Ich význam začal klesať po roku 1989, po rozpade RVHP. Nové vozidlá už boli dodávané len sporadicky a to sa prejavuje aj na ich súčasnej situácii. Dnes už Ikarusy 280 dožívajú a v podstate spievajú svoju labutiu pieseň.
Väčšina dopravcov sa ich snaží, najmä z dôvodu nedostatku náhradných dielov, ale i poklesu počtu prepravených cestujúcich, zbaviť a nahradiť ich (poväčšine) sólo autobusmi. Končí sa tak jedna veľmi významná éra v slovenskej hromadnej doprave osôb. Dopravcovia i vodiči sa zhodujú v jednom: Ikarusy 280 síce boli hlučné vozidlá s vysokou podlahou, ale boli jednoduché na obsluhu, spoľahlivé, málo poruchové a odolné. Dokonca aj v oblasti spotreby pohonných hmôt staré Ikarusy predčia moderné kĺbové autobusy vybavené motormi a automatickými prevodovkami.
Prevádzka Ikarusov 280 v mestách Bratislava, Banská Bystrica, Košice, Nitra, Prešov a Žilina je detailne popísaná v jednotlivých sekciách iMHD.sk. Zoznam Ikarusov v tomto článku nie je kompletný, obsahuje len vozidlá známe v čase písania článku. Ak máš nejaké informácie, ktoré pomôžu doplniť ďalšie údaje, budeme radi, ak sa s nami o ne podelíš.
Stav údajov: január 2005, pokiaľ nie je uvedené inak
Bratislava
Počet obyvateľov: 452 053
Dopravca: SAD Bratislava
Ikarusy 280 boli v bratislavskej SAD-ke v minulosti veľmi rozšírené a boli vypravované prakticky na všetky smery. Ku koncu roka 2004 zostalo v SAD Bratislava (vrátane závodov Malacky, Pezinok a Senec) už len 7 Ikarusov. Vypravené sú na smery: Senec, Pezinok (Modra), Čakany, Miloslavov, Blatná na Ostrove, Šamorín, Hamuliakovo, Suchohrad, Malacky a Rohožník.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
BA-252BS | ? | Ikarus 280.10 | ? | - | Suchohrad, Malacky |
BA-779CI | ? | Ikarus 280.10 | ? | - | záložné vozidlo |
BA-780CI | ? | Ikarus 280.08 | ? | - | záložné vozidlo |
BA-904HA | ? | Ikarus 280.10 | ? | 08/2005 | - |
BA-926HA | ? | Ikarus 280.10 | ? | 05/2005 | - |
BA-928HA | ? | Ikarus 280.08 | - | - | - |
BA-645LB | BYA 01-86 | Ikarus 280.10 | - | - | Šamorín, Čilistov, Hamuliakovo |
Foto: Peter Plunár |
Trnava
Počet obyvateľov: 70 191
Dopravca: SAD Trnava
V Trnave v pravidelnej doprave ostali ešte 3 Ikarusy na prímestských linkách. 3 mestské Ikarusy sa nachádzajú v garážach, 802CB a 803CB sú vedené ako záloha, 804CB ako zdroj náhradných dielov. Mestské Ikarusy jazdili na linkách MHD č. 2, 4, 10 a 11, ale po dodávke ojazdených Karos B 741 z Prahy ostali len ako záloha. Prímestské Ikarusy sú vypravované na smery: Jaslovské Bohunice, Chtelnica, Horné Orešany, Hlohovec a Voderady. Jeden Ikarus bol odkúpený od SAD Zvolen, v Trnave nejakú dobu jazdil s pôvodným zvolenským EČV, koncom roka bol preznačený na 289CB.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
