Autonómne autobusy nikdy neboli bližšie k Bratislave

Už aj Viedeň sa môže chváliť prvými autobusmi bez vodiča.

Viedeň sa môže pochváliť novinkou v podobe dvoch autobusov, ktoré nevyžadujú prítomnosť vodiča. Dvojica vozidiel, vyrobená francúzskou firmou Navya, dorazila do rakúskeho hlavného mesta v apríli 2018. Ide o výskumný projekt dopravcu Wiener Linien v spolupráci s rakúskym ministerstvom dopravy a ďalšími spoločnosťami, ktoré sa na vývoji podieľali. Vozidlá budú pred nasadením do pravidelnej premávky v roku 2019 testované na uzavretom okruhu v rozvojovej časti Viedne - Seestadt. Avšak aj počas testovacej prevádzky s cestujúcimi budú vo vozidlách k dispozícii zamestnanci dopravcu dohliadajúci na ich prevádzku.

Viedeň však nie je ani prvým rakúskym mestom v ktorého uliciach sa autonómne midibusy objavili - už v októbri 2017 sa obyvateľom Salzburgu predstavilo obdobné vozidlo rovnakého výrobcu.

Autobusy Navya Autonom Shuttle sú dlhé 4,75 m, široké 2,11 m a vysoké 2,65 metra. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 2 400 kg. Autobusy pojmú 15 cestujúcich, z toho 11 sediacich a 4 stojacich. Poháňané sú elektromotorom s maximálnym výkonom 25 kW a na jedno nabitie vydržia jazdiť približne 9 hodín. Maximálna rýchlosť autobusov je 20 km/h. Vozidlá sú vybavené zvukovým i optickým informačným systémom ako aj rampou pre cestujúcich s obmedzenou schopnosťou pohybu.

Viedeň sa s autonómnymi autobusmi pridala k ďalším európskym, ázijským a americkým mestám, po ktorých podobné vozidlá premávajú. Po splnení všetkých podmienok premávky budú vozidlá nasadené na pravidelné linky vo viedenskej MHD, pričom očakáva sa, že to bude na začiatku roka 2019.

Kde všade autonómne autobusy premávajú?

Po svete premáva niekoľko desiatok až stovák autonómnych autobusov na skoro všetkých svetadieloch. Veľká časť z nich však slúži len ako dopravný prostriedok v rámci areálov letísk, nemocníc, univerzít, či parkov. Zatiaľ iba malá časť z nich premáva v reálnej premávke.

Zaujímavosťou je, že väčšina z nich je iba od dvoch výrobcov z Francúzska - EasyMile a Navya.

Malý výber miest a prevádzok, kde sa s týmito vozidlami môžete stretnúť ponúkame v nasledujúcej tabuľke:

KrajinaMestoDopravcaVozidlový parkPočet liniekSúčet dĺžok liniek
AT Wien Wiener Linien 2x Navya Autonom Shuttle 1 0,5 km
AU Melbourne Keolis Downer / La Trobe University 1x Navya Autonom Shuttle 1 0,9 km
AU Melbourne University of Melbourne 1x EasyMile EZ10 1 ? km
AU Perth Curtin University 1x Navya Autonom Shuttle 1 1,2 km
AU Perth Royal Automobile Club of WA 2x Navya Autonom Shuttle 1 3,5 km
AU Sydney Transport for NSW 1x Navya Autonom Shuttle 1 0,7 km
DE Bad Birnbach Regionalbus Ostbayern (DB) 2x EasyMile EZ10 1 0,7 km
DE Berlin Berliner Verkehrsbetriebe

