Posledný príspevok som tu dával k mimoriadnej komisii 6.6.2019.
Ak by ste si pozreli zápis z komisie (https://trencin.sk/wp-content/uploads/2019/07/Zápisnica-6.6.2019.pdf), tak z nej vyzerá, že som tam bol len ako dekorácia. Nič z návrhov a podnetov, či otázok v zápise nie je. Mojou chybou je, že som prehliadol v emaily návrh zápisnice a ozval som sa až keď nám ju poslali s materiálmi do ďalšej komisie. Toto je moja chyba. No ak by niekoho zaujímalo, čo sa na tejto komisii dialo, prikladám zvukový záznam z nej.
Okrem iného som sa pýtal aj na nezriadenie zástavky na Vinohradoch. Je v územnom pláne, bol pre ňu priestor a nič. Preto som sa pýtal, čo bráni jej zriadeniu. Chcel som, aby mesto oficiálne vyzvalo SAD o prehodnotenie nasadenia NP vozidiel počas víkendov a sviatkov. Neviem, či sa tak stalo, lebo je to len spomenuté jedno vetou "v diskusii". Tých vecí tam však bolo z mojej strany viac (viď. záznam).
Každopádne. Bol som spolu s predsedom FMK zvolený za člena komisie, ktorá sa bude zaoberať novým verejným obstarávaním (VO) na výber nového dopravcu pre MHD v Trenčíne. Zatiaľ bolo predbežným oznámením vyhlásené, že mesto pripravuje nové VO na leto 2020. Aby sa prípadní záujemcovia pripravili.
Je tam množstvo vecí, ktoré bude potrebné vyriešiť. Na ďalšom stretnutí by sme si mali "rozdeliť" oblasti, ktorým sa jednotliví členovia budú venovať. Nové VO bude vyhlásené v lete 2020.
Ja som zatiaľ kontaktoval doc. Ing. Jána Lešinského, CSc. z STU ohľadom ozrejmenia problematiky pohonov. Ide o to, že smernica EÚ prikazuje 39% podiel alternatívnych pohonoch pri vozidlách MHD do roku 20xx (nepamätám si rok, keďže nemám pred sebou zápis). Čiže podľa informácii z komisie musíme riešiť akou alternatívou sa bude Trenčín uberať. Alternatívy k diesel-u majú svoje +/- a bolo by fajn, keby to zaznelo od odborníka, než aby to bolo politické rozhodnutie.
Píšem to tu aj z toho dôvodu, že vám budem vďačný za zaujímavé podnety, nápad, skúsenosti (k dispozícii je stále môj email: richard.scepko@gmail.com).
na znamenie by som dal všetky zastávky, kde je frekvencia počas dňa blízka 0. Súčasne by som bol rád, keby už konečne mesto i kraj, keď podpisujú dohody o integrovanej doprave, aby zjednotili tie názvy zastávok, väčšinou PAL spoje stoja na postkomunistických názvoch, ktoré ani Trenčanom už nič nehovoria a zastávky MHD sa volajú úplne inak, hoc ide o totožnú zastávku. To je choré, je to nie diletantizmus, ale rovno debilizmus.
V prípade Zlatovskej súhlasím, zjednotiť názov, zbytočne je ten názov taký dlhý, a možno nebolo by treba riešiť presun zastávky keďže by stačilo keby bola zastávka MHD tam kde je teraz zastávka PAD, a bolo by to vyriešené, zastávke pre PAD je mierne oproti tej nákupné stredisko. Len to by sa niekomu toto chcelo riešiť a následne buď presunúť prístršok z Zlatovskej bližšie, alebo ho odstrániť.
Presne tak, bude to chaos. Čo sa týka zastávky kpt. Nálepku, podľa otázok a odpovedí na webe mesta, by mala byť po dokončení novej zastávky Hodžova, ZŠ (preložka bližšie k MG ringu) zrušená.
Zlatovská je tiež dobrý nápad a bolo by fajn v takom prípade ujednotiť názov (tzn. asi vymazať z názvu "nákupné stredisko" smer SAD). Na Soblahovskej nepovažujem presuny a zlučovanie zastávok za dobrý nápad, keďže takmer všetky majú pomerne nákladne vybudované nové nástupištia.
Som zvedavý, či číslo 11 zmizne zo stojanu na danej zastávke. Nechápem, prečo v opačnom smere ostala, bude to chaos. Nie je to dobré riesenie, vedel by som o iných: Hodžova, ZŠ a kpt. Nálepku spojiť, presunúť Soblahov.cintorin až za Cintorínsku a prípadne Soblahov.49 zrušiť potom. Rovnako Zlatovská presunúť obojsmerne k úspechu....
http://benzin.sk/index.php?selected_id=97&article_id=13572
V BA teda poriadne veľa autobusov idú kupovať, u nás nie sú ani schopný kúpiť pár autobusov
Viem, že niečo takéto porovnávať sa nedá, ale zároveň vidíme všetci, že zjavne DPB funguje ako má, u nás keď SAD-ka nechce kupovať autobusy kvôli zmluve ktorá ak skončí a následne ak by im znova napriamo nepredĺžili alebo by nevyhrali súťaž sa im nezadarilo tak čo by robili z autobusmi.
