San Francisco a jeho lanovky

Pozrime sa na známu technickú pamiatku spoza veľkej mláky.

San Francisco je mesto na západnom pobreží USA, nachádzajúce sa v štáte Kalifornia. Počtom obyvateľov nepatrí k najväčším, žije tu len necelý milión obyvateľov, čím získalo 14. priečku v rebríčku najväčších miest USA. Známe je predovšetkým svojimi pamiatkami, ako je napríklad most Golden Gate, väznicou Alcatraz, ale aj svojimi strmými ulicami, po ktorých premávajú pozemné lanovky (cable car), o ktorých veľa ľudí ani nevie, že sú lanovkami.

História

Začiatky

Počiatok prevádzky lanoviek siaha až do druhej polovice 19. storočia, kedy ulicami San Francisca premávala iba konská železnica. Vozne ťahané koňmi však mali jeden problém – stúpania. Konky nemohli byť prevádzkované vo veľmi strmých ulicach, ktorých je v San Franciscu veľmi veľa. S nápadom vylepšiť dopravný systém v San Franciscu prišiel Andrew Smith Hallidie. Vraví sa, že to bolo po tom, ako videl nehodu, pri ktorej sa súprava vedená koňmi dostala do šmyku a kone sa zabili. Či to tak bolo naozaj, sa s určitosťou nedá povedať, avšak prišiel ako prvý s použitím kábla na "vytiahnutie" vozidla do kopca.

A tak v roku 1873 začala v San Franciscu premávať prvá lanovka, ktorá sa nazývala Clay Street Hill Railroad. Ďalšou linkou, ktorá sa zmenila z konky na pozemnú lanovku, bola v roku 1877 Suffer Street Railroad. Postupne vznikali ďalšie linky lanoviek, za zmienku stojí ešte spomenúť napríklad Market Street Cable Railway, ktorá počas špičky premávala v 15-sekundovom intervale. V roku 1890 už premávalo v San Franciscu 23 liniek pozemných lanoviek.

Lanovky sú nahradzované električkami

Po skoro dvadsiatich úspešných rokoch pozemných lanoviek v San Franciscu nastalo obdobie, kedy začali byť lanovky nahradzované električkami. Odhadovalo sa, že výstavba a prevádzka električiek bude niekoľkonásobne lacnejšia ako prevádzka lanoviek, a preto sa začalo s prestavbou liniek pozemných lanoviek. Dopomohlo k tomu aj zemetrasenie v roku 1906, ktoré zničlo až 117 pozemných lanoviek. V roku 1912 zostalo v prevádzke už iba 8 liniek pozemných lanoviek. Dôvodom bolo, že tieto linky premávali po príliš strmých uliciach pre klasické električky. Postupne aj autobusy začali nahradzovať linky pozemných lanoviek a tak k roku 1944 premávalo v meste už len 5 liniek lanoviek. 

Po vojne nemusí vždy svitať na lepšie časy

Na prelome 40. a 50. rokov minulého storočia premávali v meste dve mestské linky lanoviek a tri súkromné linky lanoviek, ktoré vlastnila spoločnosť Cal Cable. Mestom vlastnené linky mal vtedajší primátor snahu zrušiť, avšak proti tomuto nápadu sa na čele s Friedel Klussmanovou vytvorilo pomerne silné občianské združenie na záchranu pozemných lanoviek. Nakoniec bolo vyhlasené referendum, ktorého výsledky boli v prospech lanoviek a tak Powell Street lines zostali aj naďalej v prevádzke.

Spoločnosť Cal Cable ohlásila v 1951 svoj bankrot a tak mesto zvyšné tri linky odkúpilo a v roku 1952 opätovne zaviedlo prevádzku lanoviek. Avšak malo plány ich v budúcnosti nahradiť autobusmi. To sa opäť nepáčilo Klussmanovej, ktorý ich chcel zachrániť. Výsledkom bol kompromis, z ktorého sa vytvorili tri linky, ktoré premávajú dodnes.

Súčasná prevádzka

Linkové vedenie

V súčasnosti premávajú v San Franciscu tri linky pozemných lanoviek. Sú to linky Powell-Hyde, Powell-Mason a California Street. Prvé dve spomínané používajú jednosmerné vozidlá, ktoré sú na konečnej otačané pomocou toční, podobných ako v železničných depách. Na linke California Street, ktorá premáva naprieč ulicou California Street, premávajú obojsmerné vozidlá, ktoré sa otáčajú v úvraťovom obratisku. Linky premávajú celodenne približne od 5:00 do 1:30 nasledujúceho dňa.