TT-802CB | TTA 15-87 | Ikarus 280.08 | ? | - | záloha MHD |
TT-803CB | TTA 24-52 | Ikarus 280.08 | 1989 | - | záloha MHD |
TT-289CB | ZVA 18-76 | Ikarus 280.10 | ? | - | pôvodne SAD Zvolen |
TT-524CB | TTA 12-46 | Ikarus 280.10 | ? | - | GO v BBDS; ex. TT-809CB |
TT-804CB | TTA 24-51 | Ikarus 280.08 | 1989 | 2004 | - |
TT-807CB | TTA 04-25 | Ikarus 280.10 | ? | - | GO v BBDS |
Foto: Majo |
Martin
Počet obyvateľov: 60 772
Dopravca: SAD Žilina, prevádzka Martin
Stav údajov: 05/2005
V Martine v minulosti premávali mestské i prímestské Ikarusy. Ikarusy premávali do okolitých dedín a dokonca aj do Prievidze. Do mája 2005 premávali už len na linkách MHD. Každý pracovný deň bolo vypravených 5 Ikarusov, jeden ostával v garáži ako záloha. Cez víkend sa kĺbové vozidlá nevypravovali. Ikarusy bolo možné stretnúť na linkách MHD č. 10, 11 a 27, ale vykonávali aj zmluvnú dopravu k závodu Trim Leader. Všetky Ikarusy v Martine dojazdili 7.5.2005, kedy sa s nimi konala rozlúčková jazda. Rozhodnutie majiteľa SAD Žilina vyradiť všetky kĺbové autobusy v Martine naraz bolo zdôvodnené vysokou spotrebou v porovnaní so sólo autobusmi a problematickým zháňaním náhradných dielov.
Aj v Martine premávali v 90. rokoch (okolo r. 1992) štyri Ikarusy 280 odkúpené od BKV Budapest (slivkovomodrá farba, automatická prevodovka).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
71 / MT-725AU | MT 59-89 | Ikarus 280.08 | 1998 | 05/2005 | - |
78 / MT-724AU | MT 59-88 | Ikarus 280.08 | 1988 | 05/2005 | - |
80 / MT-721AU | MT 60-92 | Ikarus 280.10 | 1989 | 05/2005 | modrý |
82 / MT-215BE | MT 64-10 | Ikarus 280.08 | 1989 | 05/2005 | - |
86 / MT-712AU | MT 64-14 | Ikarus 280.08 | 1989 | 05/2005 | - |
88 / MT-709AU | MT 64-16 | Ikarus 280.08 | 1989 | 05/2005 | - |
Foto: Valec |
Trenčín
Počet obyvateľov: 58 872
Dopravca: SAD Trenčin
Stav údajov: 12/2005
V Trenčíne premávalo ku koncu roka 2005 ešte pomerne veľa Ikarusov 280. 7 kusov bolo vypravovaných na linky MHD a 5 kusov na prímestské linky. Trenčianskou zaujímavosťou sú aj dva modernejšie Ikarusy 280.87 z roku 1995. Na prvý pohľad sa od svojich starších kolegov odlišujú platňovými dvojdielnymi dverami. V súvislosti s aktivitami nového vlastníka SAD Trenčín (koncom roka 2005 bolo do premávky uvedených 20 prímestských Karos C 954E (rozdelené medzi všetky prevádzky SAD Trenčin) a 4 mestské Karosy B 952E) sa dá očakávať, že bude mať snahu obnoviť aj vozidlový park kĺbových autobusov, čo bude znamenať postupný koniec Ikarusov aj v tomto krajskom meste.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
TN-659AM | ? | Ikarus 280.10 | 1988 | - | Prímestská doprava |
TN-679AM | ? | Ikarus 280.08 | 1988 | - | MHD |
TN-680AM | ? | Ikarus 280.08 | 1987 | - | MHD |
