Električky pre turecké mesto Konya budú vybavené batériami na pohon bez odberu energie z trolejového vedenia.
Plzenská Škoda dodá do Turecka ďalších 12 električiek ForCity Classic, tentokrát vybavených špeciálnou „catenary-free“ („beztrolejovou") technológiou. Nadviaže tak na dodávku šestdesiatky klasických električiek ForCity Classic pre mesto Konya. Do Turecka tak poputuje celkom 72 električiek v hodnote 3,4 miliardy Kč (cca 124 mil. €).
„Vozidlá budú nasadené na novej linke, ktorej 1,8 km dlhá časť nemá trolejové vedenie. Navyše tým, že sme vyvinuli „catenary-free“ električku, sme znovu potvrdili, že sme schopní pružne reagovať na požiadavky zákazníkov,“ povedal Zal Shahbaz, viceprezident pre obchod spoločnosti Škoda Transportation.
Tieto električky budú vybavené pomocným pohonom „catenary-free“ - čiže pohonom na prevádzku bez pripojenia k trakčnému (elektrickému) vedeniu s dojazdom 3 kilometre. Batériový pohon sa využíva hlavne v prípade, keď má električka zájsť do oblasti, kde trolejové vedenie nainštalované nie je, predovšetkým z estetických dôvodov, hlavne v historických centrách miest. Môže byť však použitý i v prípade poruchy napájania, aby električka nemusela brániť plynulosti cestnej premávky. Takto vybavená električka má batérie umiestnené v špeciálnych strešných kontajneroch, v ktorých môžu byť podľa požadovaného charakteru prevádzky inštalované batérie rôznych typov. V električkách pre Konyu použije Škoda vysokovýkonné nano-lítium-titánové batérie. Dobíjanie batérie prebehne pri jazde električky pod trolejovým vedením v priebehu niekoľkých minút.
Prvé skúšky nového pohonu sa uskutočnili na skúšobnej trati v plzenskom areáli spoločnosti za prítomnosti certifikovanej osoby z českého Výskumného ústavu železničného. Testovanie prebiehalo na električke ForCity Classic z aktuálne dodávanej série električiek pre Konyu. „Počas skúšok dokázala električka tridsaťkrát opakovane zrýchliť na 30 km/h. Bez nabíjania z troleja dokonca prešla 8 km. V praxi škodovácke „catenary-free“ riešenie predpokladá dojazd 3 km bez napájania cez pantograf, a to pri rýchlosti až 30 km/h,“ uzavrel Milan Šrámek, vedúci elektrických projektov Škoda Transportation.