Ďakujem za spoluprácu. ?
To pootočenie lampy by zatiaľ určite veľmi pomohlo. Prípadne je možné dať aj novú lampu na stĺp s elektrickým vedením za zastávkou.
V prípade otoču v Biskupiciach by mohol situáciu zlepšiť výložník natočený k zastávke MHD. Dám to do požiadaviek v MČStred aj s navrhnutým (čiastočným) riešením.
Ikarusy 280 boli iné kafy, nielen kratšie (o 1,5 až 2,25 m) než súčasné ale hlavne natáčacia tretia náprava, takže menší polomer otáčania za cenu vybočovania zadku. Ale ten rozdiel je taký malý, že ak nie je otočka medzi dvoma múrmi, tak nie je problém.
Vďaka páni, veľmi som vám vďačný za niektoré príspevky. Od stĺpu až po kvorkove príklady.
Ono ťažko sa to vysvetľuje, pretože niektoré veci treba zažiť. Myslím tým "neformálne" stretnutia k terminálu napr. pána Trabelssie, pána primátora + poslanci. Nedávno mi na Útvare dopravy priznali, že napr. prioritizácia MHD, mapy, vozový park a pod. trápi len mňa (z poslancov). Neviem si predstaviť ignoráciu zo strany útvaru, ak by boli tlačení priamo vedením mesta. Ak by to bola jedna z priorít. Veľmi veľa vecí by sa za napr. 4 roky mohlo realizovať.
Posuny môžu nastať len tlakom, naozaj ma lepší spôsob nenapadá. Kultivovane, vecne, ale neustále tlačiť, pýtať sa a upozorňovať s tým, aby bola realizovaná náprava. Na druhej strane verte mi, že aj na Útvare dopravy je záujem o niektoré pozitívne zmeny. Sú to však iniciatívy jednotlivca.
v prvom rade sa pá pán Hartmann riadiť zákonom, vyhláškou a potrebami mesta, pre ktoré má slúžiť. Preto riadiť sa potrebami dopravcu len krásne vystihuje stav, ktorý tu je aj na MHD...
možno tá zákruta nie je pravé orechové, ale kĺbak ju prejde. Stavebný úrad, keď videl že je projektovaná azstávka pred chodom do Laugaricia, mal možno trvať na inom polomere, ale jednosmernosti. V každom prípade pre tie 3 páry kĺbových spojov to nevidím ako prolbém, do budúcna však v rámci II. etapy je potrebné, aby mesto dôsledne trvalo v prvom rade na prístupnosti VHD vrátane kĺbových vozidiel. Na druhej strane, čo možno čakať, keď aj takúto odpoveď som čítal na meste:
Otázka:
Prečo v odpovediach na otázky ohľadne projektu terminál p. R. Hartmann zavádza? Uvádza, že dopravcovia majú na prímestskú dopravu najdlhšie 12m vozidlá a dlhšie vozidlá nepoužívajú. Ak tým mysel SAD Trenčín, tak má po vyradení Ikarusov pravdu, ale keďže nekonkretizuje dopravcov, tak by si mohol overiť, že napríklad SAD Prievidza bežne používa 15m Irisbusy Arway a SAD Nitra aj kĺbové 18 metrové autobusy. A ktovie či aj SAD Trenčín sa nevráti k dlhším vozidlám (na MHD 18 metrové vozidlá má). Odkiaľ teda berie istotu "extrémneho názoru" na 15m autobusy? Aké má tento pán vzdelanie? Je to pre mňa zarážajúca odpoveď!!!
Odpoveď:
Róbert Hartmann, autorizovaný dopravný projektant:
Áno, myslel som SAD Trenčín. Autobusovú stanicu bude spravovať a mať v majetku SAD Trenčín a pokiaľ viem, tak aj prímestskú dopravu prevádzkuje SAD Trenčín. Pokiaľ by som projektoval autobusovú stanicu v Nitre alebo napr. v Buenos Aires, budem sa riadiť požiadavkami tamojšieho dopravcu. Ak by sa chcel dopravca, t.j. SAD Trenčín, vrátiť k 18 metrovým, prípadne aj dlhším autobusom na PAL v zmysle nariadenia vlády 349/2009, určite by to dal do požiadaviek na vybavenie stavby. Pre mňa sú záväzné len zadania investora, ktorým je spoločnosť SIRS, vlastník SAD Trenčín, STN 73 6075 a ďalšie normy, vyhlášky a zákony. Istotu teda beriem priamo od vedenia SAD Trenčín.
