Mesto Trenčín schválilo novinky v tarife MHD a zrušilo nočnú linku 50

Doterajšie cestovné lístky doplní 60-minútový prestupný lístok a turistický 24-hodinový lístok.

Mesto Trenčín v súvislosti so zmenou dopravcu na linkách MHD od 1. septembra 2022 pripravilo návrh zmien v tarife MHD, ktoré následne poslanci MsZ schválili na júnovom mestskom zastupiteľstve. Zmeny sa týkajú nových možností platby za cestovné lístky a zavedenia nových druhov cestovných lístkov.

Zmeny v ponuke lístkov

Prvou zmenou je umožnenie nákupu elektronického cestovného lístka platobnou kartou a mobilnou aplikáciou. Cenu takto zakúpených cestovných lístkov mesto navrhuje v rovnakej výške ako pri doterajšej platbe dopravnou kartou, t. j. výhodnejšie ako pri platbe v hotovosti u vodiča.

Na podnet nového dopravcu Transdev bude zavedený nový druh jednorazového cestovného lístka - prestupný 60-minútový lístok, ktorý bude umožňovať počas jeho platnosti neobmedzený počet prestupov. Cena toho lístka má byť 0,50 € pri kúpe elektronickou formou a 1 € pri kúpe v hotovosti u vodiča (zľavnený 0,30 € / 0,60 €). Pri prestupoch bude vždy potrebné prikladať dopravnú/platobnú kartu k označovaču vo vozidle, pričom cestovné sa zaúčtuje iba raz a to na konci dňa.

Zavedenie 60-minútového prestupného lístka má vytvoriť podmienky pre optimalizáciu liniek MHD niekedy v budúcnosti. Cieľom je skrátenie liniek pri súčasnom zvýšení hustoty spojov a zriadení prestupných uzlov medzi jednotlivými linkami (spomínajú sa tri uzly - Centrum, Stanica, Zámostie). 

Doterajší základný jednorazový lístok (v cene 0,40 € elektronicky / 0,80 € v hotovosti) bude po novom neprestupný, určený iba na cestu jedným vozidlom (doteraz bol prvý prestup do 40 minút so zľavou 30 %).

Útvar mobility mesta Trenčín navrhuje zaviesť aj 24-hodinový cestovný lístok, vhodný najmä pre návštevníkov mesta, ktorý umožní neobmedzené cestovanie linkami MHD počas doby jeho platnosti. Navrhovaná cena je dvojnásobok ceny 60-minútového lístka, t. j.  1 € pri kúpe elektronickou formou a 2 € pri kúpe v hotovosti (zľavnený 0,60 € res.p 1,20 €).

Z tarify MHD mesto vypúšťa nočné cestovné, keďže jediná nočná linka 50 bola počas pandémie koronavírusu zrušená a s jej obnovením mesto nepočíta.

Ceny a ponuka časových predplatných lístkov sa nemenia.

Prehľad upraveného cenníka jednorazových/denných lístkov:

Typ lístka V hotovosti Elektronicky (dopravná karta, platobná karta, mob. aplikácia)
jednorazový neprestupný - základný 0,80 € 0,40 €
jednorazový neprestupný -  zľavnený 0,50 € 0,25 €
jednorazový neprestupný - seniori 70+ 0,30 € 0,00 €
     
60-minútový prestupný - základný 1,00 € 0,50 €
60-minútový prestupný - zľavnený 0,60 € 0,30 €
60-minútový prestupný - seniori 70+ 0,40 € 0,00 €
     
24-hodinový prestupný - základný 2,00 € 1,00 €
24-hodinový prestupný - zľavnený 1,20 € 0,60 €
24-hodinový prestupný - seniori 70+ 0,80 € 0,00 €
     
dovozné - neprestupný 0,30 € 0,25 €
dovozné - 60-min. prestupný 0,40 € 0,30 €

Zmeny v cestovaní prímestskými autobusmi za tarifu MHD

Mesto Trenčín má tiež záujem na pokračovaní spolupráce s Trenčianskym samosprávnym krajom, ktorá umožňuje cestujúcim na území mesta Trenčín cestovať prímestskými autobusmi SAD Trenčín za tarifu MHD. Podľa aktualizovanej zmluvy o spolupráci, ktorú tiež poslanci MsZ na júnovom zastupiteľstve schválili, príde k niekoľkým zmenám z dôvodu rôznych tarifných systémov dopravcov Transdev a SAD Trenčín:

