Úvod

Nízkopodlažné autobusy City bus 12M vyrábala Karosa Vysoké Mýto v rokoch 1996 až 2005. Autobus vznikol v spolupráci s francúzskym Renaultom (neskôr Irisbus) a zodpovedal vozidlám Renault Agora. V priebehu výroby City busu prišlo k jeho niekoľkým vylepšeniam, použitie menšieho motoru umožnilo odstrániť aj schod pri zadných dverách. Nástupcom tohto typu bol v roku 2005 nový model Citelis.

Pre MHD v Prievidzi bol zakúpený jediný autobus tohto typu v roku 2004.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Irisbus PS09D1 City bus 12M PD-862BL 2004 2004 2007 1
Spolu 2004   1

Technické parametre

Dĺžka 11990 mm
Šírka 2500 mm
Výška 2979 mm
Výška podlahy 320 mm (1. - 2. dvere)
330 mm (3. dvere)
Rázvor 6120 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 30 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10520 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 0682D, EURO 3, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním, chladený vodou
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080-1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy Predná: Renault E 70 XH, tuhá
Zadná: ZF AV 132.80, portálová
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Na nárazníky a spodné časti bočníc použili plastový materiál. Nad predné okno umiestnili veľký zasklený priestor pre transparent. Bočné okná osadili technológiou lepenia. Strop zvnútra obložili plastom a hliníkovým plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje priestranné dvojkrídlové elektropneumaticky ovládané dvere otvárajúce sa dovnútra.

V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom v mestskom usporiadaní, v zadnej časti ich umiestnili na vyvýšený schodík. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík, pre uľahčenie ich nástupu umiestnili pri týchto dverách výklopnú plošinu. Vetranie interiéru zabezpečili výklopnými časťami bočných okien a dvomi výklopnými stropnými vetrákmi. Vykurovanie vyriešili štvoricou radiátorov v interiéri a nezávislým vykurovaním Eberspaecher Hydronic 30. Pracovisko vodiča oddelili uzavretou kabínou. Informovanosť cestujúcich zabezpečili optickým informačným systémom firmy EMtest. Autobus dodali v celožltom nátere.

Prevádzka

V rámci MHD Prievidza a Bojnice sa jednalo o prvé nízkopodlažné vozidlo.

Vyraďovanie a likvidácia

Už v roku 2007 bol autobus preradený do Bánoviec nad Bebravou, kde slúžil v tamojšej MHD, zabezpečovanou taktiež spoločnosťou SAD Prievidza.

Katalóg vozidiel

PD-862BL

Legenda a štatistika

PD-862BLvyradené vozidlo: 1 (100 %)

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.