https://imhd.sk/tn/doc/sk/17011/Nove-vozidla-na-PAL
PAL zase má 4 nové autobusy, ale MHD zase nič, čiže minulý rok 30 nových autobusov a teraz 4 autobusy čiže 34 nových autobusov ale MHD stále nič, stále B 952 jazdia rozhrkané a pomaly rozpadnuté Zaujímalo by ma inak ako dlho môže autobus jazdiť na roky, lebo u nás to zatiaľ vyzerá dokým sa nepokazí alebo dokým nezhnije Normálne mi príde, že ako keby Irisbus Crossway LE 12M sme v Trenčíne ani nemali, a to tých autobusov máme 15 a najviac jazdia staré rachotiny B 952.
Obnova vozového parku je ale veľmi svojský prvom v prímestskej autobusovej doprave pre niekoľko skutočností:
1. V zmluvách, ktoré sa pri porovnaní aké majú jednotlivé kraje moc nelíšia, tak dopravca môže obnoviť vozový park iba so súhlasom objednávateľa výkonov. Súhlas však pre nadštandardné väzby nie je ťažké získať.
2. Ak by náhodou VÚC ako objednávateľ nevydal súhlas, tak niektoré kraje dali svojim dopravcom "poistku" v podobe klauzuly, že dopravca môže aj bez súhlasu VÚC obnoviť vozový park v počte 10% z celkového počtu vozidiel určených na zabezpečenie PAD.
3. Dané vozidlá dopravcovia nesúťažia, ale vyberajú priamo, t.j. väčšinou Crossway. Trochu to je ako v totalite, kedy bol jeden predvolený výrobca na takú a onakú techniku. Pokojne sme mohli ostať v režime pred rokom 1989, pretože v princípe sa prístup nezmenil k lepšiemu, ba naopak a navyše záujem verejnosti o VHD upadá a dokazuje to aj pomer IAD ku VHD. Zodpovednosť hospodárenia sprivatizovaných SADiek pri nákupoch techniky, ND a údržby je minimálne otázna.
4. VÚC zväčša nemá nárok podľa zmluvy sa vyjadriť, resp. prikázať aké vozidlá sa budú kupovať, či 8, 10, 12 alebo dokonca 15m, t.j. podľa potreby pre zabezpečenie tej, ktorej linky vzhľadom k vyťaženosti spojov danej linky.
5. Vzhľadom k bodom 3. a 4. kraj v odpisoch preplatí dopravcovi dané vozidlá v odpisoch, pričom nemá možnosť odkontrolovať hospodárnosť obstarania daných vozidiel a tiež či vozidlá spĺňajú predstavy objednávateľa o istých štandardoch služieb (kapacita, nízkopodlažnosť, klimatizácia, prevedenie interiéru, ...).
6. Okrem preplatenia obstaraných vozidiel VÚC dopravcovi preplatí aj úroky spojené s úverom, ktorý si dopravca zoberie v ľubovoľnom finančnom ústave, pričom ani tu nie je kontrolovaná výhodnosť úveru ekonomickou/finančnou komisiou kraja a teda je iba na slepej viere VÚC, že dopravca si vybral svedomite najlepší úver a pristúpil k veci zodpovedne.
Zhrnutie : Obnova vozidlového parku u "súkromných" dopravcov vykonávajúcih PAD je na báze anarchie podopretá presvedčením dopravcu, že čokoľvek čo nakúpi, kraj preplatí a preto ho to nemusí trápiť. SADky teda dokázali, že dané do súkromných rúk odhalili svoje personálne kvality spočívajúce v bažení po moci diktovať objednávateľovi aké CP si objedná a aké vozidlá bude trpieť na linkách, ktoré platí.
A nielenže sa o to skoro nikde nesnažili, ale v niektorých krajoch sú presvedčení, že táto úroveň PAD čo teraz ponúkajú, je za daných financií najlepšia možná.
Je to smutné, ale stojí to na zamyslenie, že ANI JEDEN z ôsmich slovenskýcb samosprávnych krajov nedokázal na svojom území posunúť prímestskú dopravu na vyššiu úroveň použiteľnosti. A nielenže to nedokázal, ale čo pozorujem, sa o to ani nejako extra nesnažil. Maximálnym vrcholom sa stala obnova vozidlového parku a to je vo väčšine prípadov všetko.
Tu sa mi žiada opäť dať do pozornosti starší spor Tichomír Kačo vs. Košický kraj. Zažiadal o linku, zamietli pre nedoložené fin. krytie. Zažiadal druhýkrát už aj s krytím, zrazu sa objavil ďalší dôvod na zamietnutie - "narušenie oprávnených záujmov iných dopravcov". Keď sa odvolal na ministerstvo, že to je účelové, nepochodil, keďže na príslušnom odbore robili ľudia s profesnou históriou v SADke, takže je jasné, komu držali stranu.
Je to už vyše 10 rokov, ale pochybujem, že sa veľa zmenilo.
