Úvod

Vysokopodlažný 12-metrový autobus Setra S 415 UL business z produkcie koncernu EvoBus je určený najmä pre linkovú regionálnu dopravu. Patrí do modelového radu Setra MultiClass 400 a predstavený bol v roku 2013 spolu s dlhšou verziou S 416 UL business. Autobusy s prívlastkom business boli vyrábané s ohľadom na ekonomiku prevádzky s nízkymi prevádzkovými nákladmi a priaznivou cenou, čo bolo dosiahnuté najmä jednoduchším, ale účelným vnútorným vybavením oproti štandardným autobusom radu UL a ich výrobou v tureckom závode Mercedes-Benz. Autobusy Setra MultiClass UL business sa vyrábali do roku 2020, kedy ich v koncerne EvoBus nahradil inovovaný model Mercedes-Benz Intouro.

Medzi autobusmi, ktorými dopravca Blaguss Slovakia začal od januára 2021 vykonávať ružomberskú MHD, boli na prechodné obdobie aj vozidlá Setra S 415 UL business, ktorými predtým zabezpečoval zamestnaneckú dopravu do závodu KIA Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Setra MultiClass S 415 UL business BL-462OY, BL-124PA, BL-302PB, BL-622PB, BL-641PB, BL-643PB 2017 2021 2021 – 2024 6
Spolu 2017   6

Technické parametre

Dĺžka 12200 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3295 mm
Výška s klimatizáciou 3355 mm
Výška podlahy 850 mm
Rázvor 6080 mm
Počet dverí 2
Počet miest na sedenie 31 + 1 (BL-302PA)
33 + 1 (BL-124PA)
Pohotovostná hmotnosť 12240 kg
Celková hmotnosť 19000 kg
Motor Mercedes-Benz OM 936 LA.6-1, Euro 6, naftový, radový 6-valec s technológiou BlueTec 6, s priamym vstrekovaním Common Rail
Výkon motora 260 kW / 2200 rpm
Objem motora 7698 cm3
Krútiaci moment motora 1400 Nm / 1290 - 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 100 km/h
Prevodovka Mercedes-Benz GO 250-8 PowerShift, automatická, 8-stupňová
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF RL 75 E, nezávislé zavesenie kolies
zadná: MB RO 440, tuhá, hnacia
Pneumatiky 295/80 R 22,5
Klimatizácia EvoCool Basic

Fotografie

Opis

Skelet dvojnápravového autobusu samonosnej konštrukcie zvarili z oceľových profilov a zvonka oplechovali. Bočné zasklenie zatmavenými sklami previedli technológiou lepenia. Motor umiestnili v zadnej časti vozidla pod podlahou. V pravej bočnici osadili dvojicu výklopných dverí (predné jednokrídlové, druhé dvojkrídlové) s pneumatickým pohonom.

Pre cestujúcich osadili v interiéri vysoké čalúnené sedadlá Setra Route v usporiadaní 2 + 2. Nad sedadlami umiestnili police na odloženie príručnej batožiny. Pre väčšiu batožinu vyčlenili odkladací priestor pod podlahou prístupný zvonka výklopnými vekami. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich iba zástenou. Osvetlenie interiéru vyriešili trubicovými svietidlami nad stredovou uličkou a individuálnymi svietidlami nad sedadlami. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili strešnou klimatizačnou jednotkou EvoCool.

Autobusy vybavili informačným systémom LAWO s predným LED displejom. Vozidlá nalakovali bielou farbou. Pred príchodom do Ružomberka boli na bočnice aplikované nálepky s propagáciou objednávateľa MHD - mesta Ružomberok a neskôr aj sponzora Mondi SCP.

Úpravy

Odstránením niektorých sedadiel pre cestujúcich (pôvodný počet 51) vznikol priestor na zväčšenie rozostupov medzi jednotlivými radmi sedadiel s ohľadom na častejšiu výmenu cestujúcich v mestskej premávke.

Do vozidiel bol v prvej polovici roka 2021 nainštalovaný odbavovací systém firmy Telmax s palubným počítačom a pokladňou FCS 2100 a dvojicou bezkontaktných kartových validátorov FCS 700-C s dotykovým displejom. Neskôr bol tiež vymenený pôvodný optický informačný systém LAWO s ovládačom SICMA-Control za systém od firmy BUSE pozostávajúci z vonkajších displejov BS 310 s oranžovými LED diódami a vnútorného širokého TFT LCD displeja BS 370. Akustické hlásenie zastávok bolo zabezpečené cez zvukovú kartu v palubnom počítači.

V septembri 2022 boli informačné systémy BUSE a tarifný systém z vozidiel demontované a vozidlá jazdili bez nich. Označované boli iba papierovými linkovými orientáciami. Systémy boli následne inštalované do novododaných autobusov Mercedes-Benz Citaro a Iveco Streetway.

Prevádzka

Autobusy boli do prevádzky uvedené od 1. januára 2021. V premávke sa uplatnili na všetkých linkách. Po zaradení nízkopodlažných autobusov Iveco Streetway a Mercedes-Benz Citaro boli na jeseň postupne z ružomberskej MHD vyradené, okrem vozidla BL-641PB, ktoré podľa potreby slúžilo naďalej, ale už bez tarifného a informačného systému. Začiatkom roka 2024 sa v premávke opäť dočasne objavil aj autobus BL-643PB.

Vyraďovanie a likvidácia

Prvým vyradeným vozidlom bol autobus BL-124PA ešte v prvej polovici roka 2021, ktorý následne putoval do Maďarska. Ďalšie vozidlá boli nahradené nízkopodlažnými vozidlami postupne od septembra 2022. Posledné vozidlá boli vyradené po dodávke jazdených hybridných autobusov Mercedes-Benz Citaro v lete 2024. Po vyradení boli vozidlá odpredané.

Katalóg vozidiel

BL-462OY BL-124PA BL-302PB BL-622PB BL-641PB BL-643PB

Legenda a štatistika

BL-462OYvyradené vozidlo: 6 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.