺženej verzie.
Poslednou dodávkou vozidiel Ikarus 280 boli autobusy typu 280.87 pre trenčiansky závod SAD v roky 1995. Tesne pred nimi zakúpil Ikarusy rovnakého typu aj košický dopravný podnik.
Zatiaľ čo Košice či Trenčín ešte Ikarusy nakupovali, v Žiline sa už schyľovalo k ich koncu. Trolejbusová doprava v tomto meste v druhej polovici 1990-tych rokov vytlačila Ikarusy do histórie v ako prvom meste na Slovensku. Vyraďovanie vozidiel pokračovalo súvisle až do roku 2010. Rozlúčkové jazdy boli uskutočnené v Prešove, Martine, Trenčíne, Bratislave aj Nitre. Na začiatku leta 2010 už v prevádzke zostali iba Ikarus 283 #1512 v Bratislave a košické Ikarusy.
Bratislavské vozidlo dojazdilo po zaradení nových autobusov Mercedes CapaCity 2. júla 2010, košické Ikarusy boli nahradené Citelismi a posledným dňom ich premávky bol 19. september 2010, kedy nadránom ukončilo ich prevádzku vozidlo #4201 na nočnej linke N1.
Ani rok 2010 však nie je definitívnym koncom Ikarusov na Slovensku. Bratislava, Košice, Prešov a Liptovský Mikuláš v rokoch 1995 – 2001 nakúpili množstvo autobusov radu Ikarus 400, z ktorých je dodnes väčšina v premávke. S Ikarusmi sa teda budeme stretávať aj naďalej.
Zaujímavosti
- najviac dodaných Ikarusov radu 280 bolo pre bratislavský dopravný podnik (760 ks typu 280, 21 ks typu 283)
- najdlhšie jazdili Ikarusy 280 v Košiciach a Nitre, a to 35 rokov (1975 - 2010 resp. 1974 - 2009), celkovo rad 280 (vrátane typu 283) vydržal najdlhšie v Bratislave 36 rokov (1974 - 2010)
- do premávky zasiahli aj Ikarusy 280 s automatickou prevodovkou (typ 280.12) v Bratislave v počte 20 ks a podobne aj v Nitre a Žiline
- najkratšie jazdilo vozidlo #1841 v Bratislave, ktoré bolo ihneď po zaradení do premávky vyradené po čelnej zrážke
- najdlhšie jazdil Ikarus 280 v Poprade – 25 rokov (1976 – 2001)
- najviac ľudí (až 358 + vodič) sa do Ikarusu 280 zmestilo 2. októbra 2003 na podujatí Sherwood v bratislavskej Mlynskej doline
- košické vozidlá typu 280.87 z roku 1994 boli kompletizované vo firme Asko v Košiciach; dostali prezývku „Pápežáky“, pretože boli zakúpené pred návštevou pápeža Jána Pavla II. v Košiciach
- poslednými dodanými Ikarusmi 280 boli vozidlá 280.87 v Trenčíne vyrobené v roku 1995