Úvod

Významným medzníkom vo výrobe autobusov vo firme Karosa Vysoké Mýto bol nový rad vozidiel Karosa 730 vyvinutý v priebehu 1970-tych rokov a dodávaný dopravným spoločnostiam od roku 1981. V roku 1981 začala výroba linkovej verzie C 734 a mestské autobusy B 731 s automatickou prevodovkou sa začali sériovo vyrábať od roku 1982. V roku 1984 ponuku rozšírila tzv. predmestská verzia B 732 s manuálnou prevodovkou. Autobusy polosamonosnej konštrukcie s motorom umiestneným v zadnej časti vozidla na dlhé roky ovládli ulice miest v Československu.

Pre potreby MHD v Ružomberku boli nové vozidlá Karosa B 731 a B 732 dodávané v rokoch 1983 až 1990. Neskôr v súvislosti s nedostatkom financií na nákup nových autobusov boli viaceré staršie Karosy B 732 a B 731 nahradené v rámci generálnych opráv novšími ojazdenými vozidlami z DP Praha.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 731.00 LM 72-96 1983 1983 2006 1
2. Karosa B 731.00 LM 79-47 1984 1984 (?) 1
3. Karosa B 731.00 LM 83-25 1985 1985 1990. roky 1
4. Karosa B 732.00 LM 83-55 1985 1985 1990. roky 1
5. Karosa B 731.04 LM 87-47, ? 1986 1986 1990. roky – 2002 2
6. Karosa B 732.20 LM 94-17, LM 94-56 1987 1987 2005 – 2008 2
7. Karosa B 731.20 LM 99-02 1988 1988 2007 1
8. Karosa B 732.40 LMA 03-21 – LMA 03-22, LMA 03-72 1989 1989 2005 – 2010 3
9. Karosa B 731.40 LMA 04-18 1989 1989 2005 1
10. Karosa B 732.1652 LMA 08-52 1990 1990 2008 1
11. Karosa B 732.1652 LMA 08-83, LMA 08-88 1990 1990 2005 – 2010 2
12. Karosa B 732.1652, Karosa B 732.40 RK-779AAII, RK-939ADII 1990 – 1991 1999 2006 – 2013 2
13. Karosa B 732.1658, Karosa B 732.1660 RK-233ACII, DK-036AGII, DK-051AGII 1994 2005 2011 – 2012 3
Spolu 1983 – 1994   21

Technické parametre

Dĺžka 11055 mm
11347 mm (732.1658, 732.1660)
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 59 (*.00)
63
Celkový počet miest 90 + 1 (*.00)
94 + 1
Pohotovostná hmotnosť 9400 kg (B 731)
9500 kg (B 732)
Motor LIAZ ML 635, naftový, vodou chladený, nepreplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.00)

LIAZ ML 636, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (*.20, *.40, 732.1652)

LIAZ ML 636 N, Euro 1, naftový, vodou chladený, preplňovaný 6-valec s priamym vstrekovaním (732.1658, 732.1660)
Výkon motora 148,5 kW / 2100 rpm (ML 635)
152 kW / 2000 rpm (ML 636)
155 kW / 2000 rpm (ML 636 N)
Objem motora 11946 cm3
Maximálna rýchlosť 70 - 80 km/h
Prevodovka Praga 2M 70, automatická, 2-stupňová s hydrodynamickým meničom (B 731)

Praga 5P 80, manuálna, 5-stupňová (B 732)

Praga 5P 115, manuálna, 5-stupňová (732.1658, 732.1660)
Riadenie Technometra 712 HRSB-350-6-01, hydraulické monoblokové servoriadenie
Nápravy predná: LIAZ 442, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
zadná: RÁBA A 118.37, tuhá s dvojstupňovou redukciou, hnacia (*.00, 731.04)
zadná: RÁBA A 007.24, tuhá, jednostupňová, hnacia (*.20)
zadná: RÁBA A 009, tuhá, jednostupňová, hnacia (*.40, 732.1652)
zadná: Detva 11N DKT, tuhá, hnacia (732.1658, 732.1660)
Pneumatiky 10,00 R 20
295/80 R 22,5

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zostavili z panelov polosamonosnú karosériu, zvonka oplechovanú hladkým plechom. Strop a bočnice interiéru pokryli umakartom, podlahu gumou. Pre cestujúcich osadili latexové sedadlá s koženkovým poťahom v mestskom usporiadaní. V bočnici umiestnili troje výsuvné dvojkrídlové dvere s elektropneumatickým ovládaním. Pracovisko vodiča v prvých sériách (731.00 a 732.00) oddeľovala od priestoru pre cestujúcich presklená priečka. Od výrobnej série 731.04 a 732.20 začali v mestských vyhotoveniach montovať uzavreté kabínky pre vodiča. Vykurovanie interiéru bolo zabezpečené naftovým agregátom a teplovzdušnými radiátormi, vetranie cez stropné vetráky a horné posuvné časti bočných okien. Interiér osvetľovali žiarivkové telesá.

