Prvý kĺbový nízkopodlažný autobus Irisbus Citelis 18M sa v Trenčíne objavil začiatkom roka 2008, kedy symbolicky nahradil posledný trenčiansky kĺbový Ikarus 280.87. Vozidlo pred dodaním do Trenčína slúžilo ako prezentačné vozidlo výrobného závodu.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus Citelis 18M
21
2006
2008
2021
1
Spolu
2006
1
Technické parametre
Dĺžka
17800 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3185 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. dvere)
550 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor
5355 mm a 6575 mm
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
40 + 1
Počet miest na státie
112
Celkový počet miest
152 + 1
Pohotovostná hmotnosť
17300 kg
Celková hmotnosť
28000 kg
Motor
Iveco Cursor 8 F2BE 0682C, Euro 3, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
213 kW / 2050 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť
70 km/h
Prevodovka
automatická
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
predná: Renault E 70 XH, tuhá
stredná: Renault EM 10 A, tuhá
zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia
Vozidlo má klasický trenčiansky mestský náter v červenej metalíze. Od svojho zaradenia do premávky je vybavený optickým informačným systémom R&G Mielec, zvonku má umiestnené 4 transparenty (spredu, zboku v prvom článku, zboku v zadnom článku a v zadu), a taktiež má vnútorný informačný displej. Vozidlo je schopné tzv. „kneelingu“, ktorý uľahčuje nástup telesne postihnutým občanom a invalidom na vozíku.
Zaujímavosťou interiéru je ruský nápis „STOP“ v azbuke nad jednotlivými dverami.
Prevádzka
Spočiatku bol autobus nasadzovaný na tie spoje liniek 1, 8, 15, 23, ktoré boli pôvodne obsluhované Ikarusmi 280. Od mája 2008 bol nasadený celodenne na linku 1. Do roku 2012 ho bolo možné stretnúť na linkách 1 a 22 počas pracovných dní. Neskôr slúžil ako záloha a od februára 2017 bol opäť nasadzovaný do pravidelnej premávky. V roku 2020 bol pre poruchu opäť odstavený.
Vyraďovanie a likvidácia
Po odstavení v roku 2020 už nebol opravený, neskôr poslúžil ako zdroj náhradných dielov pre ďalšie Citelisy a následne bol odvezený na zošrotovanie.