Návrh uverejnený Mestom Trenčín
Linka 1:
- V návrhu sa s ňou počíta ako s nosnou linkou, ktorej trasa oproti súčasnosti nedoznala inej zmeny, než vynechanie autobusovej (železničnej) stanice. Toto je veľmi nešťastný ťah jednak preto, že pre obe ramená (Juh II – Dlhé Hony - stanica i stanica – Pod Sokolice – Kubra) je spojenie so stanicou prioritou. Linka má dobré vyťaženie aj pre nasadzovanie kĺbových autobusov, ktoré dnes najviac premávajú práve na nej. Vynechanie stanice síce skráti cestovný čas, ale tak ťažisková zastávka akou stanica je a do budúcna s ohľadom na výstavbu Terminálu má ešte viac byť, je nelogické. Najmä ak za vynechanie stanice neexistuje žiadna náhrada v navrhovanom linkovom vedení ako celku. Je to nesystémový krok. Nakoľko linka dnes spolu s linkou 22 vytvára nosné spojenie Juh – stanica, v návrhu už predstavuje samostatný prvok, pretože s linkou 22 návrh nepočíta vôbec (viac v stati o linke 3).
Linka 2:
- Táto linka má spájať najväčšie sídlisko Juh s druhým najväčším sídliskom Sihoť cez centrum a Dlhé Hony. Táto trasa je v meste Trenčín najvyťaženejšia, o čom svedčí fakt, že na nej dnes premávajú denné linky 8,18,21 a 28 ako aj nočná linka 50. Po novom je linka 2 jedinou spojnicou Juhu a Sihote, avšak premáva zo Saratovskej ulice na Juhu I, teda z okraja sídliska Juh. Počíta sa s ňou ako s nosnou, ale jej rozsah predstavuje v pracovné dni značný pokles oproti súčasnému počtu spojov a cez víkend je až na pár výnimiek spojenie zabezpečené len raz za hodinu. Dnes cez víkend spojenie zabezpečuje od 2 do 4 spojov, takže návrh zreteľne okliešťuje dopravné spojenie najväčšiemu počtu obyvateľov na sídliskách s drvivou prevahou hromadnej bytovej zástavby. Toto riešenie nepovažujeme za správne a je vzdialené od moderného pravidelného a akceptovateľného cestovného poriadku pre prípad, že súčasný počet liniek poklesne. S ohľadom na ďalšie linky nového vedenia je linkou s najväčším potenciálom. Je to vlastne posilnená dnešná linka 18, avšak vynechávajúca zastávku pri kotolni na Považskej ulici (?), hoci tadiaľ musí prechádzať.
Linka 3:
- Po novom táto linka predstavuje jediné spojenie sídliska Juh so stanicou. Spojenie však zabezpečuje pre Juh I aj Juh II, Juh III zostáva bez spojenia so stanicou, čo s ohľadom na kopcovitý terén sídliska nie je vhodné riešenie. Dnes spojenie so stanicou zabezpečujú pre Juh I linky 11 (celotýždenne) a 17 (v špičkách pracovných dní), pre Juh II linky 1 a 22 (celotýždenne) a pre Juh III linky 23 a 28 (celotýždenne). V pracovné dni tak z Juhu I idú 1 až 2 spoje za hodinu, z Juhu II idú 3 až 5 spojov za hodinu a z Juhu III idú väčšinou 2 spoje za hodinu. Cez víkend z Juhu (v súčte všetkých troch ramien) idú na stanicu 4 spoje za hodinu. Návrh však počíta len s 1 spojom za hodinu cez víkend a v pracovné dni maximálne s 3 spojmi za hodinu. Takéto spojenie nezabezpečuje ani návoz k vlakom vyššej kategórie (R) ani zvoz od príchodu vlakov, čo je hlavným cieľom tohto spojenia spolu so zabezpečením vhodného počtu spojov pre medzinárodné a diaľkové autobusové linky, prípadne niektoré prímestské linky. Vzhľadom k tomu, že to má byť jediná linka pre spojenie so stanicou, jej význam nie je zjavne docenený a počty spojov nie sú hodné označenia „nosnej“ linky nového systému MHD. Naviac linka na spoločnom úseku s inými nosnými linkami nie je ani preložená a ide v súbehoch. Na linke strieda interval 20 min (špička) s intervalom 30 a 40 min po iné časti dňa a 50 min podvečer, čo sťažuje možnosť ju prípadne preložiť s inými linkami. Linka je teda presným opakom toho, čo sa nazýva ľahko zapamätateľný intervalový cestovný poriadok. Otázny je aj zmysel kľučkovania po Dlhých Honoch tak, ako to dnes robí linka 11.