Aj tak doteraz nechápem ako môže si mesto len tak predĺžiť zmluvu bez súťaže, a ešte aj navrhnú stredné opravy a zároveň aby sa nekupovali autobusy lebo to nemá zmysel, celé toto mi príde, že nemajú záujem dávať peniaze do MHD, a spravili takú nelogickú vec, že opravujú haraburdy, ktoré majú ísť na vyradenie nie ešte aby slúžili niekoľko rokov.
Najzaujímavejšie bude, ale, že čo sa stane v roku 2022, súťaž už určite musia spraviť, len horšie je pomyslieť na to, že do roku 2022 to vidím osobne ten prípad, že porobia sa stredné opravy a dokedy im neskončí zmluva aj budú jazdiť 952, a prípadné nové autobusy budú asi len fakt keď niečo zase zhorí
"Podľa predsedu finančnej a majetkovej komisie pri trenčianskom mestskom zastupiteľstve Petra Hoštáka je predĺženie zmluvy so SAD Trenčín založené predovšetkým na ekonomickom základe. „Zmluva sa uzatvára pôvodne na desať rokov, pričom životnosť autobusov je 15 rokov. Boli sme pred voľbou znovu súťažiť a nechať SAD desaťročné autobusy, alebo zmluvu predĺžiť s tým, že tie autobusy sú z veľkej časti už odpísané a my sa na tých autobusoch ešte povozíme. Náklady na odpisy už budú len nižšie. Využiť životnosť autobusov bol teda hlavný ekonomický argument predĺženia zmluvy,“ doplnil Hošták."
- na tomto čo som našiel, je najsmiešnejšie toto: "už odpísané a my sa na tých autobusoch ešte povozíme" - čiže však načo komfort, nech sa ľudia vozia ako zvery, vo vysokopodlažných autobusoch a bez klimatizácie a to až do roku 2022!!! Čiže v roku 2022 budeme stále zaseknutý v roku 2007 keďže vtedy sa zakúpili.
Pokiaľ pôjde o peniaze a nie o to, že to robia hlavne pre cestujúcich, budúcnosť MHD je biedna, chápem aj to, že peniaze treba na všetko, ale aby sa žiadne zmeny nediali? Aby bol v krajskom meste taký slabý interval autobusov, či interval do najväčšieho nákupného centra taký slabý? Je to všetko na zaplakanie.
Vízia je jediná. Zmena po 1.9.2022, snáď dovtedy stihnú urobiť a pripraviť výberko a vybrať aj nového dopravcu, ktorý tu bude jazdiť. Či už SADka pod novou zmluvou, alebo niekto iný.
Toto isté sa deje napríklad pri výbere železničných dopravcov v Česku. Tam, kde sa uzatvorili zmluvy na 10 rokov si kraje zadali jasné požiadavky na vzhľad vozidiel, na ich vek, klimatizovanosť a podobne. Tam, kde sa robili zmluvy na 3-5 rokov boli podmienky o mnoho miernejšie a postačujú staršie vozidlá, netreba krajské unifikácie zfarbenia, netreba klimatizáciu, vek vozidiel je požadovaný úplne iný.
Ale ono to nie je také jednoduché. Mesto nesie aj náklady za odpisy autobusov a tie sú vyššie pri nových autobusoch, respektíve sa zvyšujú ako pri starých, preto si SADka nemôže svojvoľne nakúpiť autobusy len tak. A určite by ani neurobili to, že by na 3 roky kúpili autobusy, s ktorými by potom nevedeli čo budú v prípade neúspechu robiť. Predsa len, každá špecifikácia výbavy autobusu je odlišná, každé mesto požaduje niečo iné a tak predať trojročný autobus nie je taká sranda, ako predať trojročné auto.
A to si týmto nechcem zastávať SADku, ale tá musí plniť to, k čomu je zmluvne zaviazaná mestom. A keď si mesto povie, že sa budú generálkovať vraky, tak ich SADka bude generálkovať. Je to jednoduché.
Celé toto predĺženie zmluvy bolo podľa mňa jedno veľké fiasko, ale bohužiaľ je to tak ako to je.
Je to ako píšeš, na jednej strane je SADka rada, že to dostala na 5 rokov, na stranu druhú, mesto zanedbalo obnovu vozového parku. SADka sama odseba neprišla s tým, že to je nevyhnutné, potom tu boli šašky s #22 a jeho (ne)výhodami a výsledok? Drahé opravy za cenu modernejšej jazdenky a žiadna vízia...