  • cestovať za tarifu MHD v prímestských autobusoch bude po 1. septembri 2022 spočiatku možné iba s dopravnou kartou SAD Trenčín (s kreditom alebo časovým predplatným lístkom), resp. pri kúpe lístka v hotovosti u vodiča,
    • neskôr by malo prísť aj k akceptácii kariet vydaných dopravcom Transdev (po vyriešení technických záležitostí),
  • cestovanie s prestupným lístkom sa bude riadiť podmienkami tarify MHD.

V prípade, ak by prišlo k výraznejšiemu nárastu cestujúcich (viac ako 40, resp. prevyšujúci kapacitu vozidla) prepravovaných za tarifu MHD v niektorom zo spojov prímestskej dopravy, mesto Trenčín sa v zmluve zaviaže, že bude situáciu riešiť, napríklad zavedením novej linky MHD. Zmluva o spolupráci bude uzavretá do 30. októbra 2023.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: henko151 #14:
Zhodneme sa, čoby nie. Bol by to teda lístok na jednu neodmedzenú jazdu s neobmedzeným počtom prestupov do 60 minút a "dovozným v cene". A samozrejme prestup do 60 minút neznamená aj ukončenie jazdy do 60 minút. Ako vravím, takýto systém takmer máme už teraz a stačí ho len dotiahnuť (platobné karty, obmedzenie hotovosti, výhodnejšie prestupovanie, denný limit). Namiesto toho sa tu vymýšľajú nezmysly a poslanci ich veselo schvaľujú...
A tie automaty boli len príklad. Predajných kanálov je na výber dosť: kancelárie dopravcu, trafiky, informačné centrá, automaty, objednávka online s doručením domov...
Reakcia na: PtrkHrnk #13:
V tomto sa nezhodneme, lebo stále to podľa mňa ľudí obmedzuje len na jeden prestup. V Londýne tebou spomínana Oystercard v autobusoch tiež funguje tak, že do 60 minút (dokonca by to malo byť až 70 minút pre prípad meškania spoja, ale oficálne je uvádzaných 60 minút) môžeš prestupovať ľubovolný početkrát. Dokonca oproti 60-minútovým lístkom bežným v CZ/SK dovoľuje cestovať za tarifu jedného lístka aj tri hodiny (v 59. resp 69. nastúpiš do nejakej dvojhodinovej linky a stále si zaplatil len za jednu cestu).
Dovozné by sa podľa mňa malo úplne zrušiť, nakoľko to podľa mňa do MHD a regionálnej dopravy nepatrí, už len z dôvodou že narozdiel od nízkonákladových leteckých spoločností mi autobusár nevie objektívne dokázať, že moja batožina prekročila rozmery.
Automaty všeobecne mi prídu ako drahá investícia, ktorá by síce vedela absolutne odstaviť predaj cestovných lístkov u vodiča, za cenu extrémnej investície alebo zlého pokrytia mesta automatmi.
Reakcia na: henko151 #10:
Môže byť, až na ten 60-minútový lístok. Časovo obmedzený lístok, hoci by ho realisticky nikto nevyužil, sa mi naozaj nepáči. Nech je to cestovný lístok na jednu neobmedzenú jazdu so zvýhodneným prestupom 😉 Ako veľmi zvýhodneným, to je na diskusiu. Môže to byť 50 %, 25 %, aj nula.
S tými dovoznými lístkami to myslíte ako?
A kto nemá platobnú zaobstará si čipovú kartu s kreditom od dopravcu. Dokonca s nezľavnenou tarifou môže byť karta prenosná a dať sa kúpiť napr. v automate.
Reakcia na: Viko #11:
Podľa Svetovej banky v roku 2017 bolo na Slovensku pokrytie kartami 76% obyvateľov vo veku 15+. Podobné čísla budú aj v súčasnosti (podobný počet vydaných kariet vtedy aj dnes), takže sme ešte dosť ďaleko od možnosti zrušiť hotovosť.
Reakcia na: henko151 #10:
Podľa mňa, pri pokrytí Slovenska bezkontaktnými platobnými kartami - a s ohľadom na prosby o ich čo najväčšie využitie počas dvoch rokov covidu, ktoré v ľuďoch vytvorili istý návyk - by medzikrokom k rušeniu platby u vodiča bolo práve zrušenie manipulácie s mincami v prospech kariet.
Reakcia na: PtrkHrnk #7:
Ten "daily cap" ide spraviť aj so 60-minutovými lístkami. 🙂 V Nitre tak funguje platba "obyčajných 60-minutových CL platobnou kartou". Keďže systém funguje aj na offline platbách (zúčtovanie až v noci), tak je user-friendly a v prípade, že cestujúci dosiahol nákupom 60-minútových lístkov cenu 24-hodinového, tak to viac nezúčtuje. Podobne by mala fungovať aj aplikácia PID Lítačka, kde by automaticky mala zakúpiť celodenný lístok v prípade, že uživateľ si už počas dňa zakúpil množstvo lístkov (platí žiaľ len na Prahu), na to, aby sa mu oplatil celodenný lístok. Určite sa to viac oplatí, ako mať jednorázový lístok a trestať cestujúcich každým prestupom, za ktorý častokrát ani nemôžu, že nemajú linku z ich lokality do lokality kam cestujú.