Linka 4:
- Okrem zbytočného prečíslovania linky 5 a jej presmerovaniu na Juh II s predĺžením všetkých spojov do priemyselného parku táto linka v zásade prináša bohatú večernú ponuku spojov, ku ktorej sa súčasné vedenie mesta vyjadrovalo ako o nepotrebnej a nevyužívanej pri požiadavkách občanov na znovuzavedenie niektorých večerných spojov. Prečo sa vozokilometre zbytočne plytvajú na každom spoji až do priemyselného parku, návrh neuvádza. Rovnako to, prečo je zrazu aj po 20:00 potrebné ešte 5 spojov zaviesť na trase, kde dosiaľ jazdil spoj jediný pre údajnú nevyťaženosť. Večerná ponuka určite má potenciál osloviť cestujúcu verejnosť, škoda však, že ju ideme mýliť úplne iným číslom používaným na úplne inej trase. Ako nosná linka má cez víkend interval 60 min a 90 min, čo nepovažujeme za vhodné u nosnej linky. V pracovné dni má linka len 2 režimy: 30 min interval v špičke a 60 min sedle, čo je tiež otázne s ohľadom na to, že sa má jednať o nosnú linku idúcu zo stredu najväčšieho sídliska Juh, pretože linka nahrádza dnešné linky 3 5 a 15, hoci zníženým počtom spojov.
Linka 5:
- Opäť zbytočné prečíslovanie linky 6 na linku 5, ktorá pre istotu zase nemá žiadny spoj do priemyselného parku napriek tomu, že nedávno sa na tejto linke pridávali za týmto účelom spoje, a to aj cez víkend. Potom je otázne, či sa skutočne jedná o systematické zmeny alebo o vnášanie chaosu. Síce platí o večernej prevádzke to isté, čo u novej linky 4 (podstatné posilnenie dopravy po 19:00), jedná sa v zásade skoro o nezmenenú podobu terajšej linky 6, a to aj počtom spojov cez pracovné dni. Víkend je značne posilnený, ale opäť platí, že ak má byť nosnou linkou, tak pri intervale dlhšom než 60 min (na linke je kombinovaný s intervalom 90 min rovnako ako u novej linky 4) medzi spojmi, je slovo „nosná“ viac než zavádzajúce, najmä keď touto linkou vyčerpávame počet „nosných“ liniek novej koncepcie MHD (!?).
Linka 11:
- Číslo v súčasnosti nosnej linky pre Juh I je použité pre doplnkovú linku kombinujúcu dnešnú linku 3 a 23, linka ide na Juh III a je pre Záblatie akousi hlavnou linkou. Nezachádza však ani k VOP ani do Orechového, krúti sa aj okolo NS Úspech. Je teda akousi zbernou dlhou linkou zo Zámostia na dosiaľ nespojených smeroch mesta. Záblatie tak získava pomerne silné spojenie, pretože okrem linky 11 doň zachádza aj linka 15 a jeho obsluha je tak hustejšia než obsluha sídliska Juh I (o 6-tej hodine až 4 spoje za hodinu, z Juhu I len 3)! Otázne je, či takéto spojenie bude naozaj dostatočne využité. Premávka linky končí 19tou hodinou v pracovných dňoch a 18tou hodinou cez víkend. Interval v pracovný deň je 30-60 min v špičke, inak 120 min. Cez víkend je interval 60 alebo 120 min.