TN-683AM | ? | Ikarus 280.08 | 1988 | - | Prímestská doprava ex. MHD |
TN-708AM | ? | Ikarus 280.10 | 1989 | - | Prímestská doprava |
TN-713AM | ? | Ikarus 280.10 | 1989 | - | Prímestská doprava |
TN-715AM | ? | Ikarus 280.08 | 1990 | - | MHD |
TN-717AM | ? | Ikarus 280.08 | 1990 | - | MHD |
TN-758AM | ? | Ikarus 280.87 | 1995 | - | MHD |
TN-759AM | ? | Ikarus 280.87 | 1995 | - | MHD |
TN-836AM | ? | Ikarus 280.08 | 1987 | - | MHD |
TN-718BP | TN-643AM | Ikarus 280.10 | 1987 | - | Prímestská doprava |
Foto: Peter Pankrác |
Poprad
Počet obyvateľov: 55 037
Dopravca: SAD Poprad
V Poprade ešte v nedávnej minulosti premávali Ikarusy na mestskej i prímestskej doprave. Na prelome rokov 2004/2005 už ostali len tri prímestské Ikarusy. 188AU síce fyzicky existuje, ale slúži len ako zásobáreň náhradných dielov. Dva zvyšné Ikarusy sú vypravované kvôli poruchám už len sporadicky. Ak jazdia, tak z Popradu do Svitu, prípadne Spišského Štvrtku. V minulosti jazdili aj do Hranovnice a Vikartoviec, načo vodiči radi spomínajú, najmä na zimné služby. Na mestskej doprave zabezpečovali Ikarusy spojenie mesta a sídliska Juh. Prímestské Ikarusy 691AD a 188AU prešli generálnou opravou a dostali slušivý bielo - modrý náter.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
PP-691AD | ? | Ikarus 280.10 | ? | - | GO, modro-biely |
PP-188AU | ? | Ikarus 280.10 | ? | 2004 | GO, modro-biely |
PP-175AV | PP 73-57 | Ikarus 280.10 | ? | - | modrý |
Foto: Kami |
Prievidza
Počet obyvateľov: 54 405
Dopravca: SAD Prievidza
V Prievidzi sa vyradilo väčšie množstvo Ikarusov od roku 2002 do roku 2004. Klesajúce výkony na mestskej i prímestskej doprave spôsobili, že ku koncu roka 2004 už v stave firmy ostali len dva prevádzkové Ikarusy - jeden mestský a jeden prímestský. Mestský Ikarus je bielo vyfarbený a je vypravovaný v špičkách pracovných dní na linky MHD č. 10, 44, 50 a 90. Prímestský má modrú farbu a koncom roka 2004 sa podroboval generálnej oprave, čo by mohlo byť zárukou, že ešte nejakú dobu pojazdí.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
PD-392BD | ? | Ikarus 280.10 | - | - | modrý |
PD-718BK | ? | Ikarus 280.08 | - | - | biely |
Foto: Kami |
Zvolen
Počet obyvateľov: 44 328
Dopravca: SAD Zvolen
Stav údajov: leto 2005
Vo Zvolene sa posledné roky nachádzali len dva mestské Ikarusy. Svetločervený (ZVA 12-89) bol pôvodne stabilne vypravovaný na linku 1, ale bol vyradený koncom roka 2004, tmavočervený (ZVA 12-91) dostal nové EČV (ZV-058BB) a jazdil na MHD na linke 9. V minulosti zvykli Ikarusy jazdiť v letných mesiacoch aj na linke do Kováčovej. Medzi Zvolenom a Detvou premával aj modrý prímestský Ikarus 280 (ZVA 18-76), ale bol odpredaný SAD Trnava. Obidva mestské Ikarusy boli v apríli 2005 predané do SAD Nitra.