Autobusová stanica je naprojektovaná takým spôsobom, aby sa tu v prípade ojedinelej potreby dalo prejsť a pristaviť i dlhšie vozidlo - a to v zmysle už spomínaného nariadenia vlády. Prejazd, otáčanie a odstavovanie vozidiel bol nasimulovaný programom od spoločnosti FGSV (FORSCHUNGSGESELLSCHAFT FÜR STRASSEN-UND VERKEHRSWESEN - obdoba nášho VÚD) podľa katalógu NR.287 z roku 2001. Program zodpovedá európskej smernici 96/53/ES, z ktorej vychádza už spomínané nariadenie vlády.
Vzdelanie mám vysokoškolské (2. stupňa) na Stavebnej fakulte Žilinskej univerzity + mám štátnu autorizačnú skúšku pre dopravné stavby.
- v prípade ojedinelej potreby? Opäť sa abstrahuje od normy na zastávky MHD pre kĺbové vozidlá, hoci mesto ich má na MHD 5 a bez nich sa naša MHD nezaobíde. Tu je odpoveď na otázku, ako mesto pristupuje k tomu. Charakter odpovede prudí žlč za to, že niekto sa spátal to, čo sa malo pýtať mesto ako objednávateľ MHD. A dokazuje to podľa mňa len a len to, že mesto spí a "žerie" dopravcovi všetko z ruky, hoci by nemuselo a najmä nemalo.
v meste TN sa Ikarusy otočili na každej linke (dokonca aj na bývalej linke 20 pred bránou LOT). Pravdou je, že súčasné kĺbaky sú väčšie (hlavne dlhšie o meter), no otočia sa. Ako problémové pre nich vidím tieto miesta:
1. prejazd Záblatím od zastávky pošta smer nadjazd, ale podľa mňa ak tam nebudú parkovať autá, nie je problém (nie je to však aktuálne, lebo linky 3,5,6,13 a 27 nejazdia do Záblatia kĺbovo.
2. prejazd Opatovou od hlavnej cesty po Nivu (detto čo 1.)
Kĺbaky sú potrebné na linkách 1,7,8,17,24 a 25 (samozrejme nie všetky spoje). Tuším aj na linke 6 jazdí dačo ale len po priemyselný park. Určite kĺb netreba na 2,3,5,12,13,23,27 a 50. Vhodné nasadenie sa dnes javí aj na niektorých spojoch liniek 4 (po Sihoť), 6,11,28, čo opäť fotky potvrdzujú, že možné je:
Pre takéto prípady, keď už mesto pustilo MHD tam, kde na to komunikácia nevyhovuje, existuje inštitút žltých krížov na vozovke (zákaz zastavenia vozidla), ktorý Slovenská republika ešte nedokázala zapracovať do zákona o cestnej premávke a vykonávacej vyhlášky k nemu.
Ešte k tomu stĺpu a údajnej neochote majiteľa spolupracovať: Môj kamarát má chalupu v malej obci pri Galante. Tam majú jednoznačnú podmienku: Pri akejkoľvek úprave elektrického prívodu (z 1f na 3f, zosilnenie ističa apod.) musí ísť prípojka pod zem a nikto sa ich nepýta, či sa im to páči alebo nie. A že ho to stálo nemalý peniaz, lebo kábel je na druhej strane cesty, takže musel robiť pretlak. Ale keď má niekto na prestavbu domu, musí si ušetriť aj na toto.
