Ružomberok ide súťažiť nového dopravcu

Mesto chce obyvateľom vrátiť dve pôvodné nosné okružné protismerné linky.

Mesto Ružomberok schválilo na novembrovom mestskom zastupiteľstve vyhlásenie verejnej súťaže na obstaranie dopravcu pre MHD po tom, ako sa začiatkom leta dohodlo so súčasným dopravcom na predčasnom ukončení aktuálneho kontraktu. Verejné obstarávanie bude pre mesto zabezpečovať spoločnosť AGM Partners Bratislava. Predpokladaný začiatok poskytovania služieb novým dopravcom je od 1. júla 2025, resp. minimálne po 180 dňoch od podpisu zmluvy.

Hlavným cieľom výberu nového dopravcu je zníženie výdavkov mesta na zabezpečovanie MHD a prispôsobenie premávky potrebám mesta, preto príde k zmene doterajšej organizácie mestskej dopravy. Podľa cestovných poriadkov zverejnených v súťažných podkladoch budú základom novej MHD dve okružné protismerné linky, ktoré prakticky kopírujú pôvodné linky, ktoré existovali do konca roka 2020, kedy MHD zabezpečoval miestny dopravca Arriva Liorbus. Dopĺňať ich budú štyri ďalšie linky obsluhujúce okrajové časti mesta, resp. zabezpečujúce atypické spojenia. Prehľad nových liniek uvádzame nižšie. Oproti súčasnosti príde aj k obmedzeniu rozsahu premávky. Predpokladaný ročný objem odjazdených kilometrov je určený iba cestovnými poriadkami, konkrétna hodnota nie je v podkladoch uvedená, predpokladaná hodnota zákazky je stanovená na úrovni 10 043 500 € bez DPH za 10 rokov. V prepočte na jeden rok je to na úrovni priemeru za posledné roky, pričom mesto zmenou dopravcu chcelo náklady znížiť na 700-tisíc €/rok. Až z výsledku súťaže sa teda dozvieme, či mesto dosiahne želanú úsporu, alebo iba zníži dopravnú obsluhu. Zmluva bude umožňovať zmenu rozsahu služieb počas trvania zmluvy. V prípade úpravy rozsahu výkonov do +/-10 % od východzieho objemu nepríde k úprave ceny za 1 km, pri väčšej zmene bude cena za 1 km príslušne upravená.

Pre zabezpečenie novej MHD mesto predpokladá potrebu 8 autobusov + 1 záložné vozidlo, presný počet však bude ponechaný na dopravcu. Z uvedeného počtu by malo byť 5 (+/-1) autobusov ekologických, ktoré plánuje zaobstarať mesto z eurofondov, vrátane potrebnej infraštruktúry, a odovzdať ich najneskôr do troch rokov dopravcovi do užívania (náklady na prevádzku a servis bude platiť mesto). Ak by sa mestu ekologické autobusy nepodarilo zabezpečiť, zakúpiť ich bude musieť dopravca (infraštruktúru a pohonné látky však zabezpečí mesto). Dopravca bude mať 1 rok na zabezpečenie nových vozidiel spĺňajúcich technicko-prevádzkové štandardy. Na záložné vozidlo a vozidlá určené na náhradu ekologickými vozidlami sa TPŠ vzťahovať nebudú. V prvom roku môže dopravca prevádzkovať aj staršie autobusy.

Medzi základné požiadavky na nové autobusy patria: klimatizácia, nízkopodlažnosť, aspoň dvojica dverí, min. 24 miest na sedenie a 56 miest na státie, dvojité zasklenie s tónovanými sklami, elektronický informačný systém, pri naftových vozidlách výkon motora aspoň 235 kW. Odbavovací systém zabezpečí mesto vo vlastnej réžii.

Návrh novej zmluvy rieši aj budúce zapojenie MHD Ružomberok do IDS Žilinského kraja po rozhodnutí mesta. Rozhodnutie na zapojenie do integrovanej dopravy môže mesto vydať už počas súťaže, alebo počas trvania kontraktu.

Prehľad nových liniek podľa cestovných poriadkov v súťažných podkladoch (navrhované cestovné poriadky sú uvedené na obrázkoch nižšie):

