VozidláAutobusy › Ikarus 280

Ikarus 280.08 SN-82-04
Ikarus 280.08 SN-497AN po oprave a v schéme SAD.
Ikarus 280.10 SN-80-52

Úvod

Výrobcom vozidiel Ikarus 280 bola maďarská továreň na karosérie a autobusy Ikarus Budapešť. Dodávali sa v dvoch vyhotoveniach - mestská štvordverová niesla označenie 280.08, linková dvojdverová mala označenie 280.10.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ikarus 280.10 SN 70-81, SN 80-52, SN 57-04, SN 60-48, SN 67-18 1983 – 1989 1990. roky – 2005 5
2. Ikarus 280.08, Ikarus 280.02 SN-094AH, SN 82-04, SN 63-46, SN 62-75 1978 – 1989 2000. roky 1980. roky – 2005 4
Spolu 1978 – 1989   9

Technické parametre

Dĺžka 16500 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3160 mm
Výška podlahy 940 mm
Počet dverí 4 (280.08)
2 (280.10)
Počet miest na sedenie 37 + 1 (280.08)
57 + 1 (280.10)
Počet miest na státie 104 (280.08)
59 (280.10)
Celkový počet miest 141 + 1 (280.08)
116 + 1 (280.10)
Pohotovostná hmotnosť 12500 kg (280.08)
13000 kg (280.10)
Motor RÁBA-MAN D 2356 HM6U, naftový, vodou chladený 6-valec s priamym vstrekovaním
Výkon motora 162 kW / 2100 rpm (RÁBA-MAN D 2356 HM6U, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Objem motora 10344 cm3 (RÁBA-MAN D 2156 MT6UT, RÁBA-MAN D 2156 HM6UT)
Maximálna rýchlosť 63 km/h
Prevodovka Csepel ZF S6-90U-734, manuálna

Fotografie

Opis

Trojnápravové vozidlo zostavili z ťažnej časti a prívesu spojených guľovým čapom. Stredná náprava bola hnacia s planétovými prevodmi. Odpruženie vozidla bolo vzduchové, brzdný systém využíval dvojokruhovú vzduchotlakovú brzdu, motorovú brzdu a parkovaciu ručnú brzdu. Samonosná karoséria bola celozvarovaná z oceľových profilov a zvonku oplechovaná. Sedadlá s penovou výplňou pokrýval koženkový poťah. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečovali skladacie dvere s elektropneumatickým pohonom.
Typ 280.10 predstavoval dvojdverovú prímestskú verziu Ikarusov 280 a mal modro-biely náter.

Úpravy

Ikarusy 280.10 dostali po preradení z prímestských liniek na MHD červeno-biely náter.
Vozidlo #SN-499AN prešlo generálnou opravou kde mu bolo vymenené oplechovanie, v interiéri boli vymenené umakartové steny a sedadlá boli potiahnuté látkovým poťahom. Zaujímavosťou boli zadné svetlá kde boli pôvodné nahradené typom podobným ako u vozidiel Karosa 900.
Vozidlo #SN-497AN podstúpilo opravu oplechovania a na nový celobiely náter obdržalo nálepky SAD Spišská Nová Ves.

Prevádzka

Autobusy zabezpečovali dopravu do väčších sídlisk Západ, Mier či do mestskej časti Ferčekovce. Obsluhovali aj linku 4 do Smižian (typy 280.10).

Vyraďovanie a likvidácia

S presunom vozidiel Karosa C 744 z prímestskej dopravy na MHD sa začalo s ich vyraďovaním. Prvé vyradené boli vozidlá #SN 70-81 a #SN 80-52. Postupne boli vyradené aj vozidlá #SN-499AN, SN-497AN a SN-094AH (pôvodom DP Ostrava). Posledné vozidlo dojazdilo v roku 2005.

Katalóg vozidiel

SN 70-81 SN 80-52 SN 57-04 SN 60-48 SN-499AN

SN-094AH SN-497AN SN 63-46 SN 62-75

Legenda a štatistika

SN 70-81vyradené vozidlo: 9 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
SN 67-18 SN-499AN 
SN 82-04 SN-497AN 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.