racej mohol si pockat tie stiri dny a sa dozvieme ako tu vipysovat v tvojej reci ... (preklad: Radšej si mohol počkať tie štyri dni ako tu vypisovať v Tvojej reči. )
Napríklad v roku 2013 by sa výprava dala stiahnúť o dve vozidlá (povinné prestávky zabezpečené). Samozrejme, po čase došlo k inflácii vozidiel (L21, L32, L4/8/38, midi, L22, ..., celkovo ca. 7 vozidiel), no to bolo z dôvodu kongescií, a tak som veľmi skeptický voči takémuto kroku.
Ahojte, dovolím si trošku spomenúť niektoré veci, ktoré pribudli alebo sa zmenili v poslednej dobe na webe, resp. v našej sekcii:
- vpravo hore nájdete tlačidlo Najbližšia zastávka, ak máte vo vašom prehliadači povolenú GPS polohu, viete si sledovať odchody spojov podľa CP zo zastávok z vášho okolia.
- došlo k úpravám zobrazovania fotiek v galériach na celom webe, najnovšie fotky nájdete na začiatku, najstaršie na konci.
- pripravujem sekciu História po vzore BA, KE a ZA, zatiaľ nie je zverejnená, verím, že sa mi to podarí v najbližších mesiacoch vypustiť do sveta.
- bol prinavrátený Historický kalendár, nájdete ho vpravo dole v sekcii I MHD, pracujem na tom, aby bol čoskoro doplnený a aktualizovaný, nech je to živšie a zaujímavejšie.
- začiatkom jari pribudol v sekcii Cestovné lístky aj zoznam automatov na CL, ktorý je priebežne aktualizovaný, taktiež pribudli v sekcii Informácie postupy pri strate alebo náleze vecí v MHD a postup pri sťažovaní alebo pochvale na MHD.
- po vzore BA som sa v prešovskej sekcii pokúsil zaviesť Fotorébus, milo ma prekvapil váš záujem, takže dávam na známosť, že každý prvý štvrtok v mesiaci sa v sekcii fotoupdaty objaví ďalší fotorébus, momentálne ich mám nachystané až po jar ďalšieho roku, tak verím, že sa z toho stane tradícia a bude záujem aj naďalej.
- v posledných mesiacoch sa vo fotoupdatoch objavuje väčšie množstvo fotiek z dopravných stavieb a rekonštrukcií, preto ma zaujíma aj názor používateľov, či je to podľa vás zaujímavé a prínosné alebo je z vašej strany dopyt po čisto vozidlových updatoch.
- v katalógoch vozidiel boli spravené úpravy pri jednotlivých vozidlách, pôvodne boli farebne odlíšené prevádzkované, odstavené a vyradené vozidlá (zelená, žltá, sivá). Po novom je farebné odlišovanie iné: sivá = vyradené vozidlo, zelená = dnes v premávke, žltá = prevádzkované vozidlo, no dnes nejazdí, svetlo červená = odstavené vozidlo, ktoré dlhšie nezasiahlo do premávky (momentálne 24 Tr, sú ok, len ich netreba do výpravy) a tmavo červená = dlhodobo odstavené vozidlo kvôli poruche (B 941 a podobne).
Ak máme nejakú pripomienku, názor, prípadne chcete niečo vylepšiť alebo pochváliť (to by mi urobilo naozaj radosť ), budem rád, keď sa vyjadríte v diskusii, prípadne mi môžete poslať mail alebo kontaktovať na FB. Za spätnú väzbu vopred ďakujem.
