Úvod

Na konci 90-tych rokov začala byť otázka tzv. veľkokapacitných autobusov v MHD Trenčín čoraz aktuálnejšia. Bolo zrejmé, že starnúce Ikarusy radu 280 nebude možne rekonštruovať do nekonečna, napriek tomu že v našej hromadnej doprave sa využívali viac než 15 rokov. Na rozdiel od miest ako napr. Bratislava, kde bola väčšina vyradených Ikarusov 280 promptne nahradzovaná ešte pred rokom 2000 (najmä kĺbovými vozidlami Ikarus 435 či slovinskými TAM 260, resp. TAM 272), v Trenčíne sa s podobnými obmenami vyčkávalo. Prelom v rámci trenčianskych veľkokapacitných autobusov sme zaznamenali v júni roku 2006, kedy bola nielen že vyradená drvivá väčšina dožívajúcich Ikarusov, ale pre služby MHD boli zakúpené 4 kĺbové autobusy Karosa B 961E.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 961E.1970 TN-672CB, TN-673CB, TN-674CB, TN-675CB jún 2006 2006 2022 4
Spolu 2006   4

Technické parametre

Dĺžka 17590 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor 5600 mm a 6270 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 45 + 1
Počet miest na státie 122
Celkový počet miest 167 + 1
Pohotovostná hmotnosť 13800 kg
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682C, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 213 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith D 854.3, 4-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: Škoda, tuhá
stredná: Meritor, tuhá, vlečená
zadná: Meritor U177E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie a okná osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoro dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopným stropným vetrákom a piatimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi.

Prevádzka

Autobusy boli nasadzované na niektoré spoje liniek 1, 6, 8, 15, 22, 24 a 25. Kĺbové autobusy premávali takmer výlučne počas pracovných dní. Výnimkou bola napr. predvianočná posilová víkendová doprava na linke 24 v roku 2021.

Všetky autobusy boli v prevádzke do konca augusta 2022, kedy dopravca SAD Trenčín ukončil prevádzkovanie trenčianskej MHD.

Katalóg vozidiel

51 52 53 54

Legenda a štatistika

51vyradené vozidlo: 4 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
TN-672CBdo 200751od 2007
TN-673CBdo 200752od 2007
TN-674CBdo 200753od 2007
TN-675CBdo 200754od 2007

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.