Na konci 90-tych rokov začala byť otázka tzv. veľkokapacitných autobusov v MHD Trenčín čoraz aktuálnejšia. Bolo zrejmé, že starnúce Ikarusy radu 280 nebude možne rekonštruovať do nekonečna, napriek tomu že v našej hromadnej doprave sa využívali viac než 15 rokov. Na rozdiel od miest ako napr. Bratislava, kde bola väčšina vyradených Ikarusov 280 promptne nahradzovaná ešte pred rokom 2000 (najmä kĺbovými vozidlami Ikarus 435 či slovinskými TAM 260, resp. TAM 272), v Trenčíne sa s podobnými obmenami vyčkávalo. Prelom v rámci trenčianskych veľkokapacitných autobusov sme zaznamenali v júni roku 2006, kedy bola nielen že vyradená drvivá väčšina dožívajúcich Ikarusov, ale pre služby MHD boli zakúpené 4 kĺbové autobusy Karosa B 961E.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Karosa B 961E.1970
TN-672CB, TN-673CB, TN-674CB, TN-675CB
jún 2006
2006
2022
4
Spolu
2006
4
Technické parametre
Dĺžka
17590 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3165 mm
Výška podlahy
790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. - 4. dvere)
Rázvor
5600 mm a 6270 mm
Počet dverí
4
Počet miest na sedenie
45 + 1
Počet miest na státie
122
Celkový počet miest
167 + 1
Pohotovostná hmotnosť
13800 kg
Celková hmotnosť
26000 kg
Motor
Iveco Cursor 8 F2BE 1682C, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora
213 kW / 2050 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1100 Nm / 1080 - 1800 rpm
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
Voith D 854.3, 4-stupňová automatická so vstavaným hydraulickým retardérom
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Polosamonosnú karosériu článkového autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Predný a zadný článok spojili kĺbom, motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Bočné oplechovanie a okná osadili technológiou lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice štvoro dvojkrídlových výsuvných elektropneumaticky ovládaných dverí s dopytovým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri druhých dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nástup do zvýšenej zadnej časti uľahčili pri tretích dverách štyrmi schodmi s menšou výškou oproti trom vyšším pri zadných dverách. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, výklopným stropným vetrákom a piatimi stropnými vetrákmi s elektrickými ventilátormi.
Prevádzka
Autobusy boli nasadzované na niektoré spoje liniek 1, 6, 8, 15, 22, 24 a 25. Kĺbové autobusy premávali takmer výlučne počas pracovných dní. Výnimkou bola napr. predvianočná posilová víkendová doprava na linke 24 v roku 2021.
Všetky autobusy boli v prevádzke do konca augusta 2022, kedy dopravca SAD Trenčín ukončil prevádzkovanie trenčianskej MHD.