Takže nefunguje ako som očakával, treba sa tam prelistovať na ten dátum/čas 22.10.2018 09:18
V skratke, ekonomicky ďaleká budúcnosti, bez zapojenia Juhu zbytočné; niekedy o pár dekád, až sa Trenčín stane centrom nejakej ľudnatejšej aglomerácie.
škoda že mesto nepočíta s využitím železnice do zapojenia MHD, taká linka Opatová - Tr. Turná s vybudovaním ďalších zastávok napr. pri Tescu, Kauflande, nemocnici, využitie existujúcej zast. Predmestie, vybudovaním novej zast. pri Hasičskej ul. by umožnili rýchlejší presun cestujúcich najmä počas kolapsov cestnej dopravy zápchami a zmysluplné využitie chynoranskej železnice, s event. elektrizáciou v úseku Tr. Turná- Trenčín s využitím eurofondov
V súvislosti (so zrejme definitívnym) ukončením premávky MHD k družstvu v MČ Opatová pridávam niekoľko fotiek zastávok Opatová, družstvo a Opatová, nadjazd (kvalita je len dokumentačná). Tie zostávajú bez obsluhy.
Zaujímavosťou je, že premávka MHD sem pri zmene organizácie dopravy v roku 2013, kvôli zrušeniu železničného priecestia, nebola plánovaná. Tieto spoje si však vyžiadali obyvatelia, no spravidla boli využívané len minimálne (najmä na novej zastávke pri nadjazde som nikdy nikoho nevidel nastupovať, ani vystupovať). Zastávka pri družstve bola krátko pred zrušením vybavená nový prístreškom s reklamným panelom (CLV).
Hoci sa jedná o obmedzenie dopravy, vnímam túto zmenu skôr pozitívne (rozhodne prispeje k lepšej prehľadnosti siete MHD aj CP na linke 6). Uvoľnené označníky môže dopravca umiestniť na nové zastávky MHD v Zámostí a Zlatovciach.
Príprava plánu udržateľnej mobility prešla do dalšieho kroku, v ktorom je možné hlasovať za návrhy, ktoré vyšli z predošlých diskusií o budúcnosti dopravy v Trenčíne.
Zmeny sú potrebné, súčasné linkové vedenie je poplatné sieti komunikácií a otočov v meste. Mne osobne chýba najviac:
1. zastávka pred kruháčom Zlatovce (spoje idúce po Brnianskej by sa do Zlatoviec nemuseli vôbec krútiť, ak by tam zastali, potom by mohli ísť do Záblatia na konečnú
2. možný otoč v Zlatovciach
3. zastávka na Električnej v úrovni Kauflandu/pumpy - obojsmerne, ak by tu stáli linky 24,25 a 27, odbremenilo by to aj linku 2 (tú by som zrušil a jej spoje dal pod 12 s tým, že by jazdili až do Nozdrkoviec cez Noviny)
Nové linkové vedenie:
1 Juh II - Inovecká - žst - Pred poľom - Sihoť IV
3 Juh I - Nemocnica - Old Herold - Istebník - Vinohrady - Zlatovce 30/60/60 (začlenené aj spoje do Laugaricia)
4 bez zmeny
5 Juh I - Dlhé Hony - Nemocnica - Zlatovská - Zlatovce (60/60/-)
6 Záblatie - Zlatovská - žst - Sihoť III, IV (Zlatovce nezachádza, spoje do Priem.parku zachované)
7 bez zmeny
8 bez zmeny
10 Kubra - Pred poľom - Sihoť III - žst - Nemocnica - Noviny - Nozdrkovce 30/60/120 (miesto zrušenej 2 a 12)
11 bez zmeny 30/60/60
17 bez zmeny
22 bez zmeny, predĺžená Pod Sokolice 60/-/60
23 bez meny, predĺžená Pod Sokolice 60/60/-
24 bez zmeny 40/60/40
25 bez zmeny
28 bez zmeny 60/60/60
50 v 5/6 a 6/7 5 odjazdov, inak len zvoz z polnočného vlaku z BA a na nočák 1:30
Ak to číta niekto z mesta, TN MHD 8 Priloha Zmluvy TPS, preklep na strane 37 "Dopravca je povinný zabezpečiť všetky svoje v celej dĺžke, ktoré má podľa platného cestovného poriadku vykonať."
