Úvod

Nízkopodlažný mestský autobus SOR NS 12 českého výrobcu SOR Libchavy predstavuje novú generáciu vozidiel tohto výrobcu. V roku 2016 výrobca predstavil prototyp autobusu SOR NS 12 s elektrickým batériovým pohonom a o rok neskôr vznikla aj naftová verzia typu NS 12. Plynová (CNG) verzia tohto typu s označením NSG 12 (resp. NS 12-CNG) sa vyrábala od roku 2020. Dizajn vozidla navrhol architekt Patrik Kotas.

Spoločnosť TD Transport Nitra (Transdev), ktorá od 1. septembra 2022 prevzala prevádzkovanie MHD v Trenčíne, zaradila do svojho vozidlového parku 38 plynových vozidiel SOR NSG 12. Cena jedného autobusu bola 265 200 € bez DPH.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SOR NSG 12 401 – 438 2022 2022 38
Spolu 2022   38

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3290 mm
Výška podlahy 340 mm (320 mm s kneelingom)
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 33 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 101 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11250 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9 CNG F2CGE602B, Euro 6E, plynový radový šesťvalec, kvapalinou chladený, s trojcestným katalyzátorom
Výkon motora 228 kW / 1900 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1100 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka ZF EcoLife 6 AP 1420B, 6-stupňová automatická s integrovaným retardérom
Riadenie RB Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, portálová, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Eberspächer Sütrak AC 520
Vykurovací výkon klimatizácie 30 kW

Fotografie

Opis

Skelet polosamonosnej karosérie dvojnápravového autobusu je zostavený z oceľových profilov a zvarený s rámom podvozka. Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na opláštenie karosérie boli použité ABS plasty a polyesterový laminát. Plynový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti v motorovej veži, nádrže na stlačený zemný plyn sú na streche pod ochranným krytom. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom. Pre zníženie špinenia karosérie od kolies boli na karosérii okolo kolies inštalované štetinové zachytávače nečistôt.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá STER 8MA s textilným červeným poťahom s veľkými bielymi logami mesta Trenčín prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Sedadlá vyhradené pre zdravotne znevýhodnených, matky s deťmi a tehotné ženy dostali modrý poťah. Prvý rad sedadiel a sedadlá v zadnej časti sú osadené na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlahu a bočnice interiéru pokrýva zváraná protišmyková podlaha. Pracovisko vodiča disponuje uzavretou kabínkou s novou palubnou doskou VDO+ s virtuálnymi prístrojmi a pohodlným sedadlom ISRI 6860/875 NTS 2. Vodič má k dispozícii aj malú chladničku. Priestor pre jeden detský kočík alebo invalidný vozík vybavený bezpečnostným pásom a operadlom sa nachádza oproti druhým dverám. Nástup a výstup cestujúcich uľahčuje možnosť naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a tiež manuálna výklopná plošina pre cestujúcich na vozíku.

Na osvetlenie interiéru slúžia zapustené stropné svietidlá s úspornými LED trubicami. Tepelná pohoda v interiéri je zabezpečená prostredníctvom determálnych zatmavených okien a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky Eberspächer Sütrak AC 520, ktorá umožňuje aj nútenú výmenu vzduchu vo vozidle. Pracovisko vodiča je klimatizované samostatným frontboxom. Okrem klimatizácie je interiér vozidla možné vetrať aj uzamykateľnými posuvnými časťami bočných okien a dvojicou ručne výklopných strešných okien. Na vykurovanie interiéru v zimnom období je možné využiť aj nezávislé plynové kúrenie Valeo Thermo G300 s teplovodnými radiátormi v interiéri a teplovzdušné ohrievače pod sedadlami.

Autobusy sú vybavené interiérovým bezpečnostným kamerovým systémom so záznamom, vodič má k dispozícii aj jednu exteriérovú kameru na zadnom čele uľahčujúcu cúvanie s vozidlom. Optický informačný systém pre cestujúcich pozostáva z vonkajších LED displejov BS 310 umožňujúcich farebné (RGB) zobrazenie čísla linky a oranžové zobrazenie ostatných informácií a interiérového obojstranného širokouhlého TFT LCD displeja BS 370 od firmy BUSE. Súčasťou informačného systému je aj akustické vyhlasovanie zastávok. Tarifný systém pozostávajúci z odbavovacích terminálov FCA 700 C s dotykovým displejom a čítačkou bezkontaktných dopravných kariet dodala spoločnosť Telmax. Pri prvých dverách bol osadený aj terminál FCA 700 P, ktorý okrem dopravných kariet akceptuje aj platbu bankovou kartou a umožňuje tlač papierových cestovných lístkov. Tarifný a informačný systém je ovládaný palubným počítačom BUSE BS 300 s dotykovou obrazovkou. Cestujúci majú k dispozícii bezplatný prístup k internetu prostredníctvom Wi-Fi prístupového bodu a možnosť nabíjať si mobilné zariadenia prostredníctvom nabíjacích USB zásuviek v bočniciach a na prídržných tyčiach. Autobusy sú vybavené aj systémom automatického počítania cestujúcich so snímačmi pri jednotlivých dverách.

Vozidlá boli dodané v bielo-červeno-čiernej farebnej schéme so sivými doplnkami na prednom a zadnom čele. Náter bol doplnený logami mesta Trenčín a identifikáciou dopravcu.

Úpravy

Viacerým autobusom bolo v roku 2023 nainštalované predné zelené brzdové svetlo v rámci testovania tejto novinky na Slovensku.

Prevádzka

Autobusy boli zaradené do premávky od 1. septembra 2022. Očíslované boli podnikovými evidenčnými číslami 401 až 438. Deponované sú vo vozovni na ulici Ľ. Stárka. Plnenie vozidiel stlačeným zemným plynom bolo do vybudovania pevnej plniacej stanice CNG na Zlatovskej ceste zabezpečované z mobilnej kontajnerovej plničky.

Katalóg vozidiel

401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438

Legenda a štatistika

401nevyradené vozidlo: 38 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.