VozidláAutobusy › Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro C2
Mercedes-Benz Citaro C2 hybrid

Úvod

Mercedes-Benz Citaro C2 predstavuje konštrukčne a dizajnovo prepracovaného nástupcu prvej generácie úspešného modelu nízkopodlažného autobusu Citaro nemeckého výrobcu EvoBus, ktorého sériová výroba prebiehala od roku 2008. Nová generácia autobusov Citaro bola predstavená v roku 2011 a nové Citaro sa v roku 2012 stalo prvým sériovo vyrábaným autobusom ponúkaným aj s motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6, ktorá vstúpila do platnosti o dva roky neskôr. Model Citaro sa vyrába v rôznych verziách a konfiguráciách a s rôznymi typmi pohonov.

Dopravca Blaguss Slovakia si na rozšírenie vozidlového parku nízkopodlažných autobusov pre MHD Ružomberok zaobstaral jazdené vozidlá Mercedes-Benz Citaro C2 s naftovým pohonom pôvodom z viedenského dopravného podniku. Neskôr ešte pribudli tri jazdené dvojdverové autobusy tohto typu vybavené prídavným mild-hybridným modulom z viedenskej pobočky spoločnosti Blaguss.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Mercedes-Benz Citaro C2 BT-005GB, BT-949HC, BT-967HC, BT-468HH, BT-149HI 2014 2022 5
2. Mercedes-Benz Citaro C2 hybrid AA-505LL, AA-514LL, AA-544LL 2018 2024 3
Spolu 2014 – 2018   8

Technické parametre

Dĺžka 12135 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3120 mm
Výška podlahy 320 mm
Rázvor 5900 mm
Počet dverí 3 (1. séria)
2 (2. séria)
Počet miest na sedenie 28 + 1 (1. séria)
Počet miest na státie 64 (1. séria)
Celkový počet miest 92 + 1 (1. séria)
Pohotovostná hmotnosť 11640 kg (1. séria)
Motor Mercedes-Benz OM 936 LA.6-3, Euro 6, BlueEFFICIENCY Power, naftový, radový 6-valec s technológiou Blue-Tec 6, vertikálne uložený (1. séria)

Mercedes-Benz OM 936 hLA, Euro 6, BlueEFFICIENCY Power, naftový, radový 6-valec s technológiou Blue-Tec 6, horizontálne uložený (2. séria)
Výkon motora 220 kW / 2200 rpm
Objem motora 7698 cm3
Krútiaci moment motora 1200 Nm / 1100 - 1600 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Voith D 854.6 (DIWA.6), automatická 4-stupňová s integrovaným retardérom (1. séria)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické (1. séria)

ZF EHPS, elektrohydraulické (2. séria)
Nápravy predná: ZF RL 82 EC, nezávislé zavesenie kolies
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia (1. séria)
zadná: ZF AV 133/87ep, portálová, hnacia (2. séria)
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Karosériu dvojnápravového vozidla zostavili z oceľových profilov a zvonka oplechovali hliníkovými a kompozitnými panelmi. Na oplechovanie bočníc a zasklenie vozidla použili technológiu lepenia. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových predsuvných dverí s dopytovým ovládaním (1. séria), resp. dvojich dvojkrídlových dovnútra sa otvárajúcich dverí (2. séria). Vertikálne (1. séria), resp. horizontálne (2. séria) uložený naftový motor umiestnili v zadnej časti vozidla. Vozidlá v hybridnej verzii vybavili kompaktným 48-V mild-hybridným modulom pozostávajúcim z malého elektromotora s výkonom 14 kW a krútiacim momentom 220 Nm umiestneného medzi naftovým motorom a prevodovkou, úložiska elektrickej energie so superkondenzátormi s kapacitou 2 Ah (osadeného v zadnej časti strechy a obsahujúceho 2 x 16 dvojvrstvových superkondenzátorov) a meniča prúdu (invertora). Elektromotor pri spomaľovaní vozidla slúži ako generátor elektrickej energie, ktorá sa ukladá v superkondenzátoroch. Pri voľnobehu alebo rozbiehaní autobusu elektromotor s využitím uloženej energie odľahčuje naftový motor, čo podľa výrobcu znížuje spotrebu paliva oproti bežnému naftovému autobusu o 8,5 %.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá Kiel Ideo 20 s textilom čalúnenými sedacími časťami prevažne v priečnom usporiadaní 2 + 2. Priestory dverí oddelili od sedadiel nízkymi sklenenými priečkami, na ktoré umiestnili madlá. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Nad oknami sú pozdĺž vozidla umiestnené rámčeky na umiestňovanie informačných materiálov. Na osvetlenie interiéru použili zapustené stropné trubicové telesá. Oproti druhým dverám vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzatvárateľnou kabínkou.

Vetranie interiéru vyriešili výklopnými časťami bočných okien a strešnými klapkami s rozvodom vzduchu cez perforovanú strednú časť stropného obloženia. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili determálnymi bočnými oknami a pomocou strešnej klimatizačnej jednotky. Na vykurovanie interiéru slúžia aj podsedadlové teplovzdušné ohrievače a teplovodné konvektory. Bezpečnosť cestujúcich zvýšili pomocou interiérového kamerového systému.

Vozidlá boli nalakované v červeno-bielo-čiernych farbách v schéme viedenského dopravného podniku Wiener Linien.

Úpravy

Pred zaradením do premávky bol do vozidiel nainštalovaný odbavovací systém firmy Telmax s palubným počítačom a pokladňou FCS 2100 a bezkontaktnými kartovými validátormi FCS 700-C s dotykovým displejom. Pôvodný viedenský informačný systém bol nahradený informačným systémom firmy BUSE s vnútorným LCD displejom BS 370 a vonkajšími LED displejmi BS 310. Logá Wiener Linien na sedadlách pre cestujúcich vo vozidlách prvej série boli prelepené logami dopravcu Blaguss.

Prevádzka

Prvá pätica autobusov sa zaradila do premávky postupne v priebehu septembra 2022. Ako prvé boli v prvej polovici septembra sprevádzkované vozidlá BT-005GB a BT-967HC.

Tri vozidlá s hybridným pohonom boli zaradené v auguste 2024.

Katalóg vozidiel

BT-005GB BT-949HC BT-967HC BT-468HH BT-149HI

AA-505LL AA-514LL AA-544LL

Legenda a štatistika

BT-005GBnevyradené vozidlo: 8 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.