Nízkopodlažný autobus štandardnej dĺžky Irisbus Citelis 12M bol predstavený podnikom Karosa vo Vysokom Mýte v roku 2005. Autobusy sa pôvodne vyrábali v závode Irisbus Iveco vo francúzskom Annonay, neskôr v talianskom meste Valle Ufita. Dokončovacie práce prebiehali vo Vysokom Mýte. Išlo o nástupcu úspešného typu Karosa City bus 12M (v zahraničí známeho pod menom Renault Agora) vyrábaného od roku 1996. Eurobus zakúpil v roku 2008 jeden autobus tohto typu pre potreby MHD v Spišskej Novej Vsi.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus Citelis 12M
KE-310FR
2007
2008
2023
1
Spolu
2007
1
Technické parametre
Dĺžka
11990 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2980 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor
6120 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
24 + 1
Počet miest na státie
80
Celkový počet miest
104 + 1
Pohotovostná hmotnosť
10520 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Iveco Cursor 8 F2BE3682C, Euro 4, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili z plastu. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 1 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Bočnice v interiéri obložili laminátovými panelmi, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vozidlo vybavili kruhovými spätnými zrkadlami na kontrolu priestorov dverí. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou.
Úpravy
Vozidlo obdržalo nálepky dopravcu Eurobus – city a bol im nainštalovaný vonkajší optický informačný systém + pokladnice Mijola na odbavovanie cestujúcich.
Prevádzka
Vozidlo bolo v decembri 2007 predstavené cestujúcim a do prevádzky sa zaradilo v januári 2008.
Nasadené bolo na linku č. 2. Od mája 2016 bolo vozidlo preradené na výkon spojov v čase špičky .