Novoročné zmeny v MHD v Pezinku a Malackách

Pezinok sa vrátil k bezplatnej MHD, Malacky zmenili dopravcu.

S príchodom Nového roka nastali zmeny v dvoch menších prevádzkach MHD na západnom Slovensku, v Malackách a v Pezinku, ktoré súvisia so začiatkom platnosti nových zmlúv o službách vo verejnom záujme.

MHD Malacky

Na konci roka 2024 skončil dvojročný kontrakt na zabezpečovanie MHD medzi mestom Malacky a dopravcom Arriva Mobility Solutions. Mesto Malacky plánovalo v priebehu roka 2024 vysúťažiť novú zmluvu ďalšie 2 roky, no do verejnej súťaže sa prihlásil iba jeden dopravca a tak sa mesto rozhodlo súťaž zrušiť. Následne mesto prehodnotilo rozsah zákazky (skrátenie na 1 rok) a pridelilo ju ako podlimitnú zákazku dopravcovi AZ-Lines Nitra, s ktorým v decembri podpísalo zmluvu o službách vo verejnom záujme.

Rozsah MHD zostáva rovnaký ako v predchádzajúcom období, t. j. prevádzkované sú tri linky obsluhované troma autobusmi. Zmena nenastala ani v tarife, naďalej platí jednotné cestovné 0,50 € a bezplatná preprava vybraných skupín cestujúcich. Od dopravcu mesto požadovalo tri kmeňové autobusy + jeden záložný, všetky triedy II (interiér prevažne pre sediacich cestujúcich s povolenou prepravou stojacich cestujúcich v uličke), aby obišlo zákon o podpore ekologických vozidiel, ktorý sa na autobusy tejto triedy nevzťahuje. Požiadavky na vozidlá uvedené v Technických a prevádzkových štandardoch (v prílohe zmluvy) sú pomerne zmätočné, nie je preto jasné, čo presne mesto požadovalo. Dopravca ponúkol mestu tri nové malé dieselové autobusy Isuzu Novocity (r. v. 2024) a jeden záložný SOR CNG 12 z roku 2012. Nie je známe, kedy sa uvedené nové autobusy zaradia do premávky, keďže zmluva nespomína prechodné obdobie na zabezpečenie požadovaného vozidlového parku. V prvý deň prevádzky dopravca nasadil tri staré autobusy, z toho 1 mestský SOR NB 12 City (r. v. 2012), 1 prímestský Irisbus Crossway LE 12M (r. v. 2009) a 1 minibus Iveco Daily Way (r. v. 2008), ktoré nahradili autobusy SOR BN 9.5 jazdiace v Malackách do konca roka 2024.

Cestovné poriadky liniek MHD Malacky (linky A, B, C) nájdete aj na našich stránkach.

Prehľad základných parametrov nového 1-ročného kontraktu v Malackách:

Parameter Hodnota
Objem výkonov 48 200 tarifných km + 2 892 režijných km
Povolená úprava výkonov počas trvania zmluvy navýšenie alebo zníženie najviac o 10 %
Náklady na 1 odjazdený km 4,23 € bez DPH
Cena za rok poskytovania služby 216 119,19 €
Počet liniek MHD 3
Požadovaný počet autobusov 3 + 1 záložný
Začiatok poskytovania služieb 1.1.2025

MHD Pezinok

Mestu Pezinok sa v roku 2024 v opakovanej súťaži podarilo vybrať dopravcu pre MHD na 10 rokov so začiatkom poskytovania služby od 1. januára 2025. Zhodou okolností sa ním tiež stal dopravca AZ-Lines Nitra, ktorý už zabezpečoval pezinskú MHD aj v roku 2024 po tom, ako s ním mesto v roku 2023 v rozpore so zákonom o verejnom obstarávaní podpísalo krátkodobú zmluvu po neúspešnej verejnej súťaži.

Pre cestujúcich je najvýraznejšou zmenou návrat po roku k bezplatnej MHD pre všetkých. V minulom roku bola MHD spoplatnená sumou 0,50 € (obyčajný lístok), resp. 0,30 € (zľavnený). Bezplatnou MHD chce mesto prilákať viac cestujúcich.

So začiatkom platnosti nového kontraktu sa od 1. januára 2025 tiež čiastočne rozšírila obsluha niektorých častí Pezinka (ulice Panský chodník, Kutuzovova a Okružná) a pribudli tri nové zastávky. Zvýšil sa aj počet spojov so špičkovou výpravou štyroch vozidiel. Kostru siete tvoria štyri základné linky, pričom každý smer/variant trasy má vlasné číslo.