Otáčanie vozidla na točni

Vozidlový park

Na linkách pozemných lanoviek v San Franciscu dnes premáva 40 vozidiel dvoch typov. Bežná denná výprava činí 27 vozidiel. Jednosmerné vozidlá sú dlhé 8,4 metra a odvezú 60 cestujúcich. Obojsmerné majú dĺžku 9,2 metra a odvezú 68 cestujúcich. Všetky vozidlá sú štvornápravové.

Lanovka s väznicou Alcatraz v pozadí
Lanovka s väznicou Alcatraz v pozadí

Ako systém funguje?

V strede medzi koľajnicami sa pod úrovňou vozovky nachádza lano, ktoré je počas prevádzky lanoviek v pohybe. Vozidlo sa o lano prichytí mechanizmom, ktorý ovláda pákou vodič lanovky, a vďaka tomu sa vozeň dá pohybu.

Kliešte pomocou ktorých sa vozidlo prichytí o lano.

Celkovo sa v meste nachádzajú 4 takéto laná, pre každý úsek prevádzky iné. Najdlhšie lano meria 6,4 km a slúži pre linku California Street. Táto linka ako jediná nevedie vedľa strojovne a preto je lano dlhšie ako ostatné. Zvyšné tri majú menej ako 5 kilometrov a slúžia pre úseky Powell, Manson a Hyde. Všetky laná sú poháňané zo strojovne, ktorá sa nachádza na Washington/Mason Street.

Strojovňa lanoviek

Rýchlosť, ktorú lanovky dosahujú, je len niečo cez 15 km/h a preto sú lanovky skôr turistickou atrakciou ako dopravným prostriedkom, ktorý využívajú obyvatelia mesta na prepravu do práce či školy.

Zastavenie vozidla prebieha pomocou koľajnicovej brzdy po odpojení vozidla od lana, v mimoriadnych prípadoch pomocou núdzovej brzdy.

Ovládanie lanovky

Zaujímavosti

Práca vodiča lanovky (gripman) nie je jednoduchá, vyžaduje si aj veľa fyzickej sily, keďže lanovky sú otáčané a roztláčané práve vodičmi lanoviek. Taktiež samotná manipulácia s ovladaním nie je najľahšia, čo je tiež dôvodom toho, že v celej histórii lanoviek pracovali na tejto pozícii iba tri ženy.

Lanovky v San Franciscu patria k najnebezpečnejším dopravným prostriedkom v USA a miestny dopravný podnik minie ročne miliony dolárov na vyplácanie odškodného za zranenia spôsobené lanovkami. Druhy zranení sú rôzne, najčastejšie sú to rôzne modriny, či ľahšie zlomeniny spôsobené lanovkou.

Zastávky lanovky sa nachádzajú uprostred križovatiek, keďže križovatky, cez ktoré lanovky premávajú, sú na rovine.

Lanovka stúpa hore ulicou.

Lanovky v San Franciscu sú zaujímavým a raritným dopravným systémom a určite odporúčame pri návšteve tohto mesta ich vyskúšanie.

Malá rada na záver: Na konečných tejto obľúbenej turistickej atrakcie sa do lanoviek dostanete len po dlhšom čakaní. Stačí však prejsť po najbližšiu križovatku a môžete pristúpiť na schody lanovky. Jazdu si tak užijete určite viac ako vo vnútri vozidla.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: henko151 #2:
Ďakujem aj ja za dobrý článok. Je tam ešte jedna chybička v zmysle minulej opravy v druhom odstavci sekcie "Po vojne..."
Služba lanoviek je momentálne pozastavená z dôvodu COVID-19 približne od polovice marca 2020,... 😷
Reakcia na: architekt #1:
Ďakujem, za pozitívny ohlas a ospravedlňujem za nesprávne pohlavie, už je to opravené. 😊
Pekný článok a dobré fotky 👍
Drobná technická: Friedel Klussmann(ová) bola ženou 🙂
https://en.wikipedia.org/wiki/Friedel_Klussmann