Keby som bol neznalý veci, a na mail s otázkou, či kupovať LE bus, alebo plne nízkopodlažný tej istej značky (a za akú cenu), by som dostal odpoveď s elaborátom na 3 strany o porovnávaní starej a novej octávie a všetkých radov Golfa, tak si pomyslím, že dotyčný je asi na drogách alebo minimálne pod vplyvom.
Ale ako sa hovorí, neexistuje blbá otázka, existuje iba blbá odpoveď.
Tak dnes som dostal oficiálnu odpoveď. Pre objektívnosť prikladám screenshoty mojich dvoch emailov, kde som sa pýtal na Crossway/Urbanway. Prikladám aj odpoveď z dneška. Okrem toho prikladám aj spracovaný .pdf súbor od pána riaditeľa, kde si ma vychutnal Príde mi ale seriózne to sem priložiť, keďže je to súčasťou odpovede.
Každopádne, čo je dôležité, bude sa kupovať Crossway.
Ja si z toho beriem poučenie do budúcnosti nájsť si vždy čas sa detailné prejdenie si návrhu zápisnice pri takýchto veciach. A možno detailnejšie vyšpecifikovanie textu emailu, aby ma nechytali za slovíčka.
Ja by som videl cestu aj vo vlastnom dopravnom podniku, čiže v mestskej akciovke. Nemyslím si, že by to mal byť zlý nápad. Ak by sa vytvoril dobrý manažment a vodiči zo SADky by dostali adekvátne ponuky aby prešli pod DPMT(napríklad) tak nevidím v tom problém.
Vozy sa dajú obstarať rôznymi spôsobmi. Priamou kúpou cez úver, leasing, operatívny leasing, v dnešnej dobe v tom nevidím problém.
Ak by sa na tom začalo pracovať do konca tohto roka tak do roku 2022 by mesto malo more času to pripraviť a plne prevziať prevádzku MHD.
Vedla v Cesku sa vyberka robia bezne a uchadzaci sa do nich hlasia. Neviem preco by to u nas malo byt inak. SADky potrebuju dostat dobry vyprask ako prasa drbanie.
Keby aspoň väčšina tých ojazdencov bola nízkopodlažná, ale v prípade sanitkárov všetky nízkopodlažky čo kedy mali skôr z liniek miznú, než by pribúdali... ?
Ak sa súťaž dobre vypíše, pokojne sa zapoja aj zahraničné koncerny - Arriva, možno aj Transdev, alebo iné naše SADky. O záujem by som sa až tak nebál. Na inšpiráciu, v ČR sa teraz súťaží veľa oblastí PAL a väčšinou je záujem z rôznych kútov republiky.
Zázemie sa vždy dá vytvoriť / prenajať (napr. v areáli nejakej špedičky), o to ľahšie ak to bude zabehnutá firma. Rovnako vodiči MHD zo SADky by po zmene potrebovali dáku robotu - všetci by sa na PAL asi nenatlačili, všakže...
Aj keby sa vypísala súťaž len na primitívne parametre typu "hlavne nech to je lacné", našiel by sa nejaký súkromník, čo to odvozí na ojazdencoch (viď napr. Michalovce). Vidina stáleho príjmu dokáže byť lákavá. Akurát si nemyslím, že to je zrovna cesta, ktorou sa treba vydať.
práve preto má teraz mesto "more času" aby spracovalo podklady pre súťaž a vyhlásilo ju aspoň 2 roky vopred a nie na poslednú chvíľu. Keď už napriamo dalo SADke 5 rokov k dobru, dúfam, že tých 5 rokov bude mesto "makať" na tom, aby to dopadlo dobre, resp. aby výsledok bol lepší, než to čo tu je teraz.
V prvom rade mesto musí určiť predpokladaný objem výkonov, termín nástupu, minimálnu úroveň skladby vozového parku (kapacita, NP by som bral ako samozrejmosť) či už vo forme vlastníctva alebo leasingu a pod., podmienky na jednotné tarifné odbavenie, vybavenie vozidiel (transparenty, wifi, klíma, dopyt...) a potom určiť, v akých intervaloch sa bude prehodnocovať CP, kto ho bude spracovávať, rovnako obehy vozov, určiť, aký rozsah výkonov môže mesto navýšiť/znížiť bez dopadu na cenu, práva a povinnosti strán neriešim, veď nejaká zmluva je už aj teraz. Potom treba dohodnúť obnovu vozového parku do budúcna, spôsob odpisovania či stanovenie nákladov (vieme, že busy nemajú v techničáku spotrebu - toto je veľký priestor na objektivizovanie tvrdenej spotreby - spotreba nie je všetko a nemôže byť nikdy ani relevantným ukazovateľom, pretože vidíme, ako to dopadlo s Citelisom 18M).
Obavam sa ze do dalsieho vyberoveho konania sa nik hrnut nebude,ved kupit tolko autobusov....kde ich parkovat?-kde servisovat?-umyvat,tankovat by sa este dalo,pneuservis,starat sa o vsetko suvisiace okolo vodicov ako je skolenie BP,a ine skolenia plus ine veci....a co ak sucasna firma uz nebude mat zaujem pokracovat? To len tak okrajovo premyslam....bude mesto vobec schopne nejak z tohto solidne vykluckovat? Toto nie je firmicka na kosenie a udrzbu zelene....caka nas nepoznane a bude to zaujimave ,ale pre nas co tu jazdime to bude asi aj napinave a nie lahke....Nepoznam tuto problematiku v inych mestach,no privitam ich skusenosti...;)
A dosiahnes co? Ze bude mozne zakupit jediny druh autobusu, cim jeho vyrobca ziska monopol co mu umozni zvysit cenu ktora sa nasledne premietne do vysky uhrady od mesta pre dopravcu? Skvely napad!
Mesto si ma v obstaravani stanovit kvalitativne standardy (na toto sa treba sustredit) a uz nechat na dopravcovi akym vozidlom ich splni.
Nech sa SAD TN prisposobi.....krasna veta. Musim sa spytat: Ty asi nie si z Trencina,ze? Tu to totiz zatial vzdy fungovalo tak, ze SAD a poslanci na meste sa dohodnu a ludia sa prisposobia...
Vyrába sa, až na dizajn je taký istý.
Môžeme to spraviť ako dopravné podniky pri verejnom obstarávaní – vyberieme si autobus a tomu prispôsobíme podmienky. V zmluve vôbec nemusí byť konkrétny model napísaný, nech sa SAD TN prispôsobí...
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
mathre
Vozy sa dajú obstarať rôznymi spôsobmi. Priamou kúpou cez úver, leasing, operatívny leasing, v dnešnej dobe v tom nevidím problém.
Ak by sa na tom začalo pracovať do konca tohto roka tak do roku 2022 by mesto malo more času to pripraviť a plne prevziať prevádzku MHD.