Pravdupovediac, ja neviem pochopiť to zmýšľanie, že nemám zaistený válov na dobu životnosti, tak radšej nepohnem prstom... Z akého dôvodu má byť trojročný autobus nepredajný? Veď Trenčín nie je jediná MHD vo vesmíre, ak by sa im to aj nepodarilo posunúť v rámci SIRS, stále sa to dá pri troške snahy dobre predať...
Súhlasím, že tie zastávky sú zbytočne blízko a tiež, že takéto dlhé linky treba urýchliť. Ako som však písal, toto riešenie mi príde pomerne nekoncepčné. Ak má MHD prilákať aj nových cestujúcich, linkové vedenie by, aspoň podľa môjho názoru, malo byť čo najviac prehľadné. Aby sa aj nový cestujúci "za minútu" zorientoval.
Práve takéto odchýlky tú prehľadnosť dosť narúšajú. Ak by sa to dôchodcom vysvetlilo (v nejakej malej "lokálnej" kampani), mohlo by to ich negatívne reakcie zmierniť. Naviac, spojenie Juh I - Kaufland zabezpečuje aj L4 a spojenie Kubra - Kaufland zas L1.
Na 11ke ist ako 5 by sice bolo urychlenie,vyhnutie sa kolonam medzi kruhacmi OBI a POD JUHOM no nasi nakupovchtivy dochodcovia by to neprezili,takze tak, a Inovecka stred-ked tam nastupi a pri Smazienke vystupi ma vie tiez odrovnat ,som za zrusenie,je to uplne zbytocne blizko a dopravu najme na dlhych linkach treba urychlit...len to uz je v nasom autami prespikovanom meste dost tazko riesitelne....
Od 1.9.2019 dochádza ku zmene cestovného poriadku MHD Trenčín: https://www.sadtn.sk/aktualita/158-oznam-pre-cestujucich-mhd/
Zmeny možno zhrnúť asi takto:
- Linka 11 nebude v smere do centra zastavovať na zastávke Inovecká, stred. Zastávky Inovecká, stred a Dlhé Hony sú síce blízko, no takéto riešenie považujem za absolútne nesprávne. To, že linka nebude obsluhovať zastávku, okolo ktorej jazdí sa začína podobať na náhodné odchody v prímestskej doprave.
Nehovoriac o tom, že obe zastávky - Inovecká, stred aj Dlhé Hony - sú obojsmerne dostatočne využívané.
Ak už bolo nevyhnutné predĺžiť vzdialenosti medzi zastávkami, vhodnejšie by bolo napríklad presmerovanie na trasu linky 5. Cestujúci by tak nemali zmätok, na ktorý smer linka kde zastavuje.
- Ďalej dochádza k drobným posunom spojov, v rozsahu do 5 minút. Úpravou spojov niekde prichádza k lepšiemu spoločnému intervalu liniek, niekde naopak k horšiemu.
- Pridáva sa zachádzka spoja 11 linky 7 do Priemyselného parku (ide o okružný spoj z Juhu).
Naďalej tak neprichádza k vyriešeniu tragikomickej situácie linky 31 a zastávok na Bratislavskej a neprichádza ani k inej koncepčnej zmene, ktorá by zvyšovala prehľadnosť a konkurencie schopnosť MHD. Takými zmenami by boli napríklad posilnenie víkendovej dopravy na Juh I, vyriešenie obsluhy Istebníka kam jazdia 4 linky, avšak každá so slabým "intervalom" či zvýšenie počtu garantovaných nízkopodlažnažných spojov.
Možné by bolo aj rozšírenie počtu zastávok na znamenie, ktoré sa minulý rok nezrealizovalo v dostatočnej miere. A o nasadzovaní kĺbových vozidiel je asi už aj škoda písať
Trošku zareagujem na tieto dohady, ohľadom obstaranie nových busov a servisovania tých vrakov čo tu jazdia.
V tomto by som až tak SADku nevynil, že servisuje tie šerble a posiela ich na GO. To čo si mesto v dodatku objednalo, to aj dostáva. Pokiaľ mesto neschváli nákup jazdeniek/nových vozov tak sa nič kupovať nebude.
Celý ten dodatok je podľa mňa jeden veľký nezmysel, takto sa to isto riešiť nemalo. Ale povedzme si úprimne. Keby ste majiteľom SADky a viete, že vám zmluva platí do roku 2022(opravte ma ak sa mýlim), vy by ste nakúpili svojvoľne nové vozy, s ktorými by ste v prípade neúspechu v novej súťaži nemali čo robiť? Jasné, že nie. Preto sa nemôžeme čudovať tomu, že sa robí to čo sa robí.
A toto je práve ďalší problém, keď takto majú také "kamarátske" vzťahy zjavne a dávajú im zarobiť, takýmto prístupom a s takýmto dopravcom sa zasekneme iba na značke IVECO, a to si nemyslím, že je najlepšie, keďže sú aj lepšie značky autobusov.
Jacob