Linka 12:
- Jedná sa o úplne novú linku spájajúcu Kubricu a stanicu cez Sihoť I, II a III. Táto linka predstavuje jedinú linku do Kubrice. Cestujúci tak budú musieť prestupovať buď na Rázusovej ulici alebo na stanici na iné linky, aby sa odviezli na dosiaľ obsluhovaný smer. Obľúbená oddychová lokalita pri Kubranskej kyselke tak získala priame spojenie so sídliskom Sihoť, ale zase stratila spojenie s centrom, Dlhými Honmi a hlavne najväčším sídliskom Juh. Linka má interval v pracovných dňoch 60 min s niekoľkými vloženými spojmi, večer sa interval predlžuje na 70 min. Cez víkend je interval 60 alebo 120 min, večer 70 min.
Linka 13:
- Jedná sa o prečíslovanú súčasnú linku 2. Nóvum je, že všetky spoje zachádzajú až do Nozdrkoviec, naopak obsluha LOT je zrušená. Celkovo je tak navýšený počet odjazdených kilometrov na tejto trase, čo je však v rozpore so súčasnou vyťaženosťou linky 2, ktorá takmer každou zmenou cestovného poriadku v posledných rokoch bola skracovaná čo do času premávky a jej obsadenosť klesala. Na linke možno nájsť rozloženie spojov asi v každom intervale: 30 min, 45min, 60 min, 70 min, 80 min, a cez víkend i 110 či 140 min – čo určite nie je interval na zapamätanie.
Linka 14:
- Je to úplne nová linka, ktorá spája stanicu cez Sihoť s Opatovou and Váhom namiesto dnešnej linky 21, ktorá sa ruší. Linka obsluhuje aj už neexistujúcu zastávku Nová Kubra, v ktorej polohe dnes vedie železničná trať 120. Možno sa len domnievať, že táto zastávka bude niekde vytvorená, hoci rekonštruovaná cesta do Opatovej tomu nenasvedčuje. Linka síce do Opatovej zvyšuje počet spojov (čo je paradoxne tendenciou novej koncepcie pri „doplnkových“ linkách, ako možno vidieť pri zvýšenom počte spojov do Nozdrkoviec na linke 13, obsluhe Záblatia linkami 11 a 15, či počte spojov do priemyselného parku na linke 4), premáva v intervale 60 – 90 min, pričom je ráno aj popoludní vložený ešte jeden spoj tak, že sa vytvorí v dvoch prípadoch 30 min interval. Cez víkend je interval 60, 90 a 120 min. Nakoľko Opatová má veľký počet spojov PAL idúcich z najsilnejšieho smeru Ilava, Dubnica nad Váhom, Nová Dubnica a tiež zo smeru Omšenie, Trenčianske Teplice priamo na autobusovú stanicu v Trenčíne, je otázne, prečo táto linka je smerovaná práve tam! V Opatovej je aj železničná zastávka a spojenie so stanicou je zabezpečené i prostredníctvom Os vlakov. Naopak, spojenie s Juhom či nemocnicou zaniká. Považujeme túto zmenu za nevhodnú, nakoľko nezohľadňuje vyššie uvedené skutočnosti a ponúka spojenie s tým istým cieľom aj tretím druhom dopravy – na stanicu PAL, vlak i MHD. Tieto spoje by sa mohli využiť určite lepšie, kde by mali oveľa vyšší potenciál.