Okrem Ikarusov vo Zvolene jazdia aj dve kĺbové Karosy C 744 na mestskej doprave.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
- | ZVA 18-76 | Ikarus 280.10 | ? | - | predaný do SAD Trnava |
ZV-052BB | ZVA 12-89 | Ikarus 280.08 | ? | 2004 | svetločervený; predaný do SAD Nitra (04/2005) |
ZV-058BB | ZVA 12-91 | Ikarus 280.08 | ? | - | tmavočervený; predaný do SAD Nitra (04/2005) |
Foto: Peter Plunár |
Nové Zámky
Počet obyvateľov: 43 546
Dopravca: SAD Nové Zámky
Pred piatimi rokmi SAD Nové Zámky vypravovala 4 Ikarusy 280 - 3 modré Ikarusy 280.10 a jeden červený Ikarus 280.08. Dnešných dní sa dočkal už len ten jeden červený. Pôvodne Ikarusy jazdili do okolitých obcí - Dolného Ohaju, Vindola a Šurian. Dnes je "posledný mohykán" stále dobre udržiavaný a je vypravovaný na linku do Šurian. Na mestskej doprave Ikarusy nejazdili. Na prímestskej doprave premávajú aj tri Karosy C 744.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
NZ-703BM | ? | Ikarus 280.08 | ? | - | červený |
Foto: Vegard Ďurica |
Považská Bystrica
Počet obyvateľov: 43 036
Dopravca: SAD Trenčín, OZ Považská Bystrica
Stav údajov: 11/2005
V Považskej Bystrici už premávajú Ikarusy len na mestskej doprave napríklad na linkách 3 10 a 11 spájajúcich železničnú a autobusovú stanicu so sídliskom Rozkvet. V premávke sa objavuje celkom 6 Ikarusov a jedna Karosa C 744. Niektoré z Ikarusov, ktoré v Považskej Bystrici v súčasnosti premávajú boli zakúpené od iných dopravcov (napr. DP Bratislava, DP Karlovy Vary, Bodos Boskovice).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
PB-682AA | ? | Ikarus 280.08 | 1989 | - | ex. DP Karlovy Vary č. 349, ex. DP hl.m. Prahy č. 4514 |
PB-911AG | ? | Ikarus 280.08 | ? | - | CVR Prima Zdroj, ex. DP Bratislava č. 1894/II |
PB-205AI | ? | Ikarus 280.08 | ? | 2004 | ex. DP Bratislava č. 2882/II |
PB-182AM | PX 50-12 | Ikarus 280.08 | ? | - | - |
PB-439AS | PX 70-19 | Ikarus 280.10 | ? | - | - |
PB-467AS | PX 96-46 | Ikarus 280.08 | ? | - | - |
PB-468AS | PX 76-48 | Ikarus 280.10 | ? | - | ex. Bodos Boskovice |
Foto: Dušan Gogal |
Spišská Nová Ves
Počet obyvateľov: 38 992
Dopravca: SAD-KDS Košice, OZ Spišská Nová Ves
V mestskej doprave donedávna jazdili 4 Ikarusy 280 (jeden z nich bol dokonca odkúpený z Ostravy). V súčasnosti už do dopravy veľmi nezasahujú - prevádzkyschopné sú dva - # 406 a 416. Na prímestskej doprave dávnejšie tiež jazdili Ikarusy - napríklad na linke do Betlanoviec. Na mestskej doprave jazdili Ikarusy napríklad na linkách 4 (do Smižian) a 10 (do Ferčekoviec). Zaujímavosťou je Ikarus # 406. ktorý dostal na zadné čelo nové svetlá (ako Karosa 900). V súčasnosti Ikarusy nahradili Karosy C 744 (jazdia na mestskej i prímestskej doprave). V Spišskej Novej Vsi na mestskej doprave jazdí aj moderný 18-metrový autobus Karosa-Renault Citybus (Agora).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
406 / SN-497AN | ? | Ikarus 280.08 | - | - | červeno - biely |
416 / SN-499AN | ? | Ikarus 280.08 | - | - | biely s červenými nápismi |
Foto: Kami |
Levice
Počet obyvateľov: 36 502
Dopravca: SAD Nové Zámky, OZ Levice
V Leviciach boli v minulosti prevádzkované štyri mestské (jeden bol odpredaný do Nitry a dva zošrotované) a štyri prímestské Ikarusy 280. Prímestské Ikarusy premávali napríklad na linke do Mochoviec a jednu dobu údajne raz za týždeň na linke do Brna!
