Linkový autobus Irisbus Crossway 12.8M so štandardnou výškou podlahy pochádza z produkcie vysokomýtskej továrne Iveco Czech Republic ako nástupca Karosy radu 900. Linkové autobusy Crossway boli vyrábané vo viacerých dĺžkach od roku 2006. Do spišskonovoveskej MHD sa dostalo v roku 2020 jedno jazdené vozidlo preradením z prímestskej dopravy.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus Crossway 12.8M
KE-461FC
apríl 2007
2020
2023
1
Spolu
2007
1
Technické parametre
Dĺžka
12760 mm
Šírka
2550 mm
Výška
3395 mm
Výška podlahy
860 mm
Počet dverí
2
Počet miest na sedenie
53
Počet miest na státie
32
Celkový počet miest
85
Motor
Iveco Cursor 8 F2BE3682B, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
243 kW
Objem motora
7790 cm3
Maximálna rýchlosť
100 km/h
Nápravy
predná: Irisbus RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: Meritor U 177E, s jednostupňovou redukciou
Opis
Na pozváranom ráme podvozku postavili bočné steny karosérie z trubkovej konštrukcie, strechu a predné čelo vyrobili z lisovanej ocele, na zadné čelo použili kombinované materiály. Antikoróznu ochranu zabezpečili ponorením do kataforézneho kúpeľa a vrchným náterom z polyuretánovej živice. Naftový motor poháňajúci jednoduchú zadnú nápravu umiestnili naležato v zadnej časti pod podlahou. V pravej bočnici osadili dvojicu dvojkrídlových výklopných dverí s elektropneumatickým pohonom. Zasklenie vozidla previedli technológiou lepenia, pričom použili tónované sklá.
V interiéri osadili pre cestujúcich sedadlá s textilným poťahom v usporiadaní 2+2. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice a strop v interiéri obložili laminovanými panelmi. Na deliacie priečky využili laminát. Pracovisko vodiča oddelili jednoduchou neuzatvárateľnou kabínkou. Priestor pre kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti druhým dverám.
Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a odsávaním vzduchu v zadnej časti. Vykurovanie riešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým kúrením. Na osvetlenie použili žiarovkové stropné svietidlá. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom EMtest.
Prevádzka
Vozidlo #KE-461FC jazdilo v rokoch 2007 - 2020 na prímestskej doprave v dopravnom závode eurobus Rožňava. V decembri 2020 bolo preradené do Spišskej Novej Vsi pre potreby MHD ako záložné vozidlo, pričom nahradilo posledné vyradené Karosy B 732.