Pre dobrotu na žobrotu – príbeh jedného vodiča autobusu
http://pecus.blog.sme.sk/c/25945/Pre-dobrotu-na-zobrotu-pribeh-jedneho-vodica-autobusu.html
http://pecus.blog.sme.sk/c/25945/Pre-dobrotu-na-zobrotu-pribeh-jedneho-vodica-autobusu.html
TeBeCe
Železnice bojujú o ľudí zľavami
http://www.tvojepeniaze.sk/sk_pspravy.asp?r=sk_pspravy&c=A051108_025328_sk_pspravy_p01
Železnice poskytnú cestujúcim od nového roka niekoľko nových zliav, ktorými chcú pritiahnuť ľudí naspäť do vlakov.
Bežný cestujúci dostane štvrtinovú zľavu vo vlakoch a dôchodcovia do 70 rokov dostanú vyššie zľavy, ako mali doteraz. Už niekoľko rokov totiž klesá počet cestujúcich vo vlakoch ročne o 3 až 5 percent a tento rok poklesol záujem o súčasné zľavy.
"Prehodnotili sme zľavy. Zrušili sme tie, o ktoré bol najmenší záujem a zaviedli sme nové, dúfame, že oveľa zrozumiteľnejšie. Sľubujeme si od toho zmenu vývoja - na budúci rok chceme obrátiť trend znižovania počtu cestujúcich a dosiahnuť zvýšenie tržieb," spresnil Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko.
Cestujúci na Slovensku zaplatili za osem mesiacov železniciam o päť percent menej, ako si naplánovala spoločnosť v podnikateľskom pláne. Železnice sa rozhodli zrušiť zľavy ako kilometrická banka, rodinná zľava alebo zľava na spiatočný lístok. Nové zvýhodnenia sú urobené tak, aby motivovali ľudí celý rok využívať na cestovanie železnicu a nie autobus.
"Najvýznamnejší je asi fakt, že každý občan, či cestuje pravidelne, alebo nepravidelne, dostane štvrtinu z cestovného," doplnil Čikovský. Podmienkou je však zakúpenie preukazu za 999 korún. Výhodu lacnejšieho cestovania tak človek začne využívať, až keď prejazdí asi 2-tisíc kilometrov. Podľa odborníkov sa táto zľava oplatí všetkým, ktorí aspoň pätnásť ráz za rok cestujú vlakom na vzdialenosť vyše sto kilometrov tam aj späť.
Väčšiu zľavu dostanú aj dôchodcovia do 70 rokov. Tí pred tromi rokmi veľmi ťažko niesli, keď im štát zobral možnosť cestovať za polovičné lístky. "V súčasnosti mali dôchodcovia do 70 rokov zľavu štvrtinu, od nového roka budú mať 40 percent," doplnil Čikovský.
Podobne získajú aj mladí ľudia do 26 rokov, ktorí už neštudujú. Od nového roka môžu ušetriť až 40 percent z cestovného na akúkoľvek trasu, čo je viac, ako mali v súčasnosti. Súčasná Junior zľava umožňovala mladým cestovať vo vlakoch so štvrtinovou zľavou a na jednej pevne určenej trase za polovičný lístok.
Tento rok sa však železniciam nedarí predávať tieto zľavy cestujúcim ako motiváciu na používanie vlakov. Železnice zápasia s poklesom tržieb a nenapĺňajú podnikateľský plán. Za osem mesiacov tohto roka previezli o 600-tisíc ľudí menej, ako si stanovili v pláne.
"Tržby do augusta dosiahli 1,4 miliardy, čo je päť percent pod plán a tri percentá pod úrovňou minulého roka," doplnil Čikovský.
Navyše tento rok sa ľudia oveľa menej vozili so zľavami. Napríklad zľava Junior zaznamenala úplný prepad oproti minulému roku. Zľavu využívalo o 16 percent menej mladých, ktorí navyše cestovali na kratšie vzdelanosti. Celkový prepad zľavy Junior je až 33 percent výkonov vyjadrený v osobokilometroch. Vyjadrujú, koľko kilometrov po železnice prešli cestujúci. Dôchodcovia so zľavami najazdili o štvrtinu menej ako minulý rok.