  • Linka 1 - okružná trasa: ŽST Hrboltová - Černová - Klačno - Makovického - Mestský úrad - Jelence - Baničné - Sládkovičova - Bystrická cesta - Vojenská nemocnica - Železničná stanica - Katolícka univerzita - Klačno - Černová.
    • Premávka v pracovných dňoch školského roka - ranná a popoludňajšia špička v intervale 30 minút, v sedle a večer 60 minút.
    • Premávka počas prázdnin a cez voľné dni - celodenne interval 60 minút.
  • Linka 2 - okružná trasa: Černová - Klačno - Katolícka univerzita - Železničná stanica - Vojenská nemocnica - Bystrická cesta - Sládkovičova - Baničné - Jelence - Mestský úrad - Makovického - Klačno - Černová - ŽST Hrboltová.
    • Premávka v pracovných dňoch školského roka - ranná a popoludňajšia špička v intervale 30 minút, v sedle a večer 60 minút.
    • Premávka počas prázdnin a cez voľné dni - celodenne interval 60 minút.
  • Linka 3 - trasa: Čutkovská dolina - Klačno - Katolícka univerzita - Železničná stanica - Vojenská nemocnica - Mondi - Bystrická cesta - Baničné a späť.
    • Premávka v pracovných dňoch školského roka - ranná a popoludňajšia špička v intervale 60 minút, v sedle a večer nepremáva.
    • Premávka cez prázdniny - ranná a popoludňajšia špička v intervale 20/40 minút, v sedle a večer nepremáva.
    • Cez voľné dni nepremáva.
  • Linka 4 - trasa: Biely Potok, Kovostav - Sládkovičova - Baničné - Plavisko - Železničná stanica - Ev. kostol - Hrabovská cesta - Hrabovo a späť.
    • Premávka v úseku Kovostav - Železničná stanica v pracovných dňoch ráno a popoludní v intervale 60 minút + 1 spoj v sedle (vybrané spoje pokračujú do Hrabova). Večer a cez voľné dni v tomto úseku nepremáva.
    • Premávka v úseku Železničná stanica - Hrabovo v pracovných dňoch v intervale 120/180 minút, cez voľné dni v intervale 60/120/180 minút.
  • Linka 5 - trasa: Hrboltová - ŽST Rybárpole - Ž. Silbigera - Železničná stanica a späť (vybrané spoje pokračujú cez Vojenskú nemocnicu a Mondi na Bystrickú cestu, alebo cez Riadok a Kalváriu k Mestskému úradu).
    • Premávka v úseku Hrboltová - Železničná stanica v pracovných dňoch - ranná a popoludňajšia špička v intervale 60 minút, v sedle a večer 120 minút. Cez voľné dni interval 120/180 minút.
    • Na Kalváriu zachádzajú iba tri spoje v pracovných dňoch.
  • Linka 6 - trasy: Čutkovská dolina - Klačno - Katolícka univerzita - Železničná stanica - Plavisko - Baničné a späť (iba počas školského vyučovania ráno a popoludní v intervale 60 minút) a Železničná stanica - Plavisko - Baničné - Sládkovičova - Bystrická cesta - Vojenská nemocnica - Železničná stanica a späť (iba v pracovných dňoch v sedle a večer, iba 3 páry spojov).
    • Cez voľné dni nepremáva.

Navrhované linkové vedenie je zobrazené v schéme (pozn.: pre lepšiu orientáciu sme v schéme použili aktuálne názvy zastávok; v navrhovaných CP sú totiž použité staré "ČSAD" názvy):

Oproti súčasnému stavu bude zavedené priame spojenie medzi Baničným, Mestským úradom a Klačnom/Černovou bez potreby cestovania cez Železničnú stanicu. V niektorých časoch pribudne zopár priamych spojení, ktoré sú v súčasnosti možné s prestupom. Výrazne ale bude okresané spojenie do okrajových častí mesta.

Kompletné súťažné podklady sú k dispozícii na profile VO.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: JJ #4:
Tak treba rovno písať na UVO.
Reakcia na: davidmik555 #3:
Teraz som si všimol, že v prípade linky 4 ostalo v hlavičke:
Prepravu zabezpečuje:ARRIVA Liorbus, a.s. - prev.Ružomberok,Ružomberok,J.Kačku 1,tel.č.044/4323975

V ostatných CP je hlavička vymazaná. Vyzerá to tak, že celý nový koncept MHD pripravila Arriva. Znamená to, že sa Arriva podieľa na tvorbe súťažných podkladov? Tak to je už trochu silná káva.
Neviem či chce mesto Ružomberok absolútne potopiť verejnú dopravu alebo je to len zlý vtip ale masívnu redukciu spojov do okrajových častí mesta by si mohlo odpustiť, pri L4 je nielenže úplne zrušená víkendová a večerná doprava - zlikvidovanie dopravnej obslužnosti Bieleho Potoka, ale očividne sa už nepočíta ani s obsluhou zastávky Bohunka a tobôž nie s dlhoročnou tradíciou víkendových spojov na Podsuchú. Pritom by úplne postačilo viesť intergalaktické víkendové spoje do Hrabova v celej trase linky... Hrboltová v plánoch taktiež utrpela, nepáči sa mi ani koncept akýchsi doplnkových liniek 3 a 6, zrejme určené na vozenie vzduchu pri tých pár spojoch. Jediné pozitívum je zachovanie intervalov na L1, L2. To však neprevyšuje negatíva... 😶😶😶
Môže sa celkom ľahko stať, že len vysúťažia menej kilometrov za viac peňazí. Môj osobný názor je, že pre takéto mesto je najlepšie riešenie vlastný DP. Zopár jazdeniek a zazmluvniť servis problém nie je a vyjde to niekoľko násobne lacnejšie.
Ešte som naštudoval materiály bližšie, ale ak tomu dobre rozumiem, tak phz je niekde na úrovni súčasných nákladov na mhd v meste, ale navyše bude mesto ešte znášať náklady na obstaranie vozidiel, ich servis a phm? Tak to Mestu RK naozaj gratulujem. Tá služba bude nakoniec snáď aj o polovicu drahšia ako kontrakt s Blagussom. A to je ešte stále len predpoklad v phz.

Nemôžem sa ale ubrániť pocitu, že to skladajú takto zložito a neprehľadne len preto, aby mesto zahmlilo skutočné náklady novej zmluvy voči kontraktu s Blagussom.