No tak ju zasa predĺžia, čo očakávaš, že modré gumy zavreli, trolejbusové vedenie sa strhne a na S3 začnú zasa jazdiť autobusy? Obávam sa, že v slovenských podmienkach sa žiadneho zájazdu nedočkáme, už preto nie, že NIMBY obyvatelia Levočskej nebudú chcieť z druhého poschodia čučať na estakádu.
No neviem odkial beries tu istotu. Na krizenie bola vydana vynimka: "Výnimka číslo 36/91-210 vydaná Federálnym ministerstvom dopravy, Odbor železničnej dopravy dňa 26.09.1991 s č.j.20 161/91 – O210 pre úrovňové križovanie trolejbusovej trate Dopravného podniku mesta Prešov s elektrifikovanou jednokoľajnou traťou ŽSR Prešov – Plaveč jednosmernou trakčnou sústavou 3 kV na priecestiach v km 19,254 a v km 21,676."
Nasledne bola predlzena platnost tejto vynimky: "Rozhodnutie o predĺžení platnosti výnimky číslo 36/91-210 vydané Ministerstvom dopravy pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky dňa 29.03.2010 s č.j.06183/2010-SŽDD/z.14054 na úrovňové križovanie trolejbusovej trate Dopravného podniku mesta Prešov s elektrifikovanou jednokoľajnou traťou ŽSR Prešov – Plaveč jednosmernou trakčnou sústavou 3 kV na priecestiach v km 19,254 a v km 21,676."
Toto predlzenie plati do 31.12.2020. Takze nie je pravda ze vynimka nema casove obmedzenie. Este pridavam link na vyjadrenie ZSR. https://www.zsr.sk/slovensky/media-room/vyjadrenia-pre-media-2014/april/zeleznicne-priecestie-presov.html
Zopar fotiek z finalizacie noveho trolejoveho vedenia na Levocskej. Inak moja otazka do plena, ako to dopadlo s vynimkou na krizenie uvedeno vedenia z trolejovym zeleznicnym 3 kV? Bude sa to donekonecna predlzovat ako trvaly stav?
Nikto nemá problém so zatrolejovaním Rusínskej a myslím, že každý by tu za to zdvihol ruku, aby to bolo čo najskôr. Lenže EÚ nezaplatí trolejbusy, ktoré by stáli na dvore. Od začatia projektových prác až ku začatiu premávky môžu prejsť aj dva roky. A zvyšok opcie nebude stačiť na výmenu autobusov za trolejbusy na linkách 32 a 36.
Samozrejme, ja nie som proti posilneniu trolejbusov, skôr som narážal na to, že by bolo umne zvoliť aj trasu napr. cez Rusínsku (teda tlačiť na jej zatrolejovanie) pri zhustení spojov. Ale aj klasické posilnenie liniek 4 a 8 by bolo určite prospešné.
K stavu dieslov som sa vyjadroval len v zmysle, že staré preplnené karosy sú proste pre cestujúcich neatraktívne. Vždy ked v lete dojde taká 335, počujem v autobuse šomranie na hluk, teplotu a komfort. Cestujúcim je úprimne jedno, čo za spôsob pohonu ich vyvezie. Podobné šomranie bolo počuť aj v starých trolejbusoch.
Je ešte podľa mňa aj niečo zásadne a podstatné pri motivácii na prestup a to náväznosť na iné formy dopravy. Napr. ak chce ísť niekto ráno z Fintic na vlak do Košíc o 7:42, tak má šancu 50/50, že to s prestupom stihne. Takéto náväznosti ale treba riešiť už komplexnejšie, ako na úrovni mesta. Kraj teraz zakladá firmu, ktorá sa bude starať o IDS, uvidíme výsledky. Napr. pre tých Fintičanov by bolo lukratívnejšie, ak by zastavovali vlaky z Kapušan aj na zrušenej vlakovej zastávke v Nižnej. Ako som už spomínal, dobre popísaný je tento systém v Masterplane.
Zásadný pretlak nepociťuješ z toho dôvodu, že k poklesu cestujúcich už dávno prišlo a tí cestujúci sa už presunuli z MHD do áut, čoho dôsledkom je nárast počtu áut na cestách a sídliskách a s tým je spojený aj rast kolón, v ktorých stojí aj MHD, keďže v Prešove je k dispozícii celkom 0 kilometrov buspruhov.
Problémy si identifikoval, ale to nie sú tie kľúčové problémy, kvôli ktorým nastal tento jav.