Suhlasim s tymto, zdielam podobny nazor. Vzdy ked sa vyskytnem v Presove tak bojujem prave s tymi intervalmi, aj ja nosnych linkach su jednoducho slabe. Nikomu sa nechce nekonecne vyckavat na zastavkach, ked konecne pride vozidlo tak v meste mu akurat pred nosom zdrhne pripoj a treba cakat dalej. Takto sa to nabaluje, az kym je cestovny cas tak dlhy, ze aj cesta autom, a to v kolonach a s problemami pri zaparkovani je znacne rychlejsia. Takto ta MHD jednoducho nema sancu. Obzvlast napr. v mojom pripade je to tazke, kedze moje taziska su na dvoch roznych koncoch mesta a z dovodu absencie tangencialnych liniek je cesta cez mesto, este pri danych intervaloch, dlha a neatraktivna.
V suvislosti s rekonstrukciou Vranovskej bola prva myslienka, ktora mi napadla, ci by nebolo mozne zriadit vyhradeny pruh pre autobusy v smere od Kapusian do Presova (pri letisku, po zaciatok mesta). Je tam celkom siroka krajnica, tak keby sa chcelo mozno by sa tam podarilo ten pruh nakreslit (aj za cenu mierneho zuzenia ostatnych pruhov). Rano by to dost pomohlo, keby si autobus odstal len kolonu na Vranovskej a Bardejovskej, a nie este aj tu pred mestom.
Lenže na ten atraktívny interval treba peniaze a tie sa na to nenájdu. Chyba nastala pred viacerými rokmi, keď sa šetrilo - a šetrenie je najviac vidieť v číslach tam, kde sa zoškrtá najviac spojov, teda na nosných linkách. Výrazné oslabenie dopravy na najväčšie sídliská spôsobilo, že ľudia odišli zo systému MHD a veľká väčšina z týchto ľudí si obstarala auto a dopravuje sa individuálne (vidieť to na rozsahu kolón v meste). Takže mesto na jednej strane odmieta pustiť do MHD viac peňazí, ale na druhej strane hľadá príčiny neustáleho poklesu prepravených cestujúcich.
A to nechcem hovoriť o tom, že MHD stojí pre absenciu buspruhov v rovnakých kolónach, takže aj pri lepších intervaloch sa v podstate atraktivita zásadným spôsobom nezvýši. Títo ľudia sa do systému MHD tak skoro nevrátia, takže posilnenie intervalov pomôže aspoň udržať existujúcich platiacich cestujúcich.
"Zjednodušiť linkové vedenie by sa žiadalo, ale to je skôr z dôvodu prehľadnosti ponuky."
Prehľadná ponuka s atraktívnym intervalom je to, čo do prešovskej MHD dokáže pritiahnuť viac cestujúcich.
"Pokiaľ ide o obce, tam nevidím priestor, čo by sa malo prehodnocovať. Jediná tak trochu sporná je L13, ktorá by mala viac zmysel, ak by obsluhovala aj Podhradík a nebola v súbehu s SAD."
Dokážu tieto zmluvy s obcami (primerane) pokryť všetky náklady spojené s prevádzkou týchto liniek? Nie je to v PO s nimi podobné ako s niekdajšou košickou 28 do Nižnej Myšle, či s bratislavskou 901 do Hainburgu?
Zjednodušiť linkové vedenie by sa žiadalo, ale to je skôr z dôvodu prehľadnosti ponuky.
Pokiaľ ide o obehy vozidiel, len ťažko by sa na Slovensku našiel dopravca, ktorý ich má efektívnejšie ako DPMP.
Pokiaľ ide o obce, tam nevidím priestor, čo by sa malo prehodnocovať. Jediná tak trochu sporná je L13, ktorá by mala viac zmysel, ak by obsluhovala aj Podhradík a nebola v súbehu s SAD.
Čo viem, tak momentálne firma IDS východ, ktorá má riešiť integrovanú dopravu na východe slovenska, pracuje na pláne na riešenie linkového vedenia v DPMP a hlavne jeho náväznosti na ostatných dopravcov (SAD a ZSSK).
