Úvod

Mestský nízkopodlažný 12-metrový autobus Iveco Streetway 12M pochádza z produkcie výrobcu Iveco Bus. Autobus vznikol v spolupráci s tureckým výrobcom Otokar Otomotive a konštrukčne vychádza z osvedčeného autobusu Otokar Kent C. Autobusu Streetway 12M bol predstavený v roku 2021 ako ekonomickejšia alternatíva k nízkopodlažnému autobusu Iveco Urbanway, sériová výroba vozidiel začala v roku 2022. Modelový rad Streetway výrobca ponúka v dĺžkach 12 a 18,75 m s naftovým aj plynovým (CNG) pohonom. Vozidlá sú vyrábané v Turecku výrobnými kapacitami firmy Otokar.

Dopravca Blaguss Slovakia zakúpil pre linky MHD Ružomberok v roku 2022 nové vozidlá Iveco Streetway 12M s naftovým pohonom ako náhradu za dočasné autobusy značky Setra. Pôjde zároveň o prvé sériové vozidlá tohto typu.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Iveco Streetway 12M BT-311HL, BT-317HL, BT-520HL, BT-523HL, BT-529HL 2022 2022 5
Spolu 2022   5

Technické parametre

Dĺžka 12000 mm
Šírka 2540 mm
Výška 3245 mm
Výška podlahy 330 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 29 + 1
Pohotovostná hmotnosť ~11900 kg
Motor FPT Industrial Cursor 9, Euro 6E, naftový 6-valec
Výkon motora 228 kW / 1900 rpm
Objem motora 8710 cm3
Krútiaci moment motora 1300 Nm / 1100 rpm
Prevodovka Voith DIWA.6, automatická 4-stupňová s integrovaným retardérom
Riadenie Hema Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: ZF IFS RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 133, hnacia, portálová
Pneumatiky 275/70 R 22,5
Klimatizácia Sütrak Coldline AC 353 P
Chladiaci výkon klimatizácie 39 kW

Fotografie

Opis

Skelet samonosnej karosérie dvojnápravového autobusu je zostavený zo šiestich pozváraných panelov. Oceľová konštrukcia karosérie je ošetrená proti korózii kataforéznym kúpeľom. Strecha je vyrobená zo sendvičového kompozitného panelu (sklenené vlákna a polyester). Zasklenie a opláštenie bočníc je realizované technológiou lepenia. Na zasklenie boli použité zatmavené determálne sklá, bočnice sú opláštené hliníkovými plechmi a nárazníky sú zhotovené z polyesteru. Naftový pohonný agregát je umiestnený v zadnej časti, výfuk je vyvedený v hornej časti zadného čela. Motorový priestor je od interiéru tepelne aj zvukovo izolovaný. Výmenu cestujúcich zabezpečuje trojica dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s dopytovým ovládaním a elektropneumatickým pohonom od firmy Bodo-Bode Doğrusan.

V interiéri sú pre cestujúcich k dispozícii plastové sedadlá Kiel Ideo s textilným červeným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Sedadlá vyhradené pre zdravotne znevýhodnených dostali modrý poťah. Časť sedadiel je osadená na vyvýšených schodíkoch. Priestory dverí sú od sedadiel oddelené sklenenými priečkami, prídržné tyče v interiéri sú z nehrdzavejúcej ocele. Podlaha je pokrytá sivou protišmykovou krytinou. Bočnice a strop v interiéri sú obložené plastovými (ABS) materiálmi a umakartom v sivej farbe. Nad oknami sú pozdĺž vozidla umiestnené rámčeky na umiestňovanie informačných materiálov. Oproti druhým dverám je vyčlenený priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie invalidných vozíkov uľahčuje manuálne ovládaná výklopná plošina a možnosť pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Vodič má k dispozícii priestrannú uzavretú kabínu s pohodlným ergonomickým sedadlom ISRI 6860/875 NTS2 a prístrojovou doskou Actia Multic S.

Interiér osvetľujú svietidlá s úspornými LED svetelnými zdrojmi zapustené do stropu v dvoch radoch nad stredovou uličkou. Tepelná pohoda v priestore pre cestujúcich je zabezpečená okrem determálnych okien strešnou klimatizačnou jednotkou Sütrak Coldline AC 353 P s možnosťou chladenia, vykurovania aj nútenej výmeny vzduchu. Vetranie interiéru je umožnené aj posuvnými časťami bočných okien a dvojicou strešných okien. Vykurovanie interiéru je možné aj prostredníctvom nezávislého naftového kúrenia.

Vozidlá boli po dodaní vybavené tarifným odbavovacím systémom firmy Telmax s palubným počítačom a pokladňou FCS 2100 a bezkontaktnými kartovými validátormi FCS 700-C s dotykovým displejom. Inštalovaný bol aj optický informačný systém firmy BUSE s vnútorným LCD displejom BS 370 a vonkajšími LED displejmi BS 310. Cestujúci majú možnosť nabíjania mobilných zariadení prostredníctvom nabíjacích USB konektorov na prídržných tyčiach.

Vozidlá boli dodané v bielom nátere s čiernymi okennými a nadokenným časťami.

Prevádzka

Autobusy sa zaraďovali do premávky na linkách MHD postupne od druhej polovice septembra 2022 po montáži informačného a tarifného systému do jednotlivých vozidiel.

Katalóg vozidiel

BT-311HL BT-317HL BT-520HL BT-523HL BT-529HL

Legenda a štatistika

BT-311HLnevyradené vozidlo: 5 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.