Linka 15:
- Je náhradou za doterajšiu linku 13, avšak je pretrasovaná z Old Heroldu cez Istebník. Vynecháva tak zastávky žel.st. Zlatovce na sídlisku Kvetná či na Bratislavskej ul. I počtom spojov zodpovedá linke 13. Linka zachádza všetkými spojmi do VOP, čo je zbytočné a nevhodné predlžovanie cestovného času, pretože túto obsluhu dnes vykonáva linka 19 len niekoľkými spojmi. Rovnako je škoda, že linka nemá zastávku na dlhom úseku od Kasárenskej až po Detské mestečko napriek tomu, že prechádza novovybudovanou mestskou časťou Vinohrady, ktorá sa stále rozrastá. V smere do centra linka nezastavuje na dnešnej zastávke Záblatská, hoci tadiaľ zákonite musí prejsť s ohľadom na jednosmerné komunikácie v Záblatí, čím sa zbytočne sťažuje prístup ľuďom k MHD. Linka 11 tam však naopak zastavuje, takže je otázka, čo to je cieľom alebo zase len jednou z chýb, ktorých je v návrhu viac než dosť. Ako bolo uvedené pri linke 11, pre Záblatie to znamená obrovské navýšenie počtu spojov, ktoré je v súčte vyššie ako pri obsluhe sídliska Juh I !
Linka 16:
- Je to školská linka, ktorá medzi 6-tou a 8-ou ráno a 13-tou a 16-tou popoludní spája 7 spojmi Juh II a Zlatovskú ul., pričom je ukončená na Veľkomoravskej. Je otázne, ako sa budú autobusy otáčať na spiatočný smer, keďže opačne linka vychádza na tejto zastávke – či zbytočnou zachádzkou až na Bratislavskú ul. alebo to zvládnu cez Rastislavovu ul. pomedzi parkujúce autá na ul. Ľ Stárka, kde by potom mohli obslúžiť aj zastávku Piešťanská, pošta. Iná možnosť nie je, pretože Zlatovská ul. je v úseku rovnobežnom so Veľkomoravskou jednosmerná.
Linka 17:
- Je to modifikovaná dnešná linka 24. Linka neobsluhuje centrum, ale ide po Električnej ulici, je na nej zredukovaný počet spojov a predĺžené intervaly medzi nimi, rovnako ako skrátená prevádzka. Keďže linka 24 je dnes jednou z najvyťaženejších liniek, kde by bolo vhodné aj nasadenie kĺbového vozidla medzi 8:00 a 17:00 hod, tento krok vnímame negatívne. Síce sa spojenie Sihote zrýchli presmerovaní po Električnej, ale linka príde o cestujúcich smerujúcich do Dolného mesta či k nemocnici, kde vhodne dopĺňala linku 2 (hoci žiaľ dodnes bez prekladu s ňou). Jej skrátená premávka neumožní návrat pracujúcich po zatvorení OC Laugaricio, a zjavne nesleduje návoz a odvoz z pracovných zmien tak, ako doposiaľ.
Linka 18:
- Je to úplne nová linka, ktorá spája Zlatovce s OC Laugaricio pomerne kvalitným počtom spojov. Je to však na úkor spojov z dnešnej linky 24 či 25. Keďže dnes na podobnej trase premávka linka 27 len vo víkendovej premávke, linka svoj potenciál má. Treba však dodať, že linka je už treťou linkou v Zlatovciach (po linke 11 a 15), takže táto oblasť už obsluhou prevyšuje nielen Juh I a Juh III. Takýto počet spojov v lokalite Zlatoviec však nemá oporu v zistených prepravných tokoch a je teda otázne, či presúvanie spojov z nosných smerov na nové, väčšinou dnes nejestvujúce smery (linka 11 12 14 18) má svoje opodstatnenie. Linka premáva cez centrum mesta namiesto novej linky 17.
Linka 19:
- Je to prečíslovaná linka 25 presmerovaná po Soblahovskej namiesto Inoveckej. Platí o nej všetko, čo je uvedené pri linke 17 – pokles počtu spojov obojsmerne, skrátenie prevádzky, čiže oslabenie spojenia s najväčším sídliskom Juh. Rovnako absencia posledného spoja pre dopravu zamestnancov je nežiaduca s ohľadom na doterajšiu vyťaženosť linky 25.
Linka 21:
- Po linke 16 druhá školská linka má úplne nezmyselnú trasu zo stanice okolo Old Heroldu k NS Úspech a potom cez Veľkomoravskú na Električnú do Biskupíc, odtiaľ na Inoveckú a potom na Východnú (ráno opačne), ktorá sa v žiadnom prípade nedá prejsť v navrhnutej chronometráži. Linka má totiž napríklad za jednu minútu „preletieť“ z Biskupíc na Inoveckú. Obsahuje 2 spoje ráno a 2 poobede z odstupom 15 minút.