Nie je aj kvôli tomuto vhodný čas prehodnotiť linkové vedenie s cieľom redukovať súbehy liniek a maximálne zefektívniť obehy vozidiel, či prehodnotiť zmluvy o prevádzke liniek do okolitých obcí?
Lenže bežní zamestnanci mestských podnikov väčšinou majú platovú tabuľku nastavenú tak, že adekvátnou odmenou za danú pozíciu je už základná mzda a odmena je fakticky len bonus, kým pri vodičoch tvoria odmeny nezanedbateľnú zložku mzdy. Preto vziať obom na rovnakom princípe neprináša úplne rovnaký výsledok.
Redukciu výkonov by som zavrhol ihneď. Už teraz je to bieda a nosné linky jazdia preplnené, to nikto nemôže poprieť.
S redukciou výkonov by musela prísť aj redukcia počtu vodičov a zároveň by sme vyvolali obrovskú nevôľu u cestujúcich. Mesto je momentálne z každej strany rozkopané a to dáva príležitosť práve pre opačný spôsob - posilniť dopravu v daných smeroch, prípadne zaviesť aj nejakú kyvadlovku (Vranovská - SAD+MHD alebo Železnica+MHD...). Keby tu došlo k ďalšej redukcii, tak to vyvolá len ďalší príval áut a ďalší odliv platiacich cestujúcich.
Na druhej strane, súhlasím s prehodnotením zliav pre isté skupiny cestujúcich. Každý z nás totiž isto pozná nejakých dôchodcov, pre ktorých MHD nie je služba, ale úkryt pred dažďom a miesto spoločenských stretnutí. Tých 4-5€ mesačne nikoho nezabije, si myslím.
Ale ani toto opatrenie by neprinieslo taký účinok, aby bol podnik v pluse. Na vine je akcionár, ktorý neplní svoje záväzky. Dopravca teraz len hľadá núdzové riešenia a zadné dvierka, aby mohol naďalej poskytovať rovnaký rozsah služieb a zároveň aby nebol nútený prepúšťať.
Gazdovsky a odborne možno, ale aký zmysel má napĺňať objednaný počet vozokilometrov, keď nemám istotu, či budú zaplatené? Viesť firmu slepo nevedno kam v situácii ako je teraz, keď sú objednané nové vozy a ešte sa nevyriešila ani jedna autobusová kríza a už je tu druhá? Ja osobne na zázraky neverím (a to som veriaci človek) a tomu, kto nie je schopný/ochotný vrátiť, čo požičal už určite viac nepožičiam. A po ďalšie dnes, keď ľuďom nezapcháš ústa peniazmi, tak ti pri prvej možnej príležitosti povedia: "Dovidenia, tešilo ma" s dodatkom: "Nikdy viac!!!"
Rozumný "biely golier" by sa na zamestnávateľa, ktorý nevie narábať s peniazmi pekne, krásne mohol vykašľať (i keby ho to stálo hlavu), lebo "hluchý zamestnávateľ" nestojí ani za pipku duhanu.
Ja osobne ako "biely golier" by som by som rezervu hľadal v prvom rade v redukcii zliav (pre deti a študentov nie) + zavedenie symbolického cestovného pre kategóriu 70+ (keď môžu platiť cestovné v SAD-ke, tak môžu i v MHD; nemusia sa tam bezúčelne prevážať).
Dôvod:
1. viac financií
2. zachovaný rozsah ponúkanej služby
3. stála zamestnanosť
V druhom rade (hoci nerád) dočasná redukcia výkonov.
Dôvod:
Na "burg" sa dávať neoplatí, zvlášť tomu, kto má "naburgovano" aj inde.
Ešte ma napadlo. Každý tvrdí, že nie sú peniaze a ja sa pýtam: Kde sú? To sa len tak, z ničoho nič stratili? A nikto ich ani nehľadá, len to skončí pri strohom konštatovaní, že jednoducho: ta nit ich?
