Nízkopodlažný 12-metrový autobus Irisbus Citelis 12M bol prvým nízkopodlažným autobusom zaradeným do mestskej hromadnej dopravy v Považskej Bystrici. Novovzniknutá Mestská dopravná spoločnosť Považská Bystrica zakúpila popri vysokopodlažných Karosách na zabezpečovanie MHD v roku 2006 aj jedno vozidlo Irisbus Citelis 12M.
Prehľad vozidiel
Séria
Typ
Evidenčné čísla
Rok výroby
Sprevádzkovanie
Vyraďovanie
Počet
1.
Irisbus Citelis 12M
PB-831AZ
2006
2006
2022
1
Spolu
2006
1
Technické parametre
Dĺžka
11990 mm
Šírka
2500 mm
Výška
2979 mm
Výška podlahy
320 mm (1. dvere)
330 mm (2. - 3. dvere)
Rázvor
6120 mm
Počet dverí
3
Počet miest na sedenie
30 + 1
Pohotovostná hmotnosť
10520 kg
Celková hmotnosť
18000 kg
Motor
Iveco Cursor 8 F2BE 0682D, Euro 3, preplňovaný naftový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním
Výkon motora
182 kW / 2050 rpm
Objem motora
7790 cm3
Krútiaci moment motora
1100 Nm / 1080 rpm
Maximálna rýchlosť
80 km/h
Prevodovka
automatická, 4-stupňová
Riadenie
ZF Servocom 8098, hydraulické s integrovaným posilňovačom riadenia
Nápravy
Predná: Renault E 70 XH, tuhá
Zadná: ZF AV 132.80, portálová, hnacia
Samonosnú karosériu zostavili zo šiestich ferozinkových panelov a ošetrili proti korózii ponorením do kataforézneho kúpeľa. Strechu vyrobili z oceľového plechu, bočnice oplechovali hliníkovým plechom a čelá vyrobili zo sklolaminátu. Na nárazníky a spodnú časť bočníc použili plastové materiály. Pre cestujúcich osadili do pravej bočnice trojicu dvojkrídlových, dovnútra sa otvárajúcich dverí s elektropneumatickým ovládaním.
V interiéri osadili pre cestujúcich plastové sedadlá STER 6MS s textilným poťahom. Podlahu pokryli protišmykovou PVC krytinou Gerflor. Bočnice v interiéri obložili umakartom, strechu obložili plastovými a hliníkovými panelmi. Na osvetlenie interiéru použili žiarivkové svietidlá zapustené do obloženia stropu. Pri druhých dverách vyčlenili priestor pre kočík a invalidný vozík. Nakladanie a vykladanie kočíkov a vozíkov uľahčili pomocou manuálne ovládanej výklopnej plošiny a možnosťou pokľaknutia vozidla v zastávke (tzv. kneeling). Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich polouzavretou kabínkou. Vetranie interiéru zabezpečili otvárateľnými časťami bočných okien, dvoma stropnými vetrákmi a nútenou ventiláciou. Vykurovanie vyriešili štvoricou radiátorov a nezávislým naftovým kúrením.
Vozidlo vybavili informačným systémom firmy EMtest. Autobus dodali v červenej metalíze.
Prevádzka
Vozidlo sa do premávky zaradilo začiatkom septembra 2006. Pôvodne (do 12/2012) bolo nasadzované na linku 3. Neskôr bol tento nízkopodlažný autobus nasadzovaný aj na poradia iných liniek.
Vyraďovanie a likvidácia
Autobus bol z evidenčného stavu vyradený koncom roka 2022.