Linka 22:
- Tretia školská linka po vzore linky 3 ide z Juhu II na Juh I a potom po trase dnešnej linky 11 až na Hasičskú, vynecháva stanicu a smeruje do Kubry. Rovnako ako linka 21 má 2 spoje ráno a 2 poobede z odstupom 15 minút.
Linka 23:
- Aj táto štvrtá školská linka má 2 spoje ráno a 2 poobede z odstupom 15 minút. Táto linka však asi využíva niečo iné ako cestu, pretože za 1 minútu sa dokáže dostať od Perly na Legionárskej ulici priamo na Bratislavskú k žel. st. Zlatovce, odtiaľ na Zlatovskú a končí pri VOD-EKO. Táto trasa v tvare slimáka nemá žiadne racionálne zdôvodnenie, pretože má nielen nereálne cestovné časy, ale ani ničím neodôvodnenú potrebu krúženia krížom-krážom po celom meste, pričom paradoxne najväčšie vzdialenosti zvládne za 1 min, ale od Radegastu na Považskú jej to trvá až za 2 min.
Linka 50:
- Nočná linka bez akejkoľvek zmeny, pričom pri nej sú použité zjavne skreslené údaje o tom, že medzi 24:00 a 4:00 neurobil nikto žiadne nástupy. To je však zavádzajúce, pretože nočná linka jazdí v noci z piatka na sobotu a každý spoj vždy niekoho viezol, takže údaj 0 musí byť nesprávny. Linka neprešla žiadnou inováciou, návrh s ňou nepracoval, čo je na škodu pri toľkej tvorivosti pri iných linkách. Keďže linka dnes prechádza zo Sihote III na stanicu cez žel. priecestie pri Bille, ktoré bude uzavreté po otvorení nového podjazdu Radegast – Pred Poľom, priam sa núkalo zriadenie zastávky na tomto úseku aj pre sídlisko Pred Poľom. Nestalo sa z neznámych dôvodov, hoci linka tadiaľ bude premávať. Rovnako tak nástup na iných zastávkach po trase nebol prehodnotený, nieto jej cestovný poriadok či rozsah obsluhy. Škoda.
Celkovo k linkám možno dodať nasledovné:
- Hlavný prepravný ťah Juh – Dlhé Hony – centrum – Sihoť je dnes tvorený dennými linkami 8,18,21,28. Súhrnne predstavuje v špičke počet presahujúci 5 spojov/hod a v sedle presahujúci 3 spoje/hod, cez víkend okrem okrajových časov 3 spoje/hod. V novom návrhu je spojenie nahradené jedinou linkou 2, ktorá ide z okraja sídliska Juh zo Saratovskej ul., čím Juh II a III ostáva bez priameho spojenia s centrom športu, ktorým je Sihoť. Keďže rast mesta Trenčín nastáva najmä na koncoch sídliska Juh a Sihoť, je tak akékoľvek oslabenie nosného smeru nežiaduce, nieto jeho výrazná redukcia a nutnosť prestupovať z väčšiny najväčšieho sídliska. Linka 2 však má okrem špičky interval len 30 min a cez víkend väčšinou 1 spoj/hod. To je na nosnú linku na nosnom smere príliš málo a nenasvedčujú tomu ani počty cestujúcich, ktoré sú najvyššie práve v centre, na Juhu, na Sihoti a na Dlhých Honoch. Naopak neúmerné posilnenie počtu spojov napr. v Záblatí, Zlatovciach či Nozdrkovciach je v ostrom kontraste s redukciou na tomto prepravnom ťahu Juh – Sihoť. Redukcia počtu liniek v tomto je v tomto prípade výraznejšia než vytvorenie tzv. nosnej linky 2, ktorá však rozsahom zodpovedá dnešnej linke 8.
