Reply on: kvorka #6543:
nadviažem na Teba. Áno, súhlasím so všetkým čo si napísal. Máme tu vzťah Mesto Trenčín (ďalej len TN) ako objednávateľ, SAD Trenčín (SAD) ako dopravca a cestujúci (uvádza sa aj ako prepravca, ktorý si prostredníctvom mesta objednáva dopravu). Vzťah TN-SAD je daný zákonom a zmluvou o doprave vo verejnom záujme. VZťah TN-cestujúci je daný vzťahom volebným v prípade občanov mesta (t.j. systémom priamej aj nepriamej demokracie). Vzťah SAD a cestujúceho je vzťahom následným v zmysle zákona o cestnej doprave. Z toho vyplýva:Cestujúci: chce dobrú ponuku spojov, pravidelnosť, primeranú kapacitu vozidla, zrozumiteľný CP a logicky čo najnižšie cestovné.
TN: musí zabezpečiť MHD, nahradiť dopravcovi stratu vo verejnom záujme, napĺňať požiadavky cestujúceho, avšak všetko po zohľadnení finančých možností.
SAD: odjazdí to, čo si mesto objedná a čo je obsahom zmluvy, dodržuje zákon ocestnej doprave.
Výsledok: mesto musí rešpektovať požiadavky cestujúcich a preto pri šetrení a zefektívnení musí v prvom rade rozumieť tomu, aký je rozdiel medzi linkou a spojom, prázdnymi a využitými vozokilometrami (prejazdy), eliminovať súbeh spojov viacerých liniek. To sa však nedá zo dňa na deň, ale po dôkladnom zvážením všetkých skutočností, na zákalde konrkténch vstupov musí vzniknúť konkrétny výstup.
Až po tomto štádiu možno hodnotiť ďalšie kroky, ako je pridávania alebo uebranie spojov. Pretože zrušením spoja sa niekedy vytvirí viac prázdnych kilometrov ako naopak. A rušenie spojov je všeobecne trendom k úbytku cestujúcich. To na okolo povedie k ušetreniu výkonov MHD, ale na úkor IAD a mesto vlastne bude mať ďalšie náklady na výstavbu a opravy komunikácií (čo už ani dnes peniaze nemá - viď "kvalitu" Oaptovskej ulice a iných), výstavbu parkovísk a pod. Nehovoriac o ekológii, mobilite pracujúcich, študujúcich, dochádzajúcich a podobne. Mesto TN je krajským mestom, a preto aj úroevň MHD musí tomu zdopvoedať. Preto si myslím, že prievidzký spôsob mesto neuplatní, pretože zrušenie 15% spojov (ako v PD) mírnix-dírnix by bolo ľahkovážne a nelogické rozhodnutie.
Práve naopak, mesto by malo uvažovať o prilákaní ďalších cestujúcich do MHD, tak ako to objavila Banská Bystrica (áno, niektoré veci objavené v BB už TN pozná, a preto snáď nebudú kroky spiatočnícke, ale progresívne). Mesačníky by mohli platiť aj na nočnú linku, upraviť jej trasu a napríkald aj zvozy a rozvozy vodičov realizovať formou nočnej linky premávajúcej každý deň, čím sa jalové km môžu využiť. Naopak, treba pouvažovať na koncepciou hlavných prepravných prúdov, ktoré sa po otvorení druhého mosta zase zmenia, ale dovtedy sa dajú zmeny robiť tiež (lebo ktovie kedy most bude). Je zrejmé, že výstavba pokračuje na Sihoti V, Juhu II a III, v Záblatí či Pod Juhom. Na to treba reagovať.
Nosné linky: ako si správne uviedol, nosné linky by mali mať interval iný, mali by byť na nich nasadené aj kĺbové vozidlá, odstránené nezmyselné súbehy a nežiadúce medzery počas dňa. Proces sa naštartoval slušne, treba v ňom pokračovať. Jazdné doby sú niekedy zbytočne dlhé, vozy sa potom musia plaziť. Ísť z Juhu na Sihoť výletom cez Z8mostie je tiež blbosť, viacerých to dorádza (hoci treba povedať že nočák je prínos a býva v smere na Juh aj riadne netrieskaný).
Netreba toho veľa, len rozumne zvážiť čo zemniť, a preto ak vedenie mesta naplní čo sľúbilo, nebude to len o škrtoch, ale najmä o efektivite a prínose pre občana. Pretože šetriť len škrtaním spojov dokáže každý, to nie je umenie (viď roky 1990-2004). ?
Marek6283