Vybrali sme tri z najlepších reklamných kampaní zameraných na verejnú dopravu. Poznáte ich?
Potrebuje verejná doprava reklamu? Na Slovensku sa zatiaľ objavujú len sporadické kampane propagujúce ekologickejšie spôsoby cestovania, ktorým významne konkuruje automobilová doprava. V zahraničí, kde sa verejná doprava čoraz viac snaží upevňovať si svoje miesto na trhu, poznajú odpoveď na túto otázku. Každý väčší dopravca už v rámci svojich marketingových aktivít má kampane už za sebou alebo ich práve realizuje - či už prezentujúce nové linky, nový vozidlový park, iné služby nimi poskytované alebo apelujúce na správanie cestujúcich. Tri z najlepších kampaní zameraných na verejnú dopravu Vám ukážeme práve v tomto výbere.
Je múdrejšie cestovať v skupinách!
Pre dopravcu De Lijn, založeného flámskou vládou v Belgicku a prevádzkujúceho električky a autobusy v Antverpách a v Gente či medzimestskú pobrežnú električku medzi De Panne a Knokke-Heist, vytvorila bruselská agentúra Duval Guillaume v roku 2011 štvoricu reklamných spotov so zvieracími postavičkami s týmto sloganom. Spolu s nimi vznikla i hra pre smartfóny vychádzajúca práve z týchto spotov.
Dávajte si pozor okolo vlakov!
Prevádzkovateľ prímestských vlakov v okolí Melbourne - spoločnosť Metro Trains spolu s agentúrou McCann hľadali spôsob, ako ľudí zaujať a zároveň upozorniť na nebezpečné situácie v súvislosti s dopravou. A tak vznikla kampaň Dumb Ways to Die (Hlúpe spôsoby ako zomrieť), ktorej súčasťou bolo aj video, ktoré vám predstavujeme. Okrem neho táto kampaň prebiehala aj v novinách, lokálnych rádiách, na vonkajších plochách na železničných staniciach a aj mimo nich. Pribudla taktiež webová stránka a kampaň sa objavila sociálnych sieťach. Neskôr na motívy tejto kampane vznikla aj hra pre smartfóny, ktorá sa už dočkala aj svojho pokračovania.
Kampaň získala mnoho ocenení, napríklad 7 ocenení Webby Awards v roku 2013, či až 5 hlavných cien Cannes Lions International Festival of Creativity, ktorú možno nazvať aj reklamnými Oscarmi. No hlavný cieľ kampane, a to upozorniť ľudí na nebezpečné správanie sa v doprave sa podaril - podľa Metro Trains sa kampaň zaslúžila až o 30-percentné zníženie nebezpečných situácií na tratiach - z 13,29 na kilometer za november 2011 - január 2012 na 9,17 za rovnaké obdobie nasledujúceho roka.
Cestovanie autobusom je „kúúl“
Sú pomalé, nepohodlné, ... Všetci poznáme všetky tie dôvody, pre ktoré sa mnohí rozhodli necestovať verejnou dopravou. Tento názor sa však pokúsil vyvrátiť dánsky dopravca Midttrafik zabezpečujúci verejnú autobusovú dopravu po veľkej výmene vozidlového parku v roku 2012 zmeniť. Podarilo sa mu to? :)
Nedávno sa táto reklama dočkala svojho pokračovania - a v tomto videu sa dozviete, ako „kúúl“ sú jeho cestujúci a ich život. Alebo aspoň jedného z nich.
To však nie sú všetky zaujímavé kampane na verejnú dopravu, ktoré poznáme. Dúfame však, že tých slovenských bude viac a možno sa inšpirujú i jednou z týchto. Ak nejakú poznáte, môžete nám jú zaslať mailom, alebo doplniť do komentárov k tejto správe.