VozidláAutobusy › Karosa B 952

Karosa B 952E.1716 z prvej série
Karosa B 952E.1716 pôvodom z ČR
Karosa B 952.1712 pôvodom z ČR

Úvod

Autobus Karosa B 952 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 932. V českej Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 932 bolo použitie nového výrobného postupu a zástavba motora spĺňajúceho emisnú normu Euro 3.

Pre MHD v Ružomberku boli pôvodne zakúpené dve vozidlá Karosa B 952 v roku 2005. V rokoch 2013 - 2014 bol vozidlový park ružomberskej MHD doplnený ešte dvoma ojazdenými autobusmi tohto typu po generálnej oprave získanými z ČR. Piate vozidlo bolo v roku 2018 do Ružomberka preradené z MHD Dolný Kubín.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952E.1716 RK-619AR, RK-872AS 2005 2005 2020 2
2. Karosa B 952E.1716 RK-868BO 2004 2013 2019 1
3. Karosa B 952.1712 RK-600BR 2003 2014 2019 1
4. Karosa B 952E.1716 RK-506AU 2006 2018 2020 1
Spolu 2003 – 2006   5

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682D, EURO 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 120S, 5-stupňová, mechanická synchronizovaná (B 952)
ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná (B 952E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ / Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22.5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje dvojkrídlové výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Bočné okná osadili pri type B 952E technológiou lepenia, pri type B 952 ešte okná osadili v gumených profiloch. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS (B 952E) resp. Vogel 600 (B 952) s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvomi výklopnými stropnými vetrákmi a tromi stropnými elektrickými ventilátormi. Vyhrievanie vyriešili nezávislým kúrením Eberspächer Hydronic 30.

Informovanie cestujúcich zabezpečili prostredníctvom optického LED informačného systému firmy EMtest. Prvé tri vozidlá boli vybavené predným a zadným linkovým displejom, posledné dve vozidlá dostali aj bočný displej. Vozidlá dodali v bielom nátere s červenými pruhmi. Jedno z ojazdených vozidiel z ČR bolo v bielom nátere so zelenými nárazníkmi.

Prevádzka

Prvé dve vozidlá boli do premávky zaradené v roku 2005, jedno na jar, druhé na jeseň. V rokoch 2013 a 2014 linky MHD posilnili aj dve jazdené vozidlá z ČR. V júni 2018 začalo na linkách ružomberskej MHD jazdiť aj vozidlo preradené z dolnokubínskej prevádzky Arriva Liorbus.

Obe pôvodné ružomberské Karosy B 952 premávali na linkách MHD až do ukončenia poskytovania služieb ružomberskej MHD spoločnosťou Arriva Liorbus na konci roka 2020.

Vyraďovanie a likvidácia

Ako prvé boli vyradené dve vozidlá pôvodom z ČR v roku 2019 a na konci roka 2020 v ružomberskej MHD dojazdili aj zvyšné vozidlá v súvislosti so zmenou dopravcu.

Katalóg vozidiel

RK-619AR RK-872AS

RK-868BO

RK-600BR

RK-506AU

Legenda a štatistika

RK-619ARvyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.