1) Trasy liniek sú vymyslené dobre, akurát problém je v tom, že ak prišlo k výraznému obmedzeniu počtu spojov, tak sa cestujúcim zhoršila možnosť využitia MHD – ty tento jav vnímaš tak, že v trolejbuse je primeraný počet cestujúcich a nič sa nedeje, v skutočnosti však bežný cestujúci vníma interval 20 minút ako výrazne obmedzujúci na bežné presuny po meste (v prípade nestihnutia spoja je čakanie 20 minút na ďalší spoj pre väčšinu ľudí neakceptovateľné).
Posilnenie intervalu na linkách 4, 8 a 38 by odôvodňovalo nákup 4–5 ks kĺbových trolejbusov z opcie, ale okrem toho by malo podľa mňa prísť aj posilneniu liniek 32 a 39 kvôli zabezpečeniu kratšieho spojenia sídlisk s centrom mesta, ktorého potreba dlhé roky existuje.
2) Stav vozidiel a celkovo kvalitatívne kritérium poskytovaných služieb sú dôležité, ale nie je to rozhodujúce – ak premáva linka v polhodinovom intervale a premávajú tam moderné nízkopodlažné autobusy, stále to nie je atraktívne na to, aby niekto vymenil vlastné auto za MHD. Pretože tú klimatizáciu a určitý komfort má už hocijaká Dacia za 5 999 eur. To, že sa naplánuje výluka, na ktorú nie sú autobusy, je vizitka objednávateľa dopravy a samozrejme aj dopravcu. A odnesie si to kto? Samozrejme cestujúci.
„Súčasný stav klbových dieslov je podľa mňa najväčšia demotivácia pre presadnutie do MHD a nie hustota trolejbusových liniek.“ Nepovedal by som. Cestujúci sa predsa nerozhoduje podľa toho, či mu príde dízel, plyn, vodík alebo trolejbus, ale podľa toho, či mu vôbec niečo príde. Alebo to je tak, že „nejdeme do mesta, pretože tam jazdia tie nekomfortné dízle“?
Linky 4 a 8 sú najvyťaženejšie linky v meste, čo v preklade znamená, že prepravia počas dňa najviac cestujúcich. Každé obmedzenie spôsobí to, že sa pre existujúcich cestujúcich zhorší ponuka a časť cestujúcich už nemusí toto obmedzenie akceptovať (zvolia iný druh dopravy). Teda hustota spojov na trolejbusových linkách (nie hustota trolejbusových liniek, pretože počet liniek o ničom nevypovedá), JE jedným z najdôležitejších faktorov, od ktorého sa potom odvíjajú iné veci, ktoré spolu vzájomne súvisia.
A to som zvedavý na septembrovú výpravu, a na to, či budú chodiť aj ďalej Xky, či pôjdu trolejbusy cez Levočskú...lebo ešte jednu stranu treba spraviť...bude to veľmi zaujímavé...dúfam ale, že aspoň na L38 budú chodiť trolejbusy od septembra.
Ako sa DPMP snaží dostať ľudí do MHD? Tak, že počas výluky posiela na jedno z najväčších sidlísk pravidelne krátke, 10,5m, neklimatizovane autobusy v 15m intervale.
Patrím ku každodenným cestujúcim MHD a bývam práve na S3 v blízkosti liniek 4 a 8 a osobne nepociťujem zásadný "pretlak" v trolejbusoch. Aj cez špičku sa to dá zvládnuť. Problémy vidím hlavne v dvoch veciach.
1. Extra dlhá trasa, ak chcem ísť z S3 na Sibírsku. Tam by zhustenie liniek cez Rusínsku malo určite želaný efekt na skrátenie trasy + mohlo by to nalákať nových cestujúcich + zhustili by sa spoje aj na S3 aj na Sekčove v smere do mesta.
2. Pri letnej výluke veľmi zlý stav dieslov. X-ky sú pri svojom intervale v špičke "napraskané", extra horúce a nepohodlné a dôchodcovia často brzdia nastupovanie, lebo tie autobusy nie sú nizkopodlažné. Keď porovnám s 31Tr tak to je naozaj nesmierny rozdiel v komforte cestovania. Taktiež keď namiesto klbáku na X-ku posielajú Bratislavské 10m SORky, tak to je naozaj na zváženie, či v tomto chce človek cestovať. Toto 100% posadí ľudí do aut. Súčasný stav klbových dieslov je podľa mňa najväčšia demotivácia pre presadnutie do MHD a nie hustota trolejbusových liniek.
Tiež som sa chytal za hlavu, keď som čítal vyjadrenie ľudí z mesta, že treba "optimalizovať" verejnú dopravu. Nech skúsia prve trocha investovať do klbákov a pozrieť, čo odporúča Masterplan v ohľade na verejnú dopravu.
Change view
You can search for more expressions divided by the space. Guidance for advanced search can be found here.
Solider