Orientačné cestovné poriadky liniek MHD Pezinok (linky PK 1 až 4) nájdete aj na našich stránkach.

Na zabezpečenie požadovaného nového vozidlového parku s ekologickými autobusmi dostal dopravca dvojročné prechodné obdobie. Počas prechodného obdobia budú používané doterajšie jazdené vozidlá s pohonom na CNG (3x SOR BNG 9.5 a 1 Citelis 12M). Podrobnejšie sme sa novému pezinskému kontraktu venovali v augustovom článku.

Prehľad základných parametrov nového 10-ročného kontraktu v Pezinku:

Ročný objem výkonov 127 546 tarifných km + 7 653 režijných km
Povolená úprava výkonov počas trvania zmluvy navýšenie o 20 %, zníženie o 10 %
Náklady na 1 odjazdený km v prvom roku 3,48 € bez DPH
Cena za 1. rok poskytovania služby 470 791,68 € bez DPH
Počet liniek MHD 4
Počet autobusov 4 kmeňové + 2 záložné
Začiatok poskytovania služieb 1.1.2025

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Drnek #3:
A aký je v tomto ako problém? Pokial to vozidlo reálne na tej zastávke vyčká do odchodu podla CP ako má tak tam môže mať medzi 500 metrov vzdialenými zastávkami jazdnú dobu kludne aj desať minút.

Znamená to len to, že má na tej ktorej zastávke vyčkať dlhšie ako spoj s kratšou dobou, prípadne sa to môže použiť ak sa očakáva že na tej ktorej zastávke bude do vozidla jednej linky nastupovať/vystupovať viacej cestujúcich ako do vozidiel zvyšných liniek či ako na ostatných zastávkach.
Reakcia na: mirec240 #2:
To tam tie cestovné poriadky do vnútra vitríny lepia lepidlom? 🙉
Reakcia na: mirec240 #5:
To si odloz, to bude platit buducu stredu 🙂
Reakcia na: mirec240 #2:
Ešte k tomu aj lístok z budúcnosti 🙃 vodič sám nevedel, na ktorom nástupišti pred stanicou má zastavovať, cestovné poriadky liniek A, B a C sú na každom zvlášť, ale v PP aj tu na webe sa uvádza nástupište C.
Reakcia na: Drnek #3:
Uprimne ma neprekvapuje, ze to je robene formou vycucam si z prsta. Ved aj ta jazdna doba pri konci L4/44 je nahodna... Mne by ale velice pomohlo vediet, kedy aspon priblizne mi ide bus smer stanica, ked si otvorim iMHD a pripadne mat aj info pri planovani cesty do/z BA. Takze otazka je, ako to dostat do iMHD systemu. Lebo ked to bolo tak aj minuly rok a predsa tu tie CP boli, tak by sa to malo dat aj teraz, ci?
Jeden z mala prikladov (a to je este ten lepsi pripad). Chrono troch liniek medzi zastavkami ZS Kupeckeho - Suvorovova - Sidl. Sever (vzdialenost cca 250 m a 450 m)
Linka 1: 1 min + 1 min
Linka 3: 2 min + 1 min
Linka 4: 3 min. + 3 min.

A ako bonus, jazdna doba linky 1 medzi Zumbergom a Nemocnicou, cca 450 m, 6 min. (v opacnom smere je to dokonca 8 podla pdf cp). Aspon ta BID mohla trochu rozmyslat, ked im robila vyvesky...

CP boli robene stylom mam odchody z konecnej a prichody na konecnu a musim natipovat odchody z nacestnych zastavok tak, aby to nejak vyslo. Tak to bolo robene minuly rok a ocividne aj teraz. Jedine v com sa zlepsili je, ze uz pre kazdy spoj linky nie su jazdne doby vygenerovane nahodne, ale su cca rovnake pre vsetky spoje na linke, hoci uplne uletene.
Cestovné poriadky dopravcu AZ v Malackách som na zastávke nenašiel, len akýsi zdrap papiera ešte s uvedeným pôvodným dopravcom AMS, na každom nástupišti s inou linkou.
Ako mozno dostat CP pezinskej MHD do iMHD systemu? Treba pisat na mesto, dopravcovi? Alebo ako? Lebo ja bych sa na to dal, len sa trochu bojim, ze ak su tie CP schvalene tak, ako su, tak sa s tym nebude velmi nic dat...