Začiatkom roka bol v stave spoločnosti evidovaný už len jeden mestský Ikarus. Je slušne udržiavaný (minulý rok prešiel obnovou náteru) a bez zaujímavosti nie je ani fakt, že je vybavený čelným transparentom Emtest. Vypravovaný je v pracovných dňoch na linky MHD č. 9 a 10.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
LV-646AF | ? | Ikarus 280.08 | 1989 | - | čelný transparent Emtest |
Foto: Matej Kavacký |
Liptovský Mikuláš
Počet obyvateľov: 33 597
Dopravca: SAD Liptovský Mikuláš
Znižujúce sa výkony spôsobili, že v MHD už nie je potrebných toľko kĺbových vozidiel. Pred dvoma rokmi vlastnila mikulášska SAD-ka dva mestské a jeden modrý (tiež štvordverový) Ikarus, dnes už postačujú dve kĺbové Karosy (B 741 a C 744). Posledný Ikarus 280 bol vyradený koncom roka 2004. Okrem spomínaných Karos vlastní SAD-ka ešte Ikarus 435 č. LM-940AH, kvôli problémom s motorom je však už viac ako rok odstavený a nejazdí. Tento Ikarus má zaujímavú históriu: ide o prezentačný exemplár, ktorý bol vystavovaný na veľtrh a mikulášska SAD-ka ho zakúpilia za výhodných podmienok. Ikarus 435 má dokonca držiaky na tabule maďarského rozmeru.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie |
Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
LM-671AD | ? | Ikarus 280.08 | ? | 2004 | modrý |
LM-940AH | ? | Ikarus 435 | cca 1993 | - | - |
Bardejov
Počet obyvateľov: 33 067
Dopravca: SAD Prešov, OZ Bardejov
Éra Ikarusov sa končí aj v Bardejove. V tamojšej SAD-ke ostal v stave posledný prevádzkový Ikarus 280.08 č. BJ 43-10 (okrem neho na mestskej doprave jazdí aj "prototypová" Karosa B 741 č. BJ 54-17; premáva na linkách 2 a 12). Je opatrený slušivým mestským náterom a zdarilou rekonštrukciou interiéru (kobercové obklady stien). Premáva na linkách MHD medzi Bardejovom a Bardejovskými kúpeľmi. Na prímestskej doprave jazdili minimálne dva Ikarusy 280.10, boli vyradené už v roku 2002, ale ešte v lete 2004 sa ich zostatky nachádzali v garážach SAD.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
? | BJ 43-10 | Ikarus 280.08 | ? | - | mestský náter |
Piešťany
Počet obyvateľov: 32 910
Dopravca: SAD Trnava, stredisko Piešťany
Na prelome rokov 2004/5 ostal v Piešťanoch už len posledný prevádzkový Ikarus - TTA 23-24 (PN-517BC). Ide o modrý prímestský Ikarus 280.10. Premáva na pevnom obehu Piešťany - Jaslovské Bohunice, EBO - Trnava, Trnava - Žlkovce a Jaslovské Bohunice, EBO - Piešťany. V Trnave vykonáva zmluvnú dopravu zamestnancov do závodu Sony. Tento Ikarus má zadné okno s veľkým vetrákom vymenené zo staršieho voza (ex. BKV Budapešť). V garážach stojí odstavený ešte mestský Ikarus 280.08 č. TTA 24-64. Od roku 2003 je nepojazdný a do premávky už nezasiahne. Do svojho vyradenia (a reorganizácie dopravy v Piešťanoch) jazdil na linke MHD č. 15 na sídlisko Adam Trajan. Dávnejšie mu na mestskej doprave vypomáhal aj druhý mestský Ikarus 280.08. SAD-ka vlastní aj jednu modrú Karosu C 744, tá tiež občasne jazdí na MHD. Momentálne je nepojadzná.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