Ešte k tej spotrebe: Ten Citelis si vysníval PhDr. Ing., pretože to bol posledný ešte s nejakou končiacou euronormou (neviem, či 3 alebo akou), tak nech s ním teraz bojuje. Mesto si má objednať výkony nízkopodlažného kĺbového autobusu a bodka. Ale takto to vyzerá, keď chvost vrtí psom.
samozrejme, znôška kecov, jazdil 3 roky všetky možné linky a otočil sa všade. A ak by aj niekde nie, tak sú linky, kde môže jazdiť úplne bez problémov (1, 7, 17, 22), ak uznáme, že je problém nebodaj na Sihoti IV - prečo sa ale nerieši?
si príkladom toho, ako sa robiť má a môže, žiaľ všetci máme asi pocit, že nielen MHD je na okraji záujmu. Vytrubovať ľuďom, že treba ísť autobusom a počas veľmi náročných stavebných úprav v meste nepreplňovať cesty je super populizmus, ale posilnenei MHD a nasadenie disponibilných vozidiel už snahou nie je, hoci tie vozidlá sú.
Presne tak, križovatky, zastávky, kruháče musia spĺńať STN a teda prejazd aj kĺbového vozidla či kamiónu s návesom. Ak ale mesto nevie dať pripomienky a dovolí robiť stavebníkom čo chcú (napríklad niky v Záblatí, podjazd), svedčí to o nekompetentnosti (viď posrané vyvolané investície zastávok Radegast čo Opatová, Maják alebo nové zastávky v Opatovej a pod.) a čo je horšie, o nezáujme. Hoci isté veci sa podarili, vnímam ich ani výnimku z pravidla. Za seba poviem, že mňa to neodradí pomáhať a tlačiť veci správnym smerom.
Ako sa môže autobus zalomiť tak, že sa zablokuje pri normálnej jazde vpred? Keď otočím volant do plného rajdu, tak proste budem jazdiť dokola na tom minimálnom polomere a autobus sa mi nikdy nezalomí tak, aby sa zablokoval. Či tam musíte cúvať? A prečo to platí len v zime? A keď Vrakosy dožijú, tak Trenčín sa vykašle na kĺbové autobusy, lebo vodiči IAD parkujú v obratiskách? Načo máte kua mestskú políciu a magistrát? Ono je symptomatické to "KEBY som volal mestskú políciu". Keď som ešte robil vodiča, tak som to riešil presne opačne - keď niekto blbo parkoval, tak som sa tam nadžgal tak, aby to už nešlo ani dopredu ani dozadu a potom už museli. A tá prehustená premávka - opustil si niekedy v živote Trenčín? V takom Paríži či v Londýne to je menej prehustené? Nemyslíš, že treba niečo robiť s tým "nikdy sa s tým nič nerobilo" ako ustupovať?
Pri McDonalde mame vsetci problem,musime ist tu zakrutu cez protismer-ale kto nas tam pusti z tej snuri aut??? Je to tam pasirovanie a boj...namiesto dvoch minut Laugo-Tesco byva casto potrebnych 5-7 minut ... A pan Scepko,ostatne klbove vozidla ked sa zalomia aby sa na Sihoto otocili tak preidu ale ten Citelis a moderne autobusy ostanu skratka zablokovane...Co sa autobusovej dobravy v nasom meste tyka-vas pocit je spravny -tu nefunguje toho moc...i ked pokroky sa tento rok malymi krocikmi diali...ale tie otoce a podmienky na nich ,aj ostatne zastavky ...je to bieda... Skuste sa ist pozriet bezny skolsky den na Saratovsku kde sa autobus otaca-klbovy nepreide uz koli mnozstvu aut stojacich na oboch stranach a tak by som mohol pokracovat.... vybavujeme aspon zakazy zastavenia tam kde mame WCka ale ani to vela vodicov nerespektuje a podobne... Krasne sa vyznacili miesta vodorovnou znackou na zastavkach plus ciary na vjazd a vyjazd ale ignoruju to vodici aut...keby som mal volat mestsku policiu tak by sa mali co obracat... Aj ja som za klbove vozidla u nas,su linky kde su potrebne no podmienky moc nie su vytvorene v dnesnej prehustenej autami premavke kde sa roky s vytlacanim autobusov zo vsadial nic nerobilo.
