Súčasné vedenie mesta dopláca na kroky svojich predchodcov v oblasti mestskej hromadnej dopravy.
Po nedávnom urovnaní sporov medzi mestom Ružomberok a predchádzajúcim dopravcom, následkom čoho mesto dopravcovi zaplatí dlh takmer 200-tisíc €, má byť rozpočet mesta ochudobnený o ďalšiu sumu, tentokrát v súvislosti s výberom nového dopravcu pre MHD z roku 2020. Na predmetné verejné obstarávanie realizované minulým vedením mesta si posvietil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorý v marci 2022 na základe vlastného podnetu začal konanie o preskúmanie úkonov kontrolovaného po uzavretí zmluvy, aby zistil, či bola táto súťaž a následné kroky mesta v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Toto obstarávanie ÚVO opakovane riešil aj pred uzavretím zmluvy na základe námietok uchádzačov, ktoré vtedy vo všetkých prípadoch zamietol.
ÚVO v rámci svojej minuloročnej kontroly zistil, že mesto svojim postupom viacnásobne porušilo ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní, čo mohlo mať vplyv na výsledok verejného obstarávania. Konkrétne išlo o porušenie princípov transparentnosti, nediskriminácie hospodárskych subjektov a proporcionality. Úrad skonštatoval, že mesto:
- stanovilo neprimeranú podmienku účasti týkajúcu sa technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti,
- keď požadovalo od uchádzačov vedúceho dopravy s vysokoškolským vzdelaním v oblasti dopravy;
- nejednoznačne a nezrozumiteľne stanovilo požiadavky týkajúce sa inštitútu opcie a podmienky jej uplatnenia,
- čo narúša realizáciu hospodárskej súťaže v podmienkach verejného obstarávania, pričom vytvára priestor na svojvoľný prístup pri jej uplatnení a v konečnom dôsledku popiera možnosť získať čo najlepšiu ponuku za vynaložené verejné prostriedky;
- nevyhodnocovalo splnenie podmienky účasti týkajúcej sa technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti úspešného uchádzača,
- keď mesto od uchádzačov požadovalo referencie na realizované zákazky v oblasti verejnej autobusovej dopravy a u úspešného uchádzača v rozpore s tým akceptovalo aj referenciu na pravidelnú osobitnú a nepravidelnú dopravu,
- a zároveň mesto vyhodnotilo úspešného uchádzača aj napriek tomu, že nepredložil požadované doklady preukazujúce splnenie podmienok účasti (doklady pre vedúceho dopravy);
- sa nezaoberalo preukázaním splnenia všetkých požiadaviek na predmet zákazky a predložením všetkých dokladov zo strany úspešného uchádzača,
- keď mesto nepožadovalo od úspešného uchádzača pred podpisom zmluvy predloženie všetkých stanovených dokladov (vyhlásenie kľúčového experta - vedúceho dopravy, že bude reálne vykonávať túto funkciu po celú dobu trvania zákazky).
ÚVO zároveň mestu Ružomberok udelil pokutu vo výške 52 937,50 € za nepredloženie kompletnej dokumentácie zo súťaže a neposkytnutie vyjadrení k zisteným skutočnostiam počas kontroly ani na základe opakovaných výziev úradu. Výška pokuty bola s ohľadom na jej možné dopady na fungovanie mesta stanovená na dolnej hranici zákonného rozpätia, teda 0,5 % zo zmluvnej ceny zákazky (horná hranica je 5 %), aby nebola likvidačná a zároveň aby mala výchovný účel a motivovala mesto v budúcnosti postupovať dôsledne podľa zákona o verejnom obstarávaní. Hoci kontrola prebiehala ešte za minulého vedenia mesta, rozhodnutie z kontroly obdržalo už súčasné vedenie mesta.
Voči rozhodnutiu ÚVO sa mesto Ružomberok už s novým vedením vo februári 2023 odvolalo na Radu ÚVO, ktorá po preskúmaní odvolania zistila, že odvolanie mesta voči zisteným porušeniam zákona neobsahovalo všetky požadované náležitosti, konkrétne neobsahovalo žiaden opis rozhodujúcich skutočností, ako ani dôkazy v reakcii na úradom identifikované porušenia zákona, ktoré by bolo možné preskúmať. Rada ÚVO preto podľa zákona odvolacie konanie v tejto časti musela zastaviť. Vo veci výšky uloženej pokuty Rada ÚVO potvrdila rozhodnutie ÚVO, pričom toto rozhodnutie je preskúmateľné už len súdom, ak by mesto podalo žalobu.
Záverom ešte pripomeňme, že predchádzajúce vedenie mesta tesne pred koncom svojho mandátu na jeseň 2022 podpísalo s dopravcom tretí dodatok k zmluve, ktorým na návrh dopravcu využilo opciu a predĺžilo dobu poskytovania služieb MHD za vysúťažených podmienok až do roku 2036. Táto opcia bola pritom podľa ÚVO stanovená v rozpore so zákonom a úrad opakovane od mesta neúspešne požadoval jej vysvetlenie v rámci svojej kontroly. Dodatok súčasne mesto znevýhodnil pri zavádzaní zmien v organizácii MHD. Uzavretie tohto dodatku už ÚVO v rámci uvedeného konania nekontroloval, keďže k jeho podpisu došlo až po začatí konania.