Úvod

Autobus Karosa B 952 s normálnou výškou podlahy bol nástupcom mestského autobusu Karosa B 932. V českej Karose Vysoké Mýto sa vyrábal v rokoch 2002 - 2006. Podstatnou zmenou oproti typu B 932 bolo použitie nového výrobného postupu a zástavba motora spĺňajúceho emisnú normu Euro 3.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952.1714 PD-165BC 2002 2002 2010 1
2. Karosa B 952E.1718 PD-528BL 2004 2004 1
3. Karosa B 952E.1718 PD-560BX, PD-561BX 2005 2005 2017 – 2019 2
4. Karosa B 952.1712 BB-606BE 2002 2008 2009 1
Spolu 2002 – 2005   5

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm vpredu
890 mm vzadu
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682D, EURO 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 120S, 5-stupňová, mechanická synchronizovaná (B 952)
ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná (B 952E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: LIAZ / Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22.5

Fotografie

Opis

Polosamonosnú karosériu autobusu ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa a následne oplechovali pozinkovaným plechom. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice troje dvojkrídlové výsuvné elektropneumaticky ovládané dvere. Bočné okná osadili pri type B 952E technológiou lepenia, pri type B 952 ešte okná osadili v gumených profiloch. V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS (B 952E) resp. Vogel 600 (B 952) s textilným poťahom v mestskom usporiadaní. Pri stredných dverách umiestnili priestor pre kočík a invalidný vozík. Pracovisko vodiča vybavili polouzavretou kabínkou. Podlahu pokryli protišmykovou krytinou. Vetranie interiéru zabezpečili pomocou horných posuvných častí bočných okien, dvomi výklopnými stropnými vetrákmi a tromi stropnými elektrickými ventilátormi. Vyhrievanie vyriešili nezávislým kúrením Eberspächer Hydronic 30.

Informovanie cestujúcich zabezpečili pri prvých dvoch vozidlách numerickými displejmi firmy LGR, pri tretej sérii použili optický informačný systém firmy EMtest. Vozidlá dodali v žltom vyfarbení.

Prevádzka

V čase nedostatku mestských vozidiel bola od októbra 2008 do konca roku 2009 z Banskej Bystrice prenajatá Karosa B 952 #BB-606BE. Po sprevádzkovaní nízkopodlažných Citelisov CNG boli Karosy B 952 využívané prevažne ako záložné.

Vozidlo #PD-528BL bolo v rokoch 2011 - 2017 prevádzkované v MHD Partizánske a v roku 2018 sa opäť vrátilo do Prievidze, kde v roku 2019 zostalo ako posledné prevádzkované vozidlo. Využívané bolo len sporadicky v prípade potreby. V októbri 2019 bolo preradené do Handlovej.

Vyraďovanie a likvidácia

V súvislosti so sprevádzkovaním nových nízkopodlažných autobusov s CNG pohonom Irisbus Citelis v januári 2010, bolo vozidlo #PD-165BC preradené do Handlovej, kde sa zaradilo na linky MHD. V roku 2019 bolo do Handlovej preradené aj vozidlo PD-561BX.

Katalóg vozidiel

PD-165BC

PD-528BL

PD-014CO PD-561BX

BB-606BE

Legenda a štatistika

PD-528BLnevyradené vozidlo: 1 (20 %)
PD-528BLodstavené vozidlo: 1 (20 %)
PD-165BCvyradené vozidlo: 4 (80 %)
PD-528BLtechnologické vozidlo: 1 (20 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
PD-560BX PD-014CO 

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.