Skúsme sa na problém pozrieť nielen z pozície modrých ale aj bielych golierov. Tiež sú to ľudia, robia nemalo dobrej a náročnej práce. Modelová situácia: Si riaditeľ firmy, majiteľ ti nedá ani groš, lebo nemá, potrebuješ fungovať, máš nejakú rezervu, čo spraviš? Vypočuješ plač, vyplatíš prémie a na ďalší mesiac nebudeš mať z čoho zaplatiť naftu a elektrinu? Budeš trieskať majiteľovi do stola, že akože prečo si nedal, keď on fakt nemá. Ako rozdelíš prémie? Gazdovský ale aj odborný manažment: Vyplatíš prevádzkové náklady a pevnú časť mzdy. Firma nepôjde na dlh a zabezpečíš jej prevádzku aj naďalej, inak by si to mohol zavrieť a prácu by nemali ani tí, čo by tam ostali. V našom prípade by bolo ešte horšie, lebo by podnik nenaplnil objednaný počet vozokilometrov. Roztočíš špirálu a koniec. Inak o prémie prišli všetci zamestnanci mestských podnikov.
1. Koľko by som mohol, toľko by som rozdelil (ono sa vždy dačo nájde, prípadne sa dá ušetriť).
2. Človek sa dá odmeniť aj inak - morálne. Síce si za to nič nekúpi, ale aspoň má pocit, že je potrebný a nie je len handra, ktorú zoberieme, použijeme a nakoniec vyhodíme.
Za celý čas koronakrízy každý spieval ódy len na lekárov a predavačky. Ja sa pýtam: To nikto viac nechodil do roboty? Veď republika fungovala až na výnimky normálne (vodiči vozili ľudí, pekári piekli atď.). Osobne som rád, že sa našiel aspoň niekto, kto poukázal na existenciu aj niekoho iného.
Akceptujem túto kritiku, lebo máš pravdu v tom, že na nepriaznivú situáciu doplatili tí, čo za ňu nemôžu.
Akceptujem aj pripomienku, že štát nie je dojná krava, lebo je fakt, že ak by mal teraz špeciálne dotovať každú vetvu hospodárstva, tak o týždeň skončíme s holými zadkami.
K tým odmenám - pokiaľ viem, tak mesto pozastavilo vyplácanie odmien vo všetkých predstavenstvách vo všetkých mestských firmách. Neviem, či to ešte stále platí. Zároveň jedným dychom dodám, že aj keby poslanci a vedenie mesto priškrtilo svoje výplaty, vieme, že to nepokryje ani len zlomok tej sumy, ktorá bola vodičom odrieknutá.
A áno, už aj v predošlých príspevkoch som chcel nepriamo upriamiť pozornosť na mesto. Roky rokúce mešká s platbami, je to taký folklór. Z médií vieme, že si ešte dokonca chcú vziať úver, keďže sú tu viaceré investície, na ktoré treba peniaze (Jarková, Čierny most, podchod na stanici) a ja sa teda pýtam, ako to chcú všetko utiahnuť? Veď takto sa nedá fungovať donekonečna. Deje sa niečo podobné aj v iných mestách alebo máme opäť pomyselné prvenstvo? V tomto meste zrejme hospodárenie nefunguje tak ako by malo a koronakríza na to asi len vrhla väčšie svetlo.
Ako riešiť túto situáciu?
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Noris
V suvislosti s rekonstrukciou Vranovskej bola prva myslienka, ktora mi napadla, ci by nebolo mozne zriadit vyhradeny pruh pre autobusy v smere od Kapusian do Presova (pri letisku, po zaciatok mesta). Je tam celkom siroka krajnica, tak keby sa chcelo mozno by sa tam podarilo ten pruh nakreslit (aj za cenu mierneho zuzenia ostatnych pruhov). Rano by to dost pomohlo, keby si autobus odstal len kolonu na Vranovskej a Bardejovskej, a nie este aj tu pred mestom.