Plusy: kvalitne spracované, komplet NP vozy sú požadované, minimálny počet klbakov je 5, žiadne midi či minibusy, nestanovuje sa forma pohonu, jasná špecifikácia náterov, vybavenia vozov, označenia...nenašiel som zatiaľ žiadne mínus. Jedinou drobnostou je istá neurcitost pojmu "ekologické vozidla" bez normy.
Ospravedlňujem sa za strašne dlhý príspevok, abstrakt komu sa to nechce čítať celé: Žilina hrá trocha vyššiu mestskú ligu, než Trenčín (delí nás od nej Banská Bystrica, Nitra, Trnava, Martin+Vrútky).
Podiel bežných výdavkov na MHD voči bežným príjmom v Žiline 8,77%, v Trenčíne 4,70% (1) (tj. strata za výkony bez investícií do vozidiel, trolejí atď. oproti príjmom mesta bez grantov a pod., ktoré môžu byť každý rok výrazne odlišné). To je síce pomerne veľký rozdiel, ale treba brať do úvahy, že pri podobnej rozlohe oboch miest - 80 vs 82 km2 - s výrazne odlišnou hustotou obyvateľstva a zástavby - Žilina má o 45% viac obyvateľov.
Samotná rozloha však nie je najlepší indikátor, keďže nereflektuje na rozsiahlejšie lesné plochy, ktoré máme v Trenčíne a MHD tam nejazdí. Viac by sa mi páčilo porovnanie zastavaných území, ale k tomu sa ťažko dohrabať, takže si pomôžem príjmami na dani z nehnuteľností, ktoré sú v Žiline o 34% vyššie (1), v prípade samotných stavieb o 31% a v prípade bytov v bytových domoch až 52%. Čiže Žilina má viac obyvateľov, ale s väčšou hustotou osídlenia na zastavanú plochu a zrejme aj výrazne väčší podiel obyvateľov v "panelákoch".
Z toho zároveň vyplýva, že Žilina menej prostriedkov spotrebuje na infraštruktúru, ktorej má pomerne k obyvateľstvu menej, než Trenčín - osvetlenie, chodníky, cesty, verejná zeleň, ďalšie na to naviazané veci ako vzdialenosť a trvanie výjazdov mestskej polície, úradníkov mesta pre potreby miestnych šetrení ...
Trenčianska MHD spraví za rok asi 1,74 mil. vzkm (2), Žilinská asi 3,58 mil vzkm (3), čo je o 105% viac.
Myslím, že väčšinu toho rozdielu spraví jednoducho to obyvateľstvo a hustota osídlenia.
(1) - Schválený programový rozpočet na rok 2020 - 2022, odhady pre rok 2020
(2) - Plán udržateľnej mobility Trenčín, 2020
(3) - Územný generel dopravy mesta Žilina, 2017
Čo sa týka obsluhy obchodných centier - to sú tak trocha hrušky s jablkami. LAUGARÍCIO BOLO POSTAVENÉ V PRVOM RADE PRE AUTÁ, V DRUHOM RADE PRE ŠOFÉROV, V TREŤOM RADE PRE tzv HELIKOPTÉROVÝCH RODIČOV v ŠTVRTOM RADE PRE OBYVATEĽOV VIDIEKA JUŽNE OD MESTA a až na poslednom mieste boli cestujúci v MHD, ktorý si užívajú asi kilometer jazdy s výhľadom na pole alebo letisko. Takže vyžaduje špeciálne autobusové linky - v Žiline je to myslím len prípad OC Dubeň, ktorý je však podobne ako Mirage, Aupark či Max prakticky v meste. A na pomer prenajímateľnej plochy bude počet spojov 24+25+27+31 pre Laugarício a spojov 6 končiacich pri OC Dubeň asi dosť podobný.