Nejak tomu nerozumiem. Dĺžka je takmer rovnaká ako majú staršie Karosy, rozumiem, že polomer otáčania môže byť iný. Na druhej strane, keď sa projektuje napr. križovatka, počíta sa aj s prechodom kĺbových vozidiel (zvlášť na tak frekventovaných križovatkách).
To sme ako mesto naozaj tak veľmi špacifickí v tomto meste? Ťažko sa mi to hodnotí, keďže samozrejme najlepšie to vedia samotní vodiči. Nie som si celkom istý, či je toto to najlepšie smerovanie. Mám pocit, že sú mestá, kde sa hľadajú možnosti ako to môže ísť. Sneh nepovažujem celkom za relevantný argument. Vždy sa argumentuje prioritnými trasami ak po nich jazdí MHD (opravy, údržba...). A tie sa udržujú ako prvé.
Ak sa to bude tolerovať, budeme mať otoče, na ktorých sa kĺbové vozidlo neotočí, zastávky, kde pri okrajoch vozidlo nezastaví a križovatky, cez ktoré tiež určitý typ vozidla neprejde. Nie som si celkom istý, či je to chyba napr. kĺbového vozidla... Neviem, či je to aj tento prípad, ale začínam mať pocit, že tu niektoré konkrétne veci nefungujú.
Chlapci-pani! Ten nizkopodlazny Citelis treba cim skor niekam predat/vymenit za jeden kratky voz a nic ine! Ja viem,vy ho chcete tu na linky 1 a 24 ...a podobne ale po pravde,na Sihoti 4 ked napadol sneh sa nedokazal otocit ,v Kubrici to iste,a nevravim o tom ako je tezke v kolonach preist s klbovym autobusom cez pravouhlu zakrutu pri McDonalde ked ide autobus najme smerom od Lauga...tam mame problemi vsetci aj s kratkymi autobusmi...
Každopádne treba mesto bombardovať. Jeden z argumentov je, že kde sa otočí 18 m vysokopodlažný voz, tak sa musí otočiť ja NP. Druhý je, že SAD-ka mala nadmernú spotrebu reklamovať v záruke a ak si to nevyriešila, nech si problémy znáša sama. Nech mesto nerisši púroblémy SAD-ky ale svoje.
Záujem o zaradenie Citelis-u do prevádzky evidentne nie je. Len sa mi nechce veriť, že by to bol prehratý boj.
Na MsZ, ktoré je 14.12. sa budem pýtať na ďalšie veci. Každopádne to človeka mrzí, keďže primárne bojovať nechce a radšej by napomádal k veciam, ktoré sa pohnú dopredu.
Ale predsa len dve pozitívne veci v jednej lokalite. Jednou je kasselák na Legionárskej. Aj napriek tomu, že to projektantovi ešte začiatkom roka veľmi nevychádzalo, po argumentácií a príklade zo zahraničia je dnes realitou.
Druhým je odstránenie stĺpu na rohu Partizánskej a Legionárskej. Niekoľko rokov ignorovaný problém. Od mesta som počúval, aká je neochota majiteľa objektu (ktorý bol napájaný cez tento stĺp) spolupracovať.
Tak som si to šiel overiť. Keďže nemá zvonček, napísal som mu list s prosbou o kontakt, vhodil do schránky a čakal. Pán sa mi ozval, mal evidentný záujem vec riešiť. Vraj ako elektrikár si vie časť prác urobiť sám. Jednoducho iná skúsenosť, než som dostával informácie od mesta. Celé to trvalo aj s listom asi týždeň a pol.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
kvorka
Presne tak, križovatky, zastávky, kruháče musia spĺńať STN a teda prejazd aj kĺbového vozidla či kamiónu s návesom. Ak ale mesto nevie dať pripomienky a dovolí robiť stavebníkom čo chcú (napríklad niky v Záblatí, podjazd), svedčí to o nekompetentnosti (viď posrané vyvolané investície zastávok Radegast čo Opatová, Maják alebo nové zastávky v Opatovej a pod.) a čo je horšie, o nezáujme. Hoci isté veci sa podarili, vnímam ich ani výnimku z pravidla. Za seba poviem, že mňa to neodradí pomáhať a tlačiť veci správnym smerom.