- Druhý najvýznamnejší prepravný ťah Juh – Dlhé Hony – centrum – stanica predstavuje v návrhu len linka 3. Pre porovnanie v súčasnosti túto obsluhu vykonávajú linky 11 17 pre Juh I, linky 1 22 pre Juh II a linky 23 a 28 pre Juh III. Redukcia počtu liniek je opäť najmä redukciou počtu spojov, hoci linka 3 obslúži Juh I a II. Linka tak účel spojenia so stanicou pre krajské mesto nedokáže naplniť a počet spojov na nej opäť nezodpovedá potrebe 20.000 obyvateľom sídliska Juh, nehovoriach o cestujúcich z ostatných nácestných zastávok na Dlhých Honoch. Spojenie so stanicou sa tak výrazne zhorší pre najväčší počet obyvateľov, a cez víkend ostane len na jedinom spoji za hodinu!
- Zámostie naopak zaznamenáva nárast spojov v okrajových častiach ako Záblatie či Zlatovce. Isteže, pre cestujúceho dobrá správa. Porovnaním počtu spojov napr. zo Záblatia s počtom spojov napr. z Juhu I zisťujeme, že obsluha Záblatia je na tom lepšie a pri Zlatovciach dokonca excelentne. Je otázne, čo takéto navýšenie má oporu v zistených počtoch cestujúcich, pretože na jednej strane sa rozbíjajú priame linky medzi najväčšími sídliskami s odôvodnením vytváranie nosných liniek a prestupov, na druhej strane sa vytvárajú nové veľmi dlhé linky zo Zámostia. Čiže na jednej strane sa ruší obľúbená a vyťažená linka 11 (Juh I – Kubrica) a vzniká linka 11 (Záblatie – Juh III). Zaniká linka 21 (Juh II – Opatová) ale vzniká linka 18 (OC Lagaricio – Zlatovce). Vznikajú aj dve veľmi krátke linky s nevhodným trasovaním a to linka 12 (stanica – Kubrica) a 14 (stanica – Opatová), ktoré vytvárajú nevyhnutnosť prestupu na dosiaľ vyťaženom smere Juh – Dlhé Hony – centrum – stanica – Kubra – Kubrica a pre Opatovú len dupľujú (resp. ztrojujú) spojenie časti so stanicou, keď tam (a len na stanicu) sa obyvatelia dostanú aj obrovským počtom liniek prímestskej dopravy či osobnými vlakmi. MHD v tomto prípade neprináša pre Opatovú pozitívum, keďže zaniká priame spojenie s nemocnicou a Juhom.
Je zrejmé, že sa vozokilometre míňajú aj na trasy a úseky, kde ich jednoznačne nie je treba v takom počte a to napríklad na úsek Zlatovská – Priemyselný park, Biksupice – Nozdrkovce, Kasárenská – VOP a podobne. Tie úseky sú neúmerne posilnené oproti súčasnosti, pričom toto posilnenie nemá oporu v obsadenosti vozidiel či potrebám cestujúcich.
Návrh linkového vedenia tak na jednej strane výrazne experimentuje v zriadení liniek v nových smeroch, ktorých vyťaženosť ukáže až budúcnosť, na strane druhej uberá spoje na hlavných prepravných smeroch potvrdených aj číslami cestujúcich. Hoci linky delí na nosné a doplnkové, cestový poriadok na linkách tomu však nie vždy nasvedčuje. Intervaly na nosných linkách 4 a 5 sú porovnateľné s linkami 12 13 14 17 18 či 19. Pri niektorých linkách nie sú obsluhované niektoré nácestné zastávky, ktorými linky prechádzajú a linky sú očíslované úplne nanovo aj tam, kde sa trasa skoro vôbec nezmenila, čím nový návrh vôbec nenadviazal na doterajšie číslovanie liniek platné od sedemdesiatych rokov a zbytočne zneprehľadňuje cestujúcemu orientáciu. Rovnako tak chronometráž cestovného poriadku abstrahuje od skutočnosti a nereflektuje dopravnú situáciu v meste.