PN-517BC | TTA 23-24 | Ikarus 280.10 | ? | - | modrý |
- | TTA 24-64 | Ikarus 280.08 | ? | 2003 | červený |
Foto: Jan Ryšánek |
Topoľčany
Počet obyvateľov: 32 147
Dopravca: SAD Nitra, prevádzkáreň Topoľčany
Koncom roka 2004 prevádzkovaltopoľčianska SAD-ka štyri Ikarusy 280. Všetky sú vypravované na prímestské linky do Kuzmíc, Súloviec, Koniaroviec a Krnče. Tri Ikarusy sú modré, prímestské, jeden červený, dvojdverový (NR-368BK). Do Topoľčian prišiel z Nitry (SAD Nitra ho odkúpila od Dopravného podniku mesta Prešov).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
NR-368BK | ? | Ikarus 280.10 | ? | - | červený; ex. DPMP č. 247 |
NR-501BM | ? | Ikarus 280.10 | 1987 | - | - |
NR-604BM | ? | Ikarus 280.10 | 1988 | 03/2005 | - |
NR-608BM | ? | Ikarus 280.10 | 1989 | - | - |
NR-014BS | ? | Ikarus 280 | 1989 | 2004 | - |
Ružomberok
Počet obyvateľov: 30 664
Dopravca: SAD Liptovský Mikuláš, OZ Ružomberok
Ešte nedávno sa ulicami Ružomberka preháňali aj mestské Ikarusy, ale na sklonku roka 2004 už zostali v garáži len dva vyradené prímestské Ikarusy 280.10. Na konci svojej pôsobnosti premávali na linke do Liptovských Sliačov. Nahradila ich 15-metrová Karosa Ares.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
RK-210AC | ? | Ikarus 280.10 | ? | 2004 | - |
RK-220AC | ? | Ikarus 280.10 | ? | 2004 | - |
Foto: Jan Ryšánek |
Partizánske
Počet obyvateľov: 25 586
Dopravca: SAD Prievidza, prev. Partizánske
V Partizánskom sú deponované dva prevádzkyschopné Ikarusy 280. Modrý - PD-762BK premáva napríklad do Bánoviec nad Bebravou alebo do Kolačna, červený - PD-763BK pôvodne jazdil na MHD v Partizánskom, ale teraz je vypravovaný na prímestskú linku do Topoľčian / Veľkého Klížu. Na dvore SAD-ky sa nachádza aj vrak tretieho Ikarusu, ktorý bol vyradený už v roku 2002.
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
- | TO ??-?? | Ikarus 280.10 | ? | 2002 | - |
PD-762BK | ? | Ikarus 280.10 | 1989 | - | - |
PD-763BK | ? | Ikarus 280.08 | 1989 | - | - |
Šaľa
Počet obyvateľov: 25 291
Dopravca: SAD Nové Zámky, prev. Šaľa
V Šali už Ikarusy nepremávajú. Obidva posledné boli vyradené naraz - na jar 2004. Premávali na mestskej doprave v Šali a na linkách do Dusla. V Šali bol pôvodne aj tretí Ikarus, ale ten bol preradený do Nových Zámkov, ako zásobáreň náhradných dielov. Náhradou Ikarusov v Šali bolo 5 sólo autobusov MAN, ktoré boli odkúpené ako ojazdené z Maďarska (zmluvná doprava Samsung v Székesfehérvári). Okrem toho vlastní šalianska SAD-ka aj dve kĺbové Karosy C 744, jedna premáva a druhá čaká na opravu rámu (NZ-300AO).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
NZ-339AO | ? | Ikarus 280.08 | 1989 | jar 2004 | trilex, "prehnitá" podlaha |
NZ-742AS | ? | Ikarus 280.08 | 1989 | - | preradený do NZ na ND |
NZ-743AS | ? | Ikarus 280.10 | 1985 | jar 2004 | prasknutý rám |
Brezno
Počet obyvateľov: 22 998
Dopravca: SAD BBDS, OZ Brezno