2x EasyMile EZ10

2x Navya Autonom Shuttle

3 3,5 km
DE Berlin InnoZ 1x EasyMile EZ10 1 ? km
CH Cossonay Morges Bière Cossonay 2x Navya Autonom Shuttle 1 1,7 km
CH Marly Transports publics fribourgeois Holding 2x Navya Autonom Shuttle 1 1,3 km
CH Sion PostAuto 2x Navya Autonom Shuttle 2 3,5 km
CN Hongkong West Kowloon Cultural District Authority ?x Navya Autonom Shuttle 1 0,3 km
FR Lyon Keolis 2x Navya Autonom Shuttle 1 1,4 km
FR Puteaux (Île-de-France) Keolis 3x Navya Autonom Shuttle 2 1,5 km
FR Roissy-en-France (Île-de-France) Keolis 2x Navya Autonom Shuttle 1 0,7 km
NO Stavanger Kolumbus 1x EasyMile EZ10 1 1,2 km
NZ Christchurch Christchurch International Airport 1x Navya Autonom Shuttle 1 ? km
SE Stockholm Nobina 2x EasyMile EZ10 1 1,5 km
SG Singapur Nanyang Technological University ?x Navya Autonom Shuttle 1 1,5 km
US Arlington First Transit 2x EasyMile EZ10 2 ? km
US Babcock Ranch Babcock Ranch Transportation Services (Transdev) 2x EasyMile EZ10 1 ? km
US Dublin First Transit 1x EasyMile EZ10 1 ? km
US Gainesville Transdev 1x EasyMile EZ10 1 ? km
US Jacksonville Transdev 2x EasyMile EZ10 1 ? km
US Las Vegas Keolis 1x Navya Autonom Shuttle 1 1,0 km
US Michigan University of Michigan 2x Navya Autonom Shuttle 1 1,6 km
US San Ramon First Transit 2x EasyMile EZ10 1 ? km

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
? ? ? rad by som sa pripomenul nemenovanemu oponujucemu diskuterovi, ktory sa tu so mnou hadal rok dozadu, ze skor ako za 15 rokov nezacnu prve autonomne autobusy jazdit ? ?
Hlavne to nehovorte nikomu z DPB. Lebo také kúpia, aby nemuseli riešiť základné prevádzkové problémy.
Ak ma pamäť neklame, niekoľko autobusov bez vodičov sa motalo aj po Bratislave. ? ? ? V roku 2003 sme mali dokonca autonómnu električku.
Reakcia na: zakaznik #3:
Co? Cize predlzovanie intervalov je ziadanejsie ako toto?
Reakcia na: Ámos #5:
Typickou črtou zlého manažéra je, že namiesto riešenia hlavných problémov firmy si vymyslí nejaké zbytočné projekty a agendy, ktoré vyplnia čas medzi začiatkom a koncom jeho pracovného pomeru.
Reakcia na: zakaznik #6:
Jasne, vratme na Kamenne babicku do budky, co bude vyhybky prehadzovat. Pokrok je zbytocny. ?
Reakcia na: Ámos #7:
Kedy si kupuješ autonómne auto?
Reakcia na: Ámos #7:
Iste, ked ti zacne doma tiect sifon, tak si kupis termostaticku vodovodnu bateriu... Tvoj problem to sice nevyriesi, ale budes moderny 😃
Ta rychlost 20km/h je dost mizerna. Mna by to riadne stvalo ist tak pomaly 🙂
Ako to tu tak citam, tak okrem Amosa sa tu povazuje napad progresivneho Viedenskeho DP za nieco negativne, zbytocne, nezmyselne. Ze to v socializme zaspaty duchodce Jerabek preferuje este chapem, ale mladsie rocniky by uz mohli uznat, ze (minimalne) Wiener Linien asi vedia co robia.
Reakcia na: IBBI #11:
Ja zas mám pocit, že ti ušiel kontext... Ja to chápem tak, že nik nie je proti tomu, aby sa tým DPB zaoberal, ale radšej nech sa väčšia iniciatíva riešeniu už existujúcich problémov (napr. so súčasnou infraštruktúrou a vozidlovým parkom).
Reakcia na: IBBI #11:
Zakaznik to veľmi trefne pomenoval. Máme v hroznom stave cestovné poriadky, máme minimálny prírastok vyhradených jazdných pruhov (ten predĺžený odbočovací v Lamači sa prezentuje ako nieco mega), máme arogantných vodičov, v roku 2018 stále nerobíme garantované prestupy garantovane a úroveň oznamov je v suteréne. A do toho si máme kúpiť autonómne vozidlá, lebo je to in.
Reakcia na: Ámos #1:
Minibusík s vmax = 20 km/h niekam do laboratórnych podmienok je určite presne to, o čom sme sa hádali?
Reakcia na: S499.1023 #14:
? ? ? ? ?
Reakcia na: S499.1023 #8:
Nikdy, autonomne auto si budem uz len prenajimat.
Reakcia na: Ike #13:
Trochu sme to za tie vlasy potiahli, ci?
Nikto nevravi, ze si mame hned kupit autonomne vozidla. Jedna sa o testovanie a vyskumny projekt.
Mame to na Slovensku reci o investovani do vedy a vyskumu. No ked mame sancu naskocit na nejaku vlnu, tak sa vytahuju argumenty chybajuceho toaletneho papiera v nemocniciach.

