Kĺbové autobusy SOR NB 18 českého výrobcu SOR Libchavy sa do sériovej výroby dostali v závere roka 2008. Prototyp tohto plne nízkopodlažného kĺbového autobusu bol predstavený v roku 2006. Po vyrobení druhého prototypu a jedného prímestského vozidla NC 18 sa začala sériová výroba mestských vozidiel. Do Spišskej Novej Vsi bol pre potreby MHD dodaný jeden kus v decembri 2011 a druhý v auguste 2012.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
SOR NB 18 City
KE-753HX
2011
2012
—
1
2.
SOR NB 18 City
KE-186IG
2012
2012
—
1
Spolu
2011 – 2012
2
Technické parametre
Dĺžka
18750 mm
Šírka
2550 mm
Výška
2900 mm
Výška podlahy
340 mm
Rázvor
6180 a 6570 mm
Počet dverí
5
Počet miest na sedenie
44 + 1 (+ 5 sklápacích sedadiel)
Počet miest na státie
106
Celkový počet miest
150 + 1
Pohotovostná hmotnosť
14500 kg
Celková hmotnosť
25500 kg
Motor
Iveco Cursor F2BE 3681B, Euro 5 EEV, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
243 kW / 2050 rpm
Krútiaci moment motora
1400 Nm
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
ZF Ecomat 6 HP 604C, automatická, 6-stupňová, s hydraulickým retardérom
Riadenie
RBL C 500V, monoblokové hydraulické
Nápravy
predná: SOR NB 004, nezávislé zavesenie kolies
stredná: ZF AVN 132, tuhá, portálová, vlečená
zadná: ZF AV 132/80°, prevod 6,29, portálová, hnacia
Skelet dvojčlánkového trojnápravového autobusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Naftový motor poháňajúci zadnú nápravu umiestnili v zadnej časti nastojato v motorovej veži. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s dopytovým otváraním od firmy Pars Komponenty. Zasklenie autobusu previedli technológiou lepenia.
Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá STER 6MS s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2, ktorý sa u oboch vozidiel líši odtieňom poťahov. Pre zvýšenie kapacity sediacich cestujúcich umiestnili v priestore pre vozíky sklápacie sedadlá. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Vodičovi umožnili kontrolu zadnej časti vozidla prostredníctvom cúvacej kamery na zadnom čele. Interiérovým kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle.
Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie autobusu zabezpečili nezávislým naftovým vykurovaním Eberspaecher Hydronic 24 s rozvodmi pozdĺž bočníc vozidla. Vetranie riešili posuvnými časťami bočných okien, tromi strešnými výklopnými vetrákmi a strešnými ventilátormi. Vozidlá dodali v bielom nátere a doplnili polepom dopravcu eurobus - CITY. Informovanosť cestujúcich zabezpečili LED transparentmi od firmy BUSTEC.
Úpravy
Do vozidiel bol nainštalovaný odbavovací systém EMtest , ktorý po čase začal ovládať aj vnútorný zastávkový informačný systém.
Prevádzka
Prvý autobus bol 2.1.2012 zaradený na spoje linky č. 4 kde nahradil Karosu C 744. Druhý autobus sa na linky zaradil v septembri 2012, taktiež namiesto poslednej pravidelne nasadzovanej Karosy C 744.