Rozdiel medzi typmi B 731 a 732 bol iba v použití automatickej (B 731) resp. manuálnej prevodovky (B 732). Vyfarbenie vozidiel z rokov 1983 - 1985 bolo červeno-krémové, ostatné autobusy sa dodali v kombinácii červenej a bielej. Okrem interiéru, kde boli do roku 1985 svetlohnedé koženkové sedadlá a svetlohnedý umakart, sa prvé série líšili aj zadnou nápravou RÁBA 118, ktorá sa používala až do roku 1986. Od tohto roku sa začali montovať čierne sedadlá a sivý umakart, o rok neskôr dostali vozidlá tichšiu nápravu RÁBA 007 a predné dvere s menšími oknami v spodnej časti.

Vozidlá novších sérií .1658 a .1660 pôvodom z Prahy už mali zadnú nápravu Detva 11N od slovenskej firmy PPS Detva, ktorá sa v roku 1992 stala výhradným dodávateľom hnacích náprav pre Karosu. Tieto autobusy boli vybavené aj motorom Liaz spĺňajúcim emisnú normu Euro 1, katalyzátorom Ecos a retardérom (hydrodynamickým Voith pri .1658 a elektromagnetickým Telma pri .1660), ktorý nahradil motorovú brzdu. Vzhľadovo sa odlišovali predĺženým laminátovým zadným čelom s novými svetlami, ktoré bolo použité z dôvodu zástavby retardéra. V interiéri mali novší typ svietidiel a reproduktorov a tiež nový typ koženkových sedadiel s delenými sedákmi.

Úpravy

Vozidlá pri generálnych opravách dostávali náter v novej bielo-červenej schéme. Pri opravách sa v niektorých prípadoch menila aj farba tyčí v interiéri (modrá, žltá), odstraňovali sa niektoré vonkajšie krycie lišty na bočniciach a vozidlo RK-234AC dostalo aj novú prednú masku zo SAO Levoča. Niektoré vozidlá dostali v rámci úprav zdvojené čelné reflektory.

Vyraďovanie a likvidácia

Vyraďovanie pôvodných ružomberských Karos B 731/732 bolo najskôr priebežné, následne okolo roku 2005 boli viaceré z nich nahradené novšími jazdenými vozidlami z DP Praha (RK-233AC, DK-036AG>RK-974BC, DK-051AG>RK-976BC). Na jeseň roku 2006 sa z Liptovského Mikuláša do Ružomberka dočasne presunula LM-343AJ, kde zabezpečovala i skibus do lyžiarskeho strediska Malinô Brdo. V roku 2007 dojazdili všetky kĺbové vozidlá v Ružomberku, čo na krátky čas oddialilo vyraďovanie Karos B 731/732. Niektoré vozidlá (RK-209AC, RK-136BF, RK-234AC) našli na konci svojho pôsobenia ďalšie uplatnenie v prevádzke v Liptovskom Mikuláši ako skibusy. Najdlhšie vydržali v ružomberskej MHD pôvodom pražské Karosy B 732, pričom poslednou jazdiacou Karosou B 732 bolo vozidlo RK-405BM v roku 2013.

Katalóg vozidiel

RK-511AE

LM 79-47

RK-779AA

RK-939AD

RK-253AC ?

RK-219AC RK-218AC

RK-228AC

RK-258AC RK-136BF RK-208AC

RK-206AC

RK-209AC

RK-233AC RK-234AC

RK-405BM RK-939ADII

RK-233ACII RK-974BC RK-976BC

Legenda a štatistika

RK-511AEvyradené vozidlo: 21 (100 %)
RK-939ADIIevidenčné číslo RK-939AD obsadené 2. krát pri danom type vozidla

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.
LM 72-96 RK-511AE  
LM 83-25 RK-779AA  
LM 83-55 RK-939AD  
LM 87-47 RK-253AC  
LM 94-17 RK-219AC  
LM 94-56 RK-218AC  
LM 99-02 RK-228AC  
LMA 03-21 RK-258AC  
1.2.3.
LMA 03-22 RK-235AC RK-136BF 
LMA 03-72 RK-208AC  
LMA 04-18 RK-206AC  
LMA 08-52 RK-209AC  
LMA 08-83 RK-233AC  
LMA 08-88 RK-234AC  
RK-779AAII RK-134BFod 2009RK-405BM 
DK-036AGIIdo 2009RK-974BCod 2009 
DK-051AGIIdo 2009RK-976BCod 2009 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.