Minimalizovať predaj u vodiča je určite ale dobrý bod, avšak dovolím si argumentovať, že ak už ho minimalizovať, tak na nejaký drahší základný, namiesto dovozného (osobne si ale nemyslím, že na Slovensku sme ešte ready úplne vylúčiť cash z verejnej dopravy). Platiť za ten istý kufor, lebo podľa Joža to presahuje rozmery a na druhý deň nie, lebo podľa Jana ho nemáš taký veľký mi príde vrchol SADizmu a malo by sa od toho upustiť celkovo.

Pípanie PCL je samozrejme zbytočná blbosť.
Reakcia na: Dispecer #8:
Samozrejme, ak súhlasíme so základným princípom, tak o konkrétnych cenách a platnostiach môžeme diskutovať... Hoci teraz to už nepomôže, vždy je dobré mať veci premyslené pre ďalší raz...
Reakcia na: PtrkHrnk #7:
10-mesačný lístok je blbosť. Ak je dôležité mať v ponuke niečo medzi 90-dňovým a ročným lístkom (365-dňový?), tak odporúčam 180-dňový. Ale vzhľadom na veľkosť Trenčína a zatiaľ neexistenciu IDS v TNSK, tak by som sa skôr prikláňal k tomu, aby ročný lístok bol cenovo nastavený tak, aby sa oplatil už pri 9 - 10 mesiacoch cestovania.
Reakcia na: Michal Mazánik #6:
Myslím si, že hovoríme o tom istom. Tu je môj návrh. Jednorazové lístky by fungovali na platobných kartách (kto nemá vybaví si kartu s kreditom u dopravcu, tak ako doteraz). Pri každom nástupe do vozidla sa označí karta (tak ako doteraz).

Zmena spočíva v tom, že platby sa zúčtujú až na konci dňa a automaticky sa vyberie každému najvýhodnejšia tarifa podľa toho koľkokrát prestupoval. Alebo dosiahne denný limit a ďalšie jazdy v ten deň má zadarmo (oddoba 24-hod lístka).

Na zjednodušenie by sa u vodiča predávali iba dva druhy lístkov – základný a dovozný. Kto chce zľavu musí použiť kartu (ktorú už aj tak väčšina ľudí má). Postupom času sa môže predaj u vodiča zrušiť úplne.

Predplatné lístky by sa vo vozidle neoznačovali. A už chýbajú len ročný a 10-mesačný (pre školákov) predplatný lístok. Občania nad 70 by mali neobmedzený lístok, alebo by im rovno stačil len občiansky preukaz.
Reakcia na: PtrkHrnk #5:
Myslím, že príklad s PCL je dostatočná ilustrácia. Skúste pokojne naopak dať argumenty, v čom spočívajú výhody - rád svoj názor prehodnotím.

