V roku 2009 vypísala spoločnosť SAD Prievidza, a.s. verejnú súťaž na dodávku nových mestských nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom v počte 16 kusov autobusov do dĺžky 10,5 m a 4 autobusy do dĺžky 12 m. Verejnú súťaž na dodávku takýchto autobusov vyhrala spoločnosť Corex Vráble, ktorá dodala 16 kusov 10,5-metrových nízkopodlažných autobusov Irisbus Citelis 10.5M CNG a 4 kusy 12-metrových nízkopodlažných autobusov Irisbus Citelis 12M. Financovanie nákupu nových vozidiel bolo zabezpečené prostredníctvom Operačného programu Životné prostredie. Zároveň z uvedeného Operačného programu bola financovaná aj výstavba plniacej stanice CNG v areáli spoločnosti SAD Prievidza na Ciglianskej ceste.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus Citelis 12M CNG
PD-978DL, PD-980DL, PD-982DL, PD-983DL
2009
2010
2021 – 2024
4
Spolu
2009
4
Technické parametre
Dĺžka
11990 mm
Šírka
2500 mm
Výška
3301 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. a 3. dvere)
Rázvor
6120 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
32 + 1
Počet miest na státie
68
Celkový počet miest
100 + 1
Pohotovostná hmotnosť
11500 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Iveco Cursor F2BE0642F (CNG EEV)
Výkon motora
213 kW / 2000 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1100 Nm / 1100 - 1850 rpm
Maximálna rýchlosť
80 km/h s obmedzovačom
Prevodovka
VOITH D 854.5, automatická, 4-stupňová
Riadenie
ZF 8098, integrovaný hydraulický posilňovač
Nápravy
predná: RI 75 BUS, nezávislé zavesenie kolies
zadná: IVECO BRA 132, portálová s dvojitou redukciou
Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v usporiadaní 2 + 1 v prednej časti a 2 + 2 v časti od stredných dverí dozadu. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Vozidlá dodali v celožltom nátere. Informovanosť cestujúcich zabezpečili informačným systémom firmy EMtest.
Prevádzka
Vozidlá boli dodané v novembri 2009 a do premávky sa zaradili v januári 2010.
Vyraďovanie a likvidácia
Prvým vyradeným vozidlom bol autobus PD-983DL, ktorý bol z evidenčného stavu vyradený v júli 2021. Ako ďalšie bolo na jar 2023 vyradené vozidlo PD-978DL, ktoré bolo nahradené novým autobusom SOR NS 12 Diesel. Zvyšné vozidlá boli počas jari 2024 nahradené jazdenými autobusmi z ČR.