Ano technologia je, povedzme ze v plienkach. Bez testovania v realnej prevazdke sa vsak dalej neposunie. Vieden testuje najprv v uzavretom areali. Ja si dalsiu fazu viem predstavit na 147, 44 ci 139. Hadam v dalsej faze sa aj maximalka posunie niekam k 40km/hod.

A k buspruhom. Prave masivnejsie zavadzanie tejto technologie vo VHD, by mohlo byt spojene s povinnostou vytvarania samostatnych pruhov, vdaka legislativnej uprave. Napriklad pri takej L93 bus pruh z Vysehradskej az na HLST by bol v celku lahko realizovatelny a odovodnovat to bezpecnostou premavky.
Reakcia na: S499.1023 #14:
Len upozorňujem, že Yutong vraj už má autonómny autobus klasickej dĺžky:
https://youtu.be/lceQtP1-h5Y
Reakcia na: Dispecer #18:
Takéto môžem robiť aj vo svojej škodovke - adaptívny tempomat aj udržiavanie v pruhu mám. Ale zatiaľ ju nevyhlasujem za autonómnu ? .
Reakcia na: Ámos #17:
A prečo by tú technológiu mála posúvať dopredu firma, ktorá nevie zabezpečiť funkčné vozidlo na celú službu, čistotu, klimatizáciu, plynulý prechod výhybkami a pod.?

Nezamestnaný človek na sociálnej podpore by mal ísť večerať do michelinovskej restaurácie, len preto, že je to in?
Reakcia na: IBBI #11:
Múdre je pri riešení problémov firmy uplatňovať paretov princíp. Ak chceš používať troligov princíp, tak si to robili za svoje peniaze. Nikto ti nebráni vybudovať dráhu pre autonómne vozidlá na svojom pozemku. ?
Dúfam, že od tejto voloviny upustíme. Keďže SW ti môže kedykoľvek skapať/zamrznúť a ak nebude vo vozidle ľudský prvok, ktorý bude môcť do toho zasiahnúť aby nejak ľudsky riešil vzniknutý problém, tak môže nastať ozaj riadny problém, ktorý povedie k stratám na životoch alebo k inému diskomfortu pre cestujúcich. Som zvedavý, že ako si predstavujú, že autonómny autobus bude reagovať na zľadovateľú vozovku, záveje, príp. zosuv vozovky a iné vplyvy počasia. Radšej než zaplatiť slušne šoférov, ktorí dostávajú väčšinou na Slovensku žobračenky v porovnaní s tým akú majú zodpovednosť, tak ideme naliať peniaze do technológie a bohviekomu do vrecka. A hlavne ak prídu šoféri o prácu, tak prv nech tí, čo strácajú zdravý rozum z ošiaľu z novej technológie nech vymyslia, že kde sa na trhu práce uplatnia.
Reakcia na: falaise #22:
Rozbite stroje!