Ako tak polohou porovnateľné obchodné prevádzky v oboch mestách mi prídu len Max na Solinkách a Max Pod Sokolicami.
Jednoznačne podľa mňa je to Žilina. Čo sa týka rozlohy som pozrel na Wikipédii a je o niečo menšia, ale ťažko povedať, že to je 100% údaj keďže Wikipédia niekedy nie je presná, ale dajme tomu, že tomu tak je.
A tá doprava oproti Trenčínu je neporovnateľná, vozový park je na úplne inej úrovni, najväčším prínosom pre nich je taká veľká trolejbusová sieť.
A čo sa týka intervalu autobusov pre obchodné lokality, to je neporovnateľné s Trenčínom, tam sa mi asi nikdy nestalo, že by som čakal na autobus bez nejakého načasovania viac ako 15 min. aj to menej čakávam. A tu v TN? Ideš do Laugaricia a ak si chceš niečo vybaviť rýchlo na 20 min. tak smola, autobus ti ide každú hodinu, a to do najväčšieho nákupného censta v Trenčianskom kraji!!!
Ale na to aká je Žilinská MHD skvelá jednu vec jej musím vytknúť, kúpa časového predplatného lístka je možná len na predajnom mieste, čo mi pri takej MHD a meste a ešte aj Krajskom dosť vadí, aj to, že nepatria medzi TransCard dopravcov, podľa mňa by to bolo oveľa lepšie, tak reálne aj obyvatelia Žiliny musia mať kartu DPMŽ a ešte aj SAD ŽIlina, ktorá už patrí do TransCard.
Celá iniciatíva TransCard je skvelá, keďže aj taký študentský ISIC stačí.
Tá kvalita vozového parku je naozaj žalostná, zaujímalo by ma však nejaké mesto s ideálnym intervalom odchodu autobusov pre obdobné lokality, medzi akými sa prepravuješ. Pokiaľ možno približne veľkosti Trenčína.
Najlepšia možnosť ako čakať na to dokedy bude lepšia MHD je už fakt lepšie presadnúť do auta.
To čím sa vozíme to sú pekne hnoje, v poslednej dobe ak vidím MHD tak jedine B952, a doteraz nechápem ako funguje emisná kontrola keď riadne čierny dym ide z výfuku týchto autobusov a buď sú tie emisie v poriadku, ale tomu neverím. A o technickom stave a o tom, že v krajskom meste jazdia vysokopodlažné autobusy o tom ani nehovorím.
A tiež dokedy nebude poriadny interval odchodu autobusov nemá zmysel pre mňa využívať MHD.
A tiež taký detail ohľadom našeho mesta, ktoré sa chce údajne chce stať Európskym hlavným mestom kultúry, radšej by sa mohli stať hlavným mestom dopravy. Ale to vlastne nie je možné, však sa pozrime akú máme autobusovú stanicu v otrasnom stave a to nejdem hovoriť o tej železničnej, ktorá je hanbou a roky rokúce sa nič nedeje, čiže ak chce byť Trenčín pekným mestom hocijakým spôsobom tak to nedosiahne lebo ak niekto príde vlakom tak hneď odpadne a po pohľade na B952 dvojnásobne.
"Rovnako by bolo vhodné, aby súťaž bola minimálne rok vopred, aby dopravca mal čas nové vozy naozaj obstarať. Aby to potom "pre krátkosť času" nedopadlo tak, že budú jazdiť naďalej niektoré B952 a B961, namiesto kvalitných vozidiel."
Ideálne je 2 roky vopred.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
theo
V skratke, ekonomicky ďaleká budúcnosti, bez zapojenia Juhu zbytočné; niekedy o pár dekád, až sa Trenčín stane centrom nejakej ľudnatejšej aglomerácie.