Výrobcom vozidiel Ikarus 280 bola maďarská továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapešť. Dodávali sa v dvoch vyhotoveniach - mestská štvordverová niesla označenie 280.08, linková dvojdverová mala označenie 280.10.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Ikarus 280.10
SN 70-81, SN 80-52, SN 57-04, SN 60-48, SN 67-18
1983 – 1989
1990. roky – 2005
5
2.
Ikarus 280.08, Ikarus 280.02
SN-094AH, SN 82-04, SN 63-46, SN 62-75
1978 – 1989
2000. roky
1980. roky – 2005
4
Spolu
1978 – 1989
9
Technické parametre
Dĺžka
16500 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3160 mm
Výška podlahy
940 mm
Počet dverí
4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie
37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie
104 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest
141 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť
12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Motor
RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Objem motora
10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.
Typ 280.10 predstavoval dvojdverovú prímestskú verziu Ikarusov 280 a mal modro-biely náter.
Úpravy
Ikarusy 280.10 dostali po preradení z prímestských liniek na MHD červeno-biely náter.
Vozidlo #SN-499AN prešlo generálnou opravou kde mu bolo vymenené oplechovanie, v interiéri boli vymenené umakartové steny a sedadlá boli potiahnuté látkovým poťahom. Zaujímavosťou boli zadné svetlá kde boli pôvodné nahradené typom podobným ako u vozidiel Karosa 900.
Vozidlo #SN-497AN podstúpilo opravu oplechovania a na nový celobiely náter obdržalo nálepky SAD Spišská Nová Ves.
Prevádzka
Autobusy zabezpečovali dopravu do väčších sídlisk Západ, Mier či do mestskej časti Ferčekovce. Obsluhovali aj linku 4 do Smižian (typy 280.10).
Vyraďovanie a likvidácia
S presunom vozidiel Karosa C 744 z prímestskej dopravy na MHD sa začalo s ich vyraďovaním. Prvé vyradené boli vozidlá #SN 70-81 a #SN 80-52. Postupne boli vyradené aj vozidlá #SN-499AN, SN-497AN a SN-094AH (pôvodom DP Ostrava). Posledné vozidlo dojazdilo v roku 2005.