Ono nielenže tie CP všade robia SADky, ale tie SADky neposkytujú objednávateľom ani tie údaje (česť výnimkám.) a Keď sa vedia tí dopravcovia všade dohodnúť na patričnom odbore dopravy daného kraja, prečo by sa nemali vedieť dohodnúť s pár ľuďmi na národnej dopravnej autorite?
http://www.busportal.sk/modules.php?name=article&sid=11425&secid=1
- konečne debata na túto tému, pretože aj v TSK je to problém:
trať 120 a súbežné linky PAL TN-DCA-IL-PU-Pt
trať 143 a súbežné linky PAL smer Jastrabie, Svinná, Bánovce, Topoľčany
TREŽ a autobusy do Tr, Teplíc v atakom počte ako nikdy
Na druhú stranu, treba aby na železnici vznikli zastávky aj tam, kde to je treba, napr. Mníchova Lehota bližšie k obci, Tr. Turná zastávka, Trenčín-Tesco zóna. Sú ale aj bus linky, ktoré by redukcia v zmysle vyššie uvedeného posilnila (TN-Nemšová cez Skalku, TN-Soblahov, TN-Stankovce a pod.)
Chce to zanalyzovať čísla, busy majú elektornické pokladne, tak to ide pomerne presne a hlavne vrchnú autoritu, nie objednávanie cez kraj, kde sa prekresľujú CP platné z roku 1992 s minimom (pozitívnych) zmien, lebo CP robila vždy SADka a nie objednávateľ.
#61 som videl v rýchlosti minulý štvrtok alebo piatok na Štefáničke odstavenú na výstražných svetlách, z idúceho auta cez dva ďalšie pruhy to vyzeralo na niečo so zadnou nápravou alebo pneumatikou...
to by bolo idáelne aj z pohľadu odchodov zo stanice, kedy MHD ide H:00/05(23/28) 24(1) 45(22) 54(11) a ideálne by bolo medzi H:00 a H:24 hodiť posilu - napríklad H:14, ako hovoríš. Za 16 min je na Juhu a môže ísť späť a pauza na stanici, rovnako nechápem tú obednú fugu 2-3 hod na posile, ľudia predsa idú na cintorín aj vtedy, najmä cezpoľní. Asi niekto vyhrabal CP linky 8 do roku 2004 a zaviedol obednú pauzu v "a" ?
kua, to fakt? som si pozrel jen z Juhu, kde je krásnych 30 min. Zo stanice je to prúser, to kľudne mohla ísť H:15, na Juh by to cez voľný deň zvládla za 15 min a bol by lepší interval ...
dňa 1.11. bude premávať posilová linka 11 v úseku stanica - Juh I, teda interval bude 30 min, čo kvitujem (medzi obednými hodinami bude fuga): http://www.sadtn.sk/?mod=novinky--mimoriadna-linka-1-11-2017
Otázka znie, čo tam bude vypravené - hodil by sa #61 alebo aspoň #01.
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Mladič
1. V zmluvách, ktoré sa pri porovnaní aké majú jednotlivé kraje moc nelíšia, tak dopravca môže obnoviť vozový park iba so súhlasom objednávateľa výkonov. Súhlas však pre nadštandardné väzby nie je ťažké získať.
2. Ak by náhodou VÚC ako objednávateľ nevydal súhlas, tak niektoré kraje dali svojim dopravcom "poistku" v podobe klauzuly, že dopravca môže aj bez súhlasu VÚC obnoviť vozový park v počte 10% z celkového počtu vozidiel určených na zabezpečenie PAD.
3. Dané vozidlá dopravcovia nesúťažia, ale vyberajú priamo, t.j. väčšinou Crossway. Trochu to je ako v totalite, kedy bol jeden predvolený výrobca na takú a onakú techniku. Pokojne sme mohli ostať v režime pred rokom 1989, pretože v princípe sa prístup nezmenil k lepšiemu, ba naopak a navyše záujem verejnosti o VHD upadá a dokazuje to aj pomer IAD ku VHD. Zodpovednosť hospodárenia sprivatizovaných SADiek pri nákupoch techniky, ND a údržby je minimálne otázna.
4. VÚC zväčša nemá nárok podľa zmluvy sa vyjadriť, resp. prikázať aké vozidlá sa budú kupovať, či 8, 10, 12 alebo dokonca 15m, t.j. podľa potreby pre zabezpečenie tej, ktorej linky vzhľadom k vyťaženosti spojov danej linky.
5. Vzhľadom k bodom 3. a 4. kraj v odpisoch preplatí dopravcovi dané vozidlá v odpisoch, pričom nemá možnosť odkontrolovať hospodárnosť obstarania daných vozidiel a tiež či vozidlá spĺňajú predstavy objednávateľa o istých štandardoch služieb (kapacita, nízkopodlažnosť, klimatizácia, prevedenie interiéru, ...).
6. Okrem preplatenia obstaraných vozidiel VÚC dopravcovi preplatí aj úroky spojené s úverom, ktorý si dopravca zoberie v ľubovoľnom finančnom ústave, pričom ani tu nie je kontrolovaná výhodnosť úveru ekonomickou/finančnou komisiou kraja a teda je iba na slepej viere VÚC, že dopravca si vybral svedomite najlepší úver a pristúpil k veci zodpovedne.
Zhrnutie : Obnova vozidlového parku u "súkromných" dopravcov vykonávajúcih PAD je na báze anarchie podopretá presvedčením dopravcu, že čokoľvek čo nakúpi, kraj preplatí a preto ho to nemusí trápiť. SADky teda dokázali, že dané do súkromných rúk odhalili svoje personálne kvality spočívajúce v bažení po moci diktovať objednávateľovi aké CP si objedná a aké vozidlá bude trpieť na linkách, ktoré platí.