Časové hodinové a denné lístky majú zmysel - pretože, ako sa aj píše v texte, umožnia do budúcna prejsť na čiastočne prestupný systém, ktorý najmä pre menej husto osídlené MČ dáva zmysel. Problém v časovom ohraničení nevidím preto, že cesta z každej časti mesta do centra trvá cca 15-20 minúť. Aj keby ste teda chceli ísť z Kubrice do Zlatoviec, tak cesta, s povedzme 5 minútovým čakaním na prestup a 5 minútovým meškaním prípoja, nezaberie viac než 40 minút (15' Kubrica - AS + 10' čakanie + 15' AS - Zlatovce). Stále máte 20 minút rezervu.
Reakcia na: Michal Mazánik #4:
PCL by sa nemali označovať vôbec, ale to už všetci vieme roky – a to v úmysle zrušiť nemajú.
Píšete, že "pípnem a idem" je nelogický, nevýhodný a neprívetivý systém, ale okrem tých PCL bez jediného argumentu.
Nenapadá Vám relácia, kde by 60 minút bolo málo, ale zamýšľať sta sa museli aj tak. A presne preto, že je Trenčín malé mesto nepotrebujeme časové lístky, ani vymýšľať aplikácie, ani 12 druhov lístkov kupovaných u vodiča.
Reakcia na: PtrkHrnk #3:
Určite sa zhodujeme v tom, že jednoduchosť celého systému pre cestujúcich je jedným z kľúčov ku konkurencieschopnej verejnej doprave. Dovolím si však tvrdiť, že systém "pípnem a idem" nie je logický, výhodný a už vôbec nie prívetivý. Teraz subjektívne, mňa ako človeka, ktorý využíva 30 dňový študentský PCL, kde mám neobmedzený počet jázd, fakt otravuje pri každom nástupe vyťahovať z peňaženky kartu a označovať si nástup. Práve takéto riešenie je na úkor cestujúcich.

Nové prestupné lístky majú byť dva - 60 minútový a 24 hodinový. Trenčín je mesto, ktoré sa aj v MHD dá prejsť z jedného konca na druhý za pol hodinu, takže naozaj mi nenapadá relácia, kde by sa cestujúci mali stresovať, že za 60 minút platnosti nestihnú prísť do cieľa. O 24 hodinovom lístku už ani nehovoriac.
Reakcia na: Michal Mazánik #2:
Počítať si trvanie cesty, tŕpnuť či pôjdu všetky spoje na čas aby som neprepásol trvanie lístku, do autobusu nastupovať až s platným lístkom (keď lístok nepríde do príchodu autobusu máte smolu) – na tom nie je nič logické ani výhodné. A to, že to robia iní, tiež neznamená, že je to fajn.
Logický, výhodný a najmä prívetivý systém je "pipnem a idem" – a nestarám sa, lebo systém automaticky na konci dňa vypočíta najvýhodnejšiu tarifu. Taký systém majú v napr. v Ostrave alebo Londýne, keď si už chcete brať príklad od iných.
Snaha o zjednodušenia je fajn, presne to chcem aj ja, ale nech to dopravca nerobí na úkor cestujúcich.
Reakcia na: PtrkHrnk #1:
Čo je na tom sprostosť? Konečne sa tarifne približujeme moderným prevádzkam MHD, nelogický a nevýhodný jednorazový prestupný lístok sa nahradzuje časovými prestupnými lístkami, ako je to bežné inde (Žilina, Bratislava, Praha).

Jediná (dočasná) komplikácia je pri spoločnom dopravnom územii (PAD a MHD), kde je to z dôvodu objektívnej príčiny - SAD TN a TD používajú rozdielny odbavovací systém. Hlavný benefit, teda platnosť časových MHD lístkov na PAD, zostáva zachovaný.
No takáto sprostosť nám ešte chýbala. Namiesto zjednodušenia tarifu ešte skomplikujú. Treba sa proti tomu postaviť.