Brezno je jedným z mnohých miest, kde už Ikarusy nevypravujú. Dva nepojazdné kusy ešte stále stoja na dvore SAD-ky, ale je už len otázkou času, kým ich zoberú do šrotu. V Brezne jazdili Ikarusy tak na mestskej doprave medzi nemocnicou a sídliskom Mazorník, ako aj na prímestských linkách do Podbrezovej, jeden čas dokonca až do Banskej Bystrice. Breznianska SAD-ka vypravuje aj jednu Karosu C 744 (jeden čas premávala aj do Banskej Bystrice).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
BR-520AI | BCA 21-96 | Ikarus 280.10 | ? | 2004 | - |
BR-251AJ | BC 58-81 | Ikarus 280.10 | ? | 2004 | - |
BR-194AM | BC 58-80 | Ikarus 280.10 | ? | 2003 | - |
Bánovce nad Bebravou
Počet obyvateľov: 20 786
Dopravca: SAD Prievidza, prevádzka Bánovce nad Bebravou
V Bánovciach majú štyri Ikarusy, ale prevádzkový je už len posledný - PD-379BF. Premáva na mestskej doprave v Bánovciach a vykonáva aj vybrané školské spoje do okolitých dedín (Slatina, Šišov). Ikarusy mali v Bánovciach široké uplatnenie, jednak pri vozbe zamestnancov do Sipoxu, ale aj pri obsluhe sídliska Dubnička. Na prímestskej doprave jazdili na všetky hlavné smery (Trenčín, Partizánske, Topoľčany). Na mestskej doprave momentálne vypomáha aj jedna Karosa C 744 (PD-361BF).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
- | TO 62-78 | Ikarus 280.10 | ? | 2003 | - |
- | TO 63-05 | Ikarus 280.08 | ? | 2002 | - |
PD-379BF | ? | Ikarus 280.08 | ? | - | - |
PD-702BK | ? | Ikarus 280.10 | 1983 | 09/2004 | - |
Galanta
Počet obyvateľov: 16 763
Dopravca: SAD Dunajská Streda, prev. Galanta
V Galante sa už nenachádza žiadny Ikarus. V minulosti boli tri, posledné dva boli vyradené v druhej polovici roka 2004 a "po svojich" odišli do Komárna, kde boli zošrotované. Ikarusy premávali na linkách do Šale, Dunajskej Stredy a Hlohovca. V prímestskej doprave stále zasahujú do prevádzky tri kĺbové Karosy C 744 (DS-364BC, DS-365BC a DS-366BC; všetky z r. 1990).
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
- | ? | Ikarus 280.10 | ? | 2002 | - |
DS-352BC | GA 75-23 | Ikarus 280.10 | 1989 | 2004 | - |
DS-355BC | GA 71-93 | Ikarus 280.10 | 1988 | 2004 | - |
Ilava
Počet obyvateľov: 5 446
Dopravca: SAD Trenčín, prevádzka Ilava
V tomto malom okresnom meste sa nachádza SAD-ka, ktorá dopravne obsluhuje územie od Trenčína po Púchov resp. Považskú Bystricu. SAD-ka vlastní štyri Ikarusy, tri sú momentálne pojazdné a vypravované. Jazdia na smery Trenčín / Púchov a vykonávajú dopravu zamestnancov do závodov ZŤS a Leoni. Na nedostatok výkonov pre Ikarusy sa v Ilave rozhodne nesťažujú a moja osobná skúsenosť to potvrdzuje - poobedný spoj z Trenčína do Púchova bol nabitý "na prasknutie".
EČV | Bývalé EČV |
Typ | Rok výroby | Vyradenie | Poznámka |
---|---|---|---|---|---|
IL-093AT | PX 68-15 | Ikarus 280.10 | 1987 | - | - |
IL-268AT | PX 77-45 | Ikarus 280.08 | 1989 | - | - |
IL-269AT | PX 77-44 | Ikarus 280.08 | 1989 | - | - |
IL-270AT | PX 76-47 | Ikarus 280